شیوع دوباره کرونا و مسئولیت‌گریزی غربی‌ها با سیاه‌نمایی علیه سیاست ضداپیدمی چین

اخیراً سویه جهش یافته «اومیکرون» بار دیگر زنگ خطر شیوع جهانی کووید-19 را به صدا درآورده است. در اروپا و ایالات متحده، اپیدمی به شدت جدی شده است. تعداد موارد ابتلای جدید در ایالات متحده در یک روز از صدها هزار نفر یا حتی از یک میلیون نفر گذشته و تعداد کل مرگ و میرها از 850 هزار نفر هم فراتر رفته است.

شیوع دوباره کرونا و مسئولیت‌گریزی غربی‌ها با سیاه‌نمایی علیه سیاست ضداپیدمی چین

اما این آمار وحشتناک به چشم برخی رسانه‌های غربی نمی‌آید و آن‌ها مدت‌ها است که علاقه خود به پوشش خبری درباره آن از دست داده‌اند و طبق معمول بیشتر از اپیدمی در چین «نگران» هستند.

چند رسانه غربی اخیراً حملات خود را بر روی سیاست «کووید صفر پویا» چین در زمینه پیشگیری و کنترل همه گیری متمرکز کرده‌اند. روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» با انتشار مقاله‌ای در روز 14 ژانویه (24 دی) نوشت که سیاست «کووید صفر» چین صرفا یک اقدام «استبدادی» است و قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت! «گروه اوراسیا»، که یک شرکت مشاوره آمریکایی است چندی قبل گزارشی در مورد 10 خطر بزرگ جهان در سال 2022 منتشر کرده بود که شکست احتمالی سیاست «کووید صفر پویا» چین برای مقابله با اپیدمی کرونا را به عنوان بزرگترین خطر جهان معرفی می‌کرد. یکی از شرورانه‌ترین گزارش‌ها را «نیویورک تایمز» منتشر کرد که حمایت اکثریت قاطع چین از سیاست ضد اپیدمی این کشور را «ابتذال شر» خواند و به حمایت آلمانی‌ها از کشتار یهودیان در دوران نازی‌ تشبیه کرد.

چینی‌ها با نظم و انضباط، دید کلی و روحیه فداکاری یک دیوار ضد اپیدمی تسخیرناپذیر ساخته‌اند، اما نیویورک تایمز عمدا آن را به عنوان «ابتذال شر» توصیف می‌کند. این سیاست کلی که برای بهبود اپیدمی در چین ابداع شده با توصیف سیاه‌نمایانه‌ای که غربی‌ها آن را درک می‌کنند رابطه معکوس دارد و استفاده از عبارت «ابتذال شر» به طور کامل در جهت برچسب‌زنی به تلاش‌های مستمر و قابل‌تحسین مردم چین برای مقابله با کووید-19 صورت گرفته است.

می‌توان گفت هدف غربی‌ها از این رویکرد این است که چین  اقدامات سختگیرانه پیشگیری و کنترل همه گیری کرونا را کنار بگذارد و به کشورهای به اصطلاح «همزیست با ویروس» بپیوندد.

«کووید صفر پویا» یک سیاست مسئولانه و موثر است که توسط دولت چین بر اساس وضعیت واقعی کشور اتخاذ شده است. چین به عنوان کشوری بزرگ با جمعیتی بیش از 1.4 میلیارد نفر، به حداکثر نتایج پیشگیری و کنترل با حداقل هزینه‌های اجتماعی دست یافته، از فروپاشی نظام درمانی ناشی از اپیدمی اجتناب کرده و تأثیر اپیدمی را بر اقتصاد و جامعه به حداقل رسانده است. در نوامبر 2021، تیمی از دانشگاه پکن داده‌های اپیدمی ایالات متحده، بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و اسرائیل را در ماه اوت همان سال ارزیابی و گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه اگر چین استراتژی مشابه این کشورها اتخاذ کند و اقداماتی مانند قرنطینه و مداخله نیروی اجتماعی و غیر دارویی را کنار بگذارد، ممکن است روزانه صدها هزار ابتلای جدید و بیش از 10 هزار مورد بیمار بدحال ایجاد شود که تأثیرات مخربی بر نظام پزشکی خواهد داشت و فاجعه بزرگی را در این  کشور به بار خواهد آورد.

خوشبختانه چنین فاجعه‌ای در چین اتفاق نیفتاد. اخیراً تحت فشار دوگانه سویه‌های دلتا و اومیکرون، موج جدیدی از اپیدمی‌ها در چین در حال گسترش است، با این حال، چین قاطعانه بر سیاست «کووید صفر پویا» پایبند بوده و اساساً وضعیت در سراسر کشور قابل پیشگیری و کنترل باقی مانده است. روزانه ده‌ها مورد و حد اکثر بیش از 100 مورد ابتلای جدید در چین گزارش شده و مدتهاست تعداد مرگ و میرهای جدید رکورد صفر را حفظ کرده است. در مقایسه با ایالات متحده و بریتانیا، می‌توان گفت این آمار ناچیز است. مقایسه آمارها به اندازه کافی قانع کننده است، اما نمی‌تواند تعصب برخی از سیاستمداران و رسانه‌های غربی را تغییر دهد. آنها معتقدند موفقیت چین یک ناهنجاری است و باید به طور کامل بی اعتبار شود تا فشار افکار عمومی آنها در خصوص شکست در برابر اپیدمی کاهش یابد. این تعجب آور نیست چرا که در چشمان کلاغ، هر قوی سفیدی گناهکار است.

تا بیش از 10 روز دیگر، مهمترین جشنواره سنتی چین «عید بهاره» فرا می‌رسد. همه مردم چه دارا و چه ندار پس از یکسال زحمت و تلاش، برای جشن سال نو به خانه بر می‌گردند. چینی‌ها هزاران سال است این سنت را حفظ کرده‌اند. با این حال، امسال من مانند بسیاری دیگر، سال نو را در محل کار جشن می‌گیرم، زیرا در محل کار من در پکن چند مورد ابتلا گزارش شده، همچنین بازی‌های المپیک زمستانی به زودی در اینجا آغاز می‌شود، بنابراین اقدامات پیشگیری از همه‌گیری سخت‌تر شده است. جای تاسف دارد که در ایام عید بهاره نمی توان نزد پدر و مادر با دیگر اعضای خانواده فرار رسیدن سال نو را جشن گرفت، اما با نظرداشت منافع کشور و اکثر  مردم، تحمل این ناراحتی موقت، ضروری و ارزشمند است.

«جانگ ون هونگ»، مدیر مرکز ملی بیماری‌های عفونی چین چندی قبل گفت که در سال آینده، به دلیل واکسیناسیون، ایمنی جمعی و تولید داروهای جدید ضدکرونا سد ایمنی ایجاد می‌شود و این به معنای آن است که امسال آخرین «زمستان سرد» ناشی از کووید-19 باشد.

وی افزود: ما به اقدامات چین و جهان ایمان داریم. با توجه به همکاری سخت شمار زیادی از مردم، از این زمستان سرد و سخت عبور خواهیم کرد و عید بهار آینده آن چنان سرد نخواهد بود.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها