انسیه خزعلی: سطح مطالبات زنان نباید به مسائل سطحی تنزل پیدا کند/ درمان آسیب هایی مانند طلاق و سبک زندگی در دستور کار

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر گفت: حضرت فاطمه (س) در ابعاد وجودی حیات خویش الگوی جامعه نه فقط برای زنان بلکه برای همه مردان و زنان است.

انسیه خزعلی: سطح مطالبات زنان نباید به مسائل سطحی تنزل پیدا کند/ درمان آسیب هایی مانند طلاق و سبک زندگی در دستور کار

دکتر انسیه خزعلی امروز یکم بهمن ماه در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر و بزرگداشت مقام زن اظهار کرد: میلاد حضرت زهرا (س) که پیامبر خشم و خشنودی ایشان را به مهر و غضب خود پیوند زده خدمت شما و همه مسلمانان جهان تبریک عرض می کنم.

وی افزود:  تبریک و تکریمی که پیامبر اعظم (ص) از این بانوی یگانه در مواقف گوناگون دارند از یک سو و تبیین موقعیت حضرت در تداوم رسالت و از سوی دیگر خط بطلان بر افکار تحقیر آمیز جاهلی نسبت به زنان بود.

خزعلی ادامه داد: همانگونه که در سیره نبوی تکریم زنان خلق و خوی کریمان و بزرگان توصیف شده است به فال نیک می‌گیریم که این میلاد استقبالی  است برای ایام دهه شکوهمند فجر و از آن حضرت در غلبه بر مشکلات جامعه خصوصا مشکلات بانوان مدد می‌جوییم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این روز بزرگ به حق و شایسته به زنان تعلق گرفت البته که فاطمه (س) در ابعاد وجودی حیات خویش الگوی جامعه نه فقط برای زنان بلکه برای همه مردان و زنان است و تاریخ همه زنان اهل بیت به زیبایی ترسم‌گر این الگوهای بی بدیل است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر تصریح کرد: از حضرت خدیجه تا دخت بزرگوار ایشان حضرت زهرا (س) و نوادگان و منصوبین از حضرت زینب و خانم ام المبین و بسیاری از زنان خاندان نبوت که با خرد ورزی مسیر ولایت را هموار کردند و در شرایط سخت چالش‌ها را به فرصت تبدیل کردند.

وی ادامه داد: مادران و همسران شهدا یک عمر در فراق زندگی کردند، فداکاری و مسأله‌ای که حتی بسیاری از مردان در مقابل آن می‌شکنند. زنان کشورمان نقشی بسیار سازنده در دفاع‌ مقدس داشتند و به عنوان یار، پشتیبان و مددکار رزمندگان حضور داشتند و اگر نبودند انقلاب اسلامی تا به اینجا نمی‌رسید.

خزعلی اظهار داشت: شاید نگاه صمیمانه حضرت زهرا (س) و ام‌البنین‌ (س) باشد که بتواند پاسخگوی فداکاری‌های مادران و همسران شهدا باشد.

وی ادامه داد: وجه بارز همه این فعالیت‌ها و کنشگری‌های تاثیر گذار تدبیر و خردمندی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک حرکت قهرمانانه از آن نام می برند. زنان مورد ستایش قران آن هم در شرایط سخت تصمیمات بزرگ و سازنده و مدبرانه گرفتند و جهت تاریخ با این تدابیر تغییر دادند.

خزعلی گفت: خداوند عنایت خود را به مادران و همسران شهدا در دوران دفاع مقدس ارزانی داشت و مادرانی که نه طفل چند روزه بلکه جوان رشیدی که عمری را به پای او گذاشته بود به اوج توانایی و زیبایی رسیده بود به راحتی با دلی آرام و پیوند خورده به رضای خداوند تقدیم کردند و تاریخ گواه است وقتی مادر ۴ شهید نزد امام می‌رود و تصویر شهدای خود را تقدیم امام می‌کند و به امام می‌گوید اینها را برای تو دادم فدای سرت و امام فرو می‌ریزد و بی‌طاقت می شود و اشک می ریزد و این مادر استوار ومقاوم می گوید امام اینها را دادم تا اشک شما را نبینم.

وی تصریح کرد : چگونه می توان این قهرمانی ها را توصیف کرد شاید سخت ترین خشن ترین و به تعبیر مردانه ترین مرحله جنگ همین حرکات مادران و همسران شهدا بود. که در حقیقت حکایت از قدرت فوق العاده زنانه ای دارد که پر از مقابله با عواطف فردی و نگاه آینده نگر و دوراندیش و ترجیح رضایت خدا ولی خدا بر خواست شخصی است حتی اگر عمری را لازم باشد با فراق و درد و مشکلات دلیل چنین تصمیمی سپر کند لذا شاهدیم بر خلاف همه درگیری‌ها که در عالم که زنان مانه و موجب کندی مقاومت و جنگ هستند در ایران و در جبهه مقاومت زنان پشتیبان مشوق و بلکه همراهان گمنامی هستند که دل امام و رزمندگان را محکم و پا برجا نگاه می‌دارند.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند این حضور با بصیرت و مقتدرانه زنان هستیم اگر آن روز در جنگ سخت و خشن در برابر دشمن، مردان در خط مقدم و جلو دار صحنه بودند و زنان نهایت حمایت و پشتیبانی را برعهده داشتند ، امروز دشمن زنان و خانواده را هدف قرار داده است و در این جنگ به ظاهر نرم و در واقع سخت و دشوار  زنان در خط مقدم هستند و ضرورت داردکه مردان پشتیبان ،همراه و مدافع آنان در این نبرد ناجوانمردانه باشند به آنان سلاح برسانند آنان را تقویت کنند واز آنها حفاظت کنند هماگونه که در ایام انقلاب با زنجیرهای محکم انسانی از حضور زنان درتظاهرات ودر صحنه های نبرد با شاه حمایت کردند. قطعا راه این نیست که از صف مقدم انان را کنار بکشیم چرا که دشمن آنها را در خانه ها هدف قرار داده است و اگر در دل خانه دشمن به پیروزی برسد شکستی بس ذلیلانه را باید تحول کرد.

خزعلی گفت: در این جنگ شناختی و رسانه‌ای اگر زنان که محور خانواده هستند مسلح نشوند و خود برای دفاع برنخیزند و از حریم خود و خانواده و سرمایه‌هایشان با سلاح روز آمد و تاثیر گذار دفاع نکنند دشمن گام به گام برای ضربه  به منابع انسانی پیش روی می‌کند که بنیا دشمن به تعبیر قران کریم نابودی سرمایه‌های مادی و معنوی است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: امروز در این قرارگاه و آوردگان شناختی باز هم خود بانوان هستند که نخواهند گذاشت ارزش‌های والای خدادادی آنها به ضد ارزش تبدیل شود. آنها هستند که باید از سرمایه‌های بی‌نظیری که خلقت به صورت انحصاری  و به عنوان مزیتی نسبت در اختیارشان قرار داده دفاع کنند و نگذارند موقعیت والای مادری تحقیر شود و اعتمادی که خلقت در پرورش نسل و تداوم اصلی‌ترین شاهکار هستی که به آنان سپرده در یک نبرد فریبکارانه شناختی کوچک شود و سطح مطالبات زنان به امور ناچیز بازی و سرگرمی تنزل یابد. و با فضا سازی از نیازها و مطالبات واقعی  زنان و دختران غفلت شود اگر چه باید حربه های دشمن را به زیرکی از دست او گرفت.

وی افزود: دشمن به خوبی سرمایه‌های انسانی و معنوی جهان اسلام و قدرت تاثیر آن را شناخته و آن را مورد هدف قرار داده است.

کشورهای غربی حضور زنان ورزشکار را با حجاب ممنوع می کنند

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر تصریح کرد: در همین ایام گذشته شاهد هستیم که برخی کشورهای غربی حضور زنان ورزشکار را با حجاب ممنوع می‌کنند با همه ادعایی که در دموکراس و تکثرگرایی در هویت‌ها و آرای فردی ادعا می‌کنند. این بیانگر شدت خوف آنها از ارائه راه سومی که روز به روز در حال گسترش و مطالبه است. طبیعتا حضور زنان قهرمان ورزشی ما با حفظ ارزش‌های اسلامی روی  سکوهای مدال آوران  بین الملل و تقدیر بالاترین مقام کشور از آنان برایشان زنگ خطر و به شدت هزینه دارد خصوصا که این احساس در حال سرایت به بسیاری از تیم‌های ورزشی بانوان در سراسر دنیاست.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده  گفت: الگوی جدید که به جهان نشان می دهد  ضمن بروز توانمندی ها می توان از سرمایه‌های معنوی و جسمی زن محافظت کرد و معلوم است سرمایه دارانی که گوهر گرانبهای جسم زن را به ارزانی در اختیار گرفته‌اند و متاع خود قرار داده‌اند نخواهند گذاشت که او با فکر و اندیشه و خرد و تدبیر بازی سود جویانه آنها را بهم بریزد.

خزعلی تصریح کرد : امروز وظیفه همه مردان و زنان است که در حفظ این سنگر بکوشند و مسئولیت ولایت اجتماعی خویش را به مقصد و انجام برسانند. زنان بطور خاص وظیفه دارند در هر دو سنگر که به فرموده رهبر انقلاب  نقش زنان در آنها بی بدیل است، همه توان و داشته های معنوی خود بهره بگیرند و بر مهارت های خود بی‌افزایند. سنگر اجتماع که باید مسیر تعالی و پیشرفت و حرکت‌های علمی و اقتصادی کشور را پی بریزد و شاهد نقش آنان باشیم و افتخار آفرینی آنان موجب مباهات رهبر انقلاب و همه مردم است و سنگر خانواده که با شرایط سخت و ویژه‌ای که در این دوران داریم و با بحران جمعیت که بی شک محوری و ستون خیمه را زنان جهادگر باید به دوش بیگرند و هر دو سنگر مهم را بانوانی که ثابت کردند  می توانند چند کار همزمان را انجام  دهند با موفقیت به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

ماموریت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با ماموریتی که از جانب ریاست محترم جمهور برای ارتقا و تعالی خانواده و برای آسیب زدایی از این دو حطیه دارد برنامه جامعی را برای توانمندد سازی زنان و مقابله با آسیب‌ها در دست اجرا دارد که در این زمینه با تکیه بر نیروهای مردمی و بانوان مخلصی که در همه سنگر ها از اول انقلاب حضورداشته اند وبا کمک گرفتن از نیروها و توانمندی های بالقوه و بالفعل آنها حرکت بزرگی را شروع کرده و دست تمام بانوان را برای این جهاد سازنده می فشاریم واز حمایت و پشتیبانی برادران بهره مند خواهیم شد.

وی افزود: در مرحله نخست رفع محرومیت خصوصا  زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و درمان آسیب‌هایی که متوجه زنان و خانوار است که یکی از مهمترین آنها افزایش طلاق و تغییر سبک زندگی است که با وجودی که عوامل مختلفی در این مسیر دخالت دارند اما مهمتر و پررنگ‌تر از همه مساله فرهنگی است و در فرهنگ هم نقش بانوان به مراتب فراتر از نقش مردان و تاثیر گذارتر است چرا که بانوان نیمی از جامعه‌اند و نیمی دیگر را می‌سازند. 

خزعلی خاطرنشان کرد: بنابراین زنان را دریابیم آنان را اکرام کنیم و به احترام دخت گرامی پیامبر اسلام که سنت نبی راسلام قدر دان زحمات آنان باشیم که نیروها و و سرمایه های پیشرانی ه ستند که اگر در جامعه در پایگاه مناسب قرار گیرند می‌توانند  هم در مجامع ملی و بین الملی بدرخشند و هم وظیفه مهم و راهبردی فرزند آوری و فرزند پروری را به دوش گیرند ودر یک کلام حرکت مدنی کشور را با تدبیر و خردمندی سرعت و سلامت ببخشند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها