آرامستان‌ها یکی از دلایل شیوع سرطان بین مردم

عضو مجمع نخبگان دانشگاهی مازندران گفت: سنگ‌های گرانیتی در آرامستان‌ها به فراوانی استفاده می‌شوند و تحقیقات نشان داده است استفاده از این سنگ‌ها به دلیل داشتن مواد پرتوزا مانند اورانیم یکی از دلایل بروز برخی سرطان‌هاست.

آرامستان‌ها یکی از دلایل شیوع سرطان بین مردم

مرجانه خراط صادقی، دکترای محیط زیست و نخبه علمی عضو مجمع نخبگان دانشگاهی حوزوی مازندران در این باره گفت:سنگ‌های گرانیتی در آرامستان‌ها به فراوانی استفاده می‌شوند و تحقیقات نشان داده است استفاده از این سنگ‌ها به دلیل داشتن مواد پرتوزا مانند اورانیم یکی از دلایل بروز برخی سرطان‌هاست.

سنگ گرانیت یکی از سنگ‌هایی است که کارشناسان زمین شناسی و مهندسان معدن توصیه می‌کنند از آن فقط در نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده شود. آژانس محافظت محیط زیست آمریکا نیز اعلام کرده بود سنگ‌های گرانیتی باعث ایجاد میزانی بیش از حد معمول گاز رادون در هوا می‌شوند که با توجه به وجود ۴ پیکوکوری از این گاز در هوا، خطر آن مانند خطر دود کردن یک پاکت سیگار در روز است.

به گفته کارشناسان سنگ‌های گرانیتی در فضایی که نمور هستند و باد در آن‌ها جریان دارد پرتوزاتر می‌شوند و سلامت افرادی که در معرض این پرتوها قرار می‌گیرند به خطر می‌افتد.

استفاده از سنگ‌های گرانیتی سال‌های اخیر در آرامستان‌ها افزایش یافته است، اما نکته‌ای جالب در آرامستان‌های مازندران وجود درختان مثمر مانند نارنج است که به گفته دکتر خراط صادقی استفاده از میوه این درختان به سلامت افراد آسیب خواهد زد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در توضیح بیشتر این موضوع گفت:بارها نگرانی خود را در خصوص استفاده زیاد از سنگ‌های گرانیتی و کاشت درختان نارنج در آرامستان‌ها به مسئولان مربوطه انتقال داده‌ام، ولی به نتیجه‌ای نرسید.

پیگیری ها از برخی مسئولان استانی مشخص کرده است که قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سنگ‌های گرانیتی و کاشت نهال‌های مثمر در آرامستان‌ها وجود ندارد، اما موضوع سرطان زا بودن این سنگ‌ها و میوه‌هایی که در کنار این سنگ‌ها به بار می‌نشینند موضوعی جدی است که باید وزارت بهداشت آن را پیگیری کند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    1

    تو ایران محصولات کشاورزی و صیفی مقدار زیادی سمی هست
    اتفاقا بدن عادت کرده به این سموم و اگه مصرف نشه سرطلان میگیریم

  • ابول
    2

    سرطلان؟؟؟؟؟؟

  • یکی از مردم
    1

    شما مشکل مازوت و آب و هوا و خاک آلوده رو حل کن ما وصیت میکنیم اصلا سنگ قبر برامون نذارن

    نظرات شما -
    • دد
      0

      آفرین آفرین آفرین...من می خوام بیافتم دریا

  • ادمین
    3

    چرا چرت میگه؟اینطوری باشه تمام سنگ فروشان باید سرطان دشته باشن که!حرفی نداری بزنی خب لال بمیر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تا ادم های جاهلی مثل شما در مملکت وجود دارند سرطان ریشه کن نمی شود.پاسخ به یک بیسواد

  • ناشناس
    0

    مسئول رفته گل بچیند!

  • اردبیلی
    1

    درود میفرستم بر فرزند خلف اردبیل خانم دکتر خراط صادقی. روح پدر و پدربزرگتون شاد باشه. همیشه در دل اردبیلی های اصیل نام شما زندس حتی دور از وطن

  • ناشناس
    0

    درود بر خانم دکتر صادقی با وجدان که برای سلامتی و آگاهی مردم تلاش میکنند، انتظار می رود مسئولان مربوطه تذکرات نخبگان را جدی گرفته و در جهت رفع مشکلات تلاش کنند.

  • زکیه
    0

    درود بر خانم دکتر صادقی با وجدان که برای سلامتی و آگاهی مردم تلاش میکنند، انتظار می رود مسئولان مربوطه تذکرات نخبگان را جدی گرفته و در جهت رفع مشکلات مربوطه تلاش کنند.

  • کارمند یکی از آرامستان
    0

    درود برشرفت دکترخراط صادقی گرامی
    کاملا حق با شماست

  • کارمند یکی از آرامستان
    0

    درود بر شرفت دکتر خراط صادقی استاد محقق دانشگاهی
    کاملا حق با شماست

  • حسن
    0

    عجب نخبه ای هست این تحصیلات را از کجا آموخت مگر سنگ قبر را در فضای بیرونی نیست چه فرقی با فضائ بیرونی ساختمان دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها