بررسی بهتر سرطان پستان با مطالعه شیر مادر

محققان دانشگاه "کمبریج" بریتانیا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، سلول‌های زنده کشف شده در شیر مادر می‌تواند به پیشرفت تحقیقات آنها در زمینه سرطان پستان کمک کند.

بررسی بهتر سرطان پستان با مطالعه شیر مادر

به گزارش اس تی دی، سرطان پستان به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود. حال محققان بریتانیایی خبر داده‌اند بررسی چند سلول زنده در شیر مادر می‌تواند به آنها کمک شایانی در درک بهتر سرطان پستان کند.

بافت پستان پویا است و در طول زمان‌های مختلف مانند دوران بلوغ، بارداری، شیردهی و حتی با افزایش سن تغییر می‌کند. در این مقاله که یافته‌های آن در مجله "Nature Communications" منتشر شد، محققان با بررسی سلول‌های موجود در شیر انسان، بر تغییراتی که در دوران شیردهی در بافت پستان رخ می‌دهد، تمرکز کردند.

این مطالعه توسط محققان موسسه تحقیقاتی "CSCI" کمبریج و دانشکده داروشناسی این دانشگاه انجام شد. دکتر "آلسیا-جین تویگر"(Alecia-Jane Twigger) رهبری این مطالعه را بر عهده داشت. طی این مطالعه محققان دریافتند که سلول‌های موجود در شیر که زمانی تصور می‌شد مرده یا در حال مرگ بودند، در حقیقت بسیار زنده هستند. این سلول‌های زنده به محققان این فرصت را می‌دهند که نه تنها تغییراتی را که در بافت‌های پستانی در طول شیردهی رخ می‌دهد را بررسی کنند بلکه به توسعه درمان‌هایی برای تشخیص سریع‌تر علائم اولیه این سرطان نیز امیدوار شوند.

سرطان پستان، دومین سرطان بدخیم شایع پس از سرطان ریه است و یکی از سرطان‌های اصلی در زنان به شمار می‌رود که سالانه بروز بیش از دو میلیون مورد ابتلای جدید را در پی دارد. علاوه بر این، متاستاز سرطان پستان به مغز، علت اصلی مرگ و میر ناشی از این بیماری است که نیاز فوری به اهداف درمانی جدید را برای به تاخیر انداختن یا توقف متاستاز آن نشان می‌دهد. نشانه‌های این سرطان شامل توده در پستان، تغییر در شکل ظاهری، فرورفتگی‌های کوچک پوستی، خروج مایع از نوک پستان، نوک فرورفته پستان یا پوست قرمز و خشک(پوسته‌پوسته) پستان باشد.

"آلسیا-جین تویگر" دراین باره گفت: من معتقدم که با مطالعه سلول‌های شیر انسان، قادر به پاسخ برخی از اساسی‌ترین سوالات در مورد عملکرد غدد شیری خواهیم بود. اینکه شیر چگونه تولید می‌شود یا چرا برخی از زنان در تولید شیر دچار مشکل می‌شوند و چه راهکارهایی را می‌توان برای بهبود نتایج شیردهی در زنان به کار گرفت، از جمله سوالاتی است که برای رسیدن به پاسخ آنها در تلاشیم.

در این مطالعه محققان نمونه‌های شیر مادر چند داوطلب زن که در دوران شیردهی بودند را بررسی کردند و سپس نمونه‌هایی از بافت پستان چند داوطلب زن که در دوران شیردهی نبودند و تصمیم به انجام جراحی زیبایی کوچک کردن سینه‌ها داشتند، جمع‌آوری کردند. محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل توالی آر.ان.ای تک سلولی، به بررسی و مقایسه سلول‌های پستانی این دو گروه پرداختند و تمایز بین غدد شیری انسان در دوران شیردهی و انسان‌ها در دوره غیر شیردهی را شناسایی کردند. با جمع‌آوری این نمونه‌های اهدایی توسط زنان شیرده(نمونه‌هایی که اکنون حاوی سلول‌های زنده هستند) محققان این فرصت را دارند تا سلول‌های پویا را به روشی غیرتهاجمی مشاهده و بررسی کنند. این سهولت دسترسی به سلول‌های پستان می‌تواند راه را برای مطالعات بیشتر در مورد سلامت زنان در آینده هموار کند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها