وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرفوری:

امکان محروم کردن ورثه از ارث وجود ندارد/ پدر و مادر از فرزند فوت شده خود چقدر ارث می‌برند؟/ در عقد موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند/ فقط برای یک سوم اموال می‌توانید وصیت‌نامه بنویسید

موضوع ارث و میراث از جمله مباحث مهم حقوقی است که تقریبا همه افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. شما درباره این مقوله چه می‌دانید؟

امکان محروم کردن ورثه از ارث وجود ندارد/ پدر و مادر از فرزند فوت شده خود چقدر ارث می‌برند؟/ در عقد موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند/ فقط برای یک سوم اموال می‌توانید وصیت‌نامه بنویسید

امکان محروم کردن ورثه از ارث وجود ندارد

محمدجواد خسرونوبری، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرفوری بیان داشت: محروم کردن ورثه از ارث که در فیلم و سریال‌ها دیده می شود، یک باور غلط است.

وی افزود: قوانین ارث جزء قوانین آمره (الزام آور) است بنابراین نمی‌توان ورثه را از ارث محروم کرد یا سهم‌شان را تغییر داد اما افزایش سهم در وصیت نامه امکان پذیر است.

او ادامه داد: براساس ماده ۸۸۰ قانون مدنی چنانچه احدی از ورثه مورث خودش را (شخصی که از ان ارث می‌برد) را به قتل عمد برساند، یقینا جزء موانع ارث است. 

خسرونوبری تأکید کرد: کافر از مسلمان ارث نمی‌برد یعنی اگر یکی از ورثه کافر باشد امکان بردن ارث وجود ندارد.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: اگر مرد یا زن نسبت زنا به یکدیگر بدهند و در دادگاه اثبات کنند امکان بردن ارث وجود ندارد و طفل حاصل از رابطه نامشروع نیز از ارث محروم است.

این گفت‌وگو را ببینید.

پدر و مادر از فرزند فوت شده خود چقدر ارث می‌برند؟

محمدجواد خسرونوبری گفت: زمانی که برای متوفی فرزندی وجود دارد و پدر و مادرش هم در قید حیات هستند، والدین به صورت برابر (معادل یک ششم) از فرزندشان، ارث می‌برند.

وی افزود: زمانی که پدر متوفی در قید حیات است و متوفی فرزند دختر هم دارد در این صورت پدر متوفی یک ششم ارث می‌برد و اما دختر متوفی نصف اموال را به ارث می‌برد.

این گفت‌وگو را ببینید.

در عقد موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند

محمدجواد خسرونوبری درباره میزان ارث در ازدواج دائم و موقت گفت: در عقد دائم زن و شوهر از هم دیگر ارث می‌برند اما در عقد موقت این چنین نیست.

وی در ادامه گفت: چنانچه زن و شوهری که عقد موقت دارند و با هم دیگر توافق کنند که از هم ارث ببرند چون این توافق خلاف شرع و قانون است، توافق باطلی است.  

این وکیل افزود: در عقد دائم میزان ارث آقا از همسرش در صورت نداشتن فرزند یک دوم و در صورت داشتن فرزند یک چهارم اموال خانم است.

وی بیان داشت: در عقد دائم میزان ارث خانم از همسرش در صورت نداشتن فرزند یک چهارم و در صورت داشتن فرزند یک هشتم است.

خسرونوبری تاکید کرد: در ازدواج موقت چون فرزند حاصل رابطه مشروع است حتما ارث می‌برد.

توضیحات بیشتر را در این ویدئو ببینید.

فقط برای یک سوم اموال می‌توانید وصیت‌نامه بنویسید

محمدجواد خسرونوبری درباره وصیت نامه گفت: وصیت تا یک سوم اموال بدون اجازه سایر ورثه معتبر است و نیاز به اذن ورثه ندارد، اما چنانچه وصیت مازاد بر یک سوم باشد یعنی بیش از یک سوم باشد نیاز به اجازه ورثه دارد.

وی توضیح داد: اشخاص می‌توانند فقط یک سوم اموال خود را برای اشخاص حقیقی، حقوقی و بنیادهای خیریه یا حتی خارج از ورثه وصیت کنند.

او افزود: قانونگذار تنها زمانی وصیت تمام اموال را  معتبر دانسته که شخصی که فوت می‌کند هیچگونه ورثه‌ای نداشته باشد و  این شخص می‌تواند تمام اموالش را وصیت کند.

این قسمت از گفت‌وگو را ببینید.

تکلیف بدهی‌های فرد فوت شده چیست؟

محمدجواد خسرونوبری درباره بدهی های فرد فوت شده گفت: الزاما وصیت‌نامه‌های خودنوشت باید دارای تاریخ باشد و عدم وجود تاریخ موجب بی‌اعتباری وصیت می‌شود.

وی افزود: ورثه زمانی موظف هستند تکالیف مورث را انجام دهند که ارث را قبول کرده باشند. 

او ادامه داد: اگر وراث ارث نمی‌خواهند تکلیفی برای دیون ندارند اما اگر بپذیرند باید دیون یعنی انواع بدهی‌ها را هم بپردازند.

خسرونوبری تاکید کرد: حتی دیون آینده متوفی (به عنوان مثال وامی که از بانک اخذ کرده و اقساط ماهیانه بپردازد) بلافاصله بعد از فوت، حال می‌شود و ورثه موظف به تسویه هستند.

این گفت‌وگو را ببینید.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها