سودای مهاجرت دارید؟ مراقب قاچاقچیان انسان باشید/ سوء استفاده جنسی از زنان و کار اجباری برای مردان/ قاچاقچیان قربانیان خود را به کشورهای غیرهمزبان می برند تا نتوانند کمک بگیرند

قاچاق انسان در بیشتر کشورهای جهان از جمله مهمترین جرائم سازمان یافته محسوب می شود.

سودای مهاجرت دارید؟ مراقب قاچاقچیان انسان باشید/ سوء استفاده جنسی از زنان و کار اجباری برای مردان/ قاچاقچیان قربانیان خود را به کشورهای غیرهمزبان می برند تا نتوانند کمک بگیرند

به گزارش خبر فوری، قاچاق انسان و بردگی مدرن در عصر حاضر از معضلات فراگیر جهانی است که امروزه شبکه های جرائم سازمان یافته به آن مبادرت می ورزند. این شبکه ها زنجیره وار در کشورهای مبدا، واسط و مقصد مشغول فعالیت هستند و با یکدیگر تماس و ارتباط دائمی وآنی دارند.

قاچاق انسان در بیشتر کشورهای جهان از جمله مهمترین جرائم سازمان یافته محسوب می شود و هیچ کشوری نمی تواند خود را مصون و محفوظ از معضل قاچاق انسان و پیامدهای سوء آن بداند. به ویژه کشورهایی که به نوعی دست به گریبان مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند به شدت درگیر پدیده مهاجرت و قاچاق انسان هستند.

Ghachagh-ensan

از آنجا که برنامه ریزی و عملیات برای قاچاق انسان از کشور مبدأ شروع و پس از گذشتن از چندین کشور و عبور از مرزهای مختلف به کشور مقصد ختم می شود، موفقیت در این فرآیند مستلزم آشنایی با قوانین و مقررات کشورهای مبدأ، مسیر و مقصد و آگاهی از نقاط قوت و ضعف مرزها و همچنین قوانین و نحوه عملکرد نظام قضایی و پلیسی این کشورها است. 

در اواخر قرن بیستم و آستانه هزاره سوم در کنار قاچاق موادمخدر، قاچاق دیگری که وسعت و دامنه بسیاری پیدا کرد، قاچاق انسان و در مواردی قاچاق اعضای بدن انسان بود. برخی شواهد حاکی از آن است که امروزه قاچاق اشخاص در میان انواع قاچاق، سریعترین رشد را داشته است و شبکه هایی آن را اداره می کنند که گاه گوی سبقت را از سندیکاهای جنایتکارانه سنتی نیز ربوده اند.

هر ساله هزاران مرد، زن و کودک با این وعده که شرایط بهتری برای خانواده‌شان فراهم می‌شود یا به زور و اجبار به دست قاچاقچیان گرفتار می‌شوند و حتی خانواده‌های فقیر برای گذران زندگی اقدام به فروش کودکان خود به قاچاقچیان می‌کنند.

افراد به شیوه‌های مختلف گرفتار قاچاقچیان می‌شوند اما سرنوشت مشابهی در انتظار همگی آنان است و اینکه حقوق و هویت خود را از دست داده و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

رفیعی

قربانیان قاچاق مجبور به انجام کارهای طاقت فرسا و سخت می‌شوند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. معمولا اسناد هویتی آنان از بین رفته و تهدید می‌شوند که در صورت اقدام به فرار با مجازات‌های شدیدی روبرو خواهند شد. این افراد اغلب به کشورهایی فرستاده می‌شوند که با زبان آن‌ها آشنا نیستند و نمی‌توانند کمکی دریافت کنند. برخی از آنان جان خود را از دست داده یا دیگر از خانواده خود بی‌خبر خواهند بود.

شیوه های انتقال مهاجران

عمده ترین شیوه های انتقال و جابجایی مهاجران به سه صورت دریایی، زمینی و هوایی است که روشهای دریایی و زمینی متداول ترین شکل آن است. 

قاچاقچیان قربانیان خود را چگونه کنترل می کنند؟

بر اساس پژوهشی که برای پلیس تهیه شده، قاچاقچیان به روشهای مختلف قربانیان خود را کنترل می کنند؛ مهمترین این روشها عبارت است از:

قاچاقچیان با قربانیان خود در باره استخدام در آینده، مسافرت، شرایط زندگی، مهاجرت و یا درمان بیماری دروغ می گویند.

قاچاقچیان قربانیان خود را از مسیرهای سخت و صعب العبور جابه جا می کنند تا اعتماد به نفس آنها را بگیرند.

قاچاقچیان قربانیان خود را در پاسخ دهی به کارکنان قضایی آموزش می دهند که چگونه پاسخ دهند و چنانچه برعکس عمل کنند آنان را تهدید می کنند. قاچاقچیان همچنین قربانیان را به آسیب زدن به خود و یا خانواده شان تهدید می کنند.

آخرین آمارهای جهانی 

آخرین آمارهای جهانی با توجه به گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، در سال 2020  منتشر شد.

داده‌های این گزارش که به شرح علل قاچاق انسان ، مناطق اشتغال قربانیان و روش‌های مورد استفاده قاچاقچیان می‌پردازد، از 148 کشور و بسیاری از سازمان‌های ذیربط در سال 2018 گردآوری شده است.

براساس این گزارش، از هر 10 قربانی کشف شده در سال 2018 ، 5 زن و 2 دختر بچه بودند. به طور کلی 46 درصد قربانیان قاچاق انسان زن، 19 درصد دختر، 20 درصد مردان بالغ و 15 درصد نیز پسر بوده‌اند.

thumbs_b_c_559af119a8a090265455448abe779eda

براین اساس،"استثمار جنسی" با 50 درصد همچنان عامل اصلی قاچاق انسان است.

از سوی دیگر "کار اجباری" حدود 38 درصد از کل این موارد را تشکیل می دهد و 12 درصد از قربانیان به دلایل مختلف در شبکه قاچاقچیان انسان قرار گرفته‌اند.

علت قاچاق اکثریت قریب به اتفاق کودکان قربانی سواستفاده جنسی بوده و 72 درصد دختران مورد استثمار جنسی قرار گرفته و 66 درصد پسران نیز به دلیل اجبار در دام قاچاقچیان انسان افتاده‌اند.

یک معضل جهانی همچون قاچاق به راهکار جهانی نیاز دارد و به همین دلیل سازمان ملل روز جهانی مقابله با قاچاق انسان را به منظور آگاهی‌بخشی و پیشگیری از قاچاق انسان انتخاب کرده است و پروتکلی تهیه کرده تا قاچاقچیان انسان مجازات شده و این امید وجود دارد که این پروتکل در تمام نقاط جهان اجرایی شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    4

    تا زمانی که کل کشورهای جهان از نظر توسعه اقتصادی، رفاهی و سیاسی و ازادی انتخابات ،ازادی دین و مذهب و ازادی بیان، مثل هم رشد و توسعه پیدا نکنند. این قاچاق تمام نمی شود و روز به روز هم بیشتر خواهد شد. مثلا در کشورهای اسلامی تغییر دین ممنوع است و خطر اعدام طرف هم وجود دارد، پس تا زمانی که این رویه در این کشورها وجود داشته باشد خیلی ها بخاطر این خطر مهاجرت خواهند کرد و مشکلات سایر نقاط جهان. پس تا دنیا دنیا است، قاچاق ، مهاجرت و پناهندگی هم وجود خواهد داشت

  • ناشناس
    6

    خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    9

    هر کس بتواند از این کشور فرار کند نجات یافته است.

    نظرات شما -
    • مت
      0

      برو ،،لطفا فقط به کشور ومردمش با این حرف توهین نکن ،،،،
      خودت برو وپیشرفت کن

    • 0

      ایرانم ،،،،،ایرانم
      پرچمت باشد کفن من ،،،،
      من تو را با همه جانم دوست دارم
      به حق سربازان وفدائیانت که در خون غلطیدند من تو را تحقیر نخواهم کرد حتی اگر زبانم را از دهانم بیرون آورده وقطع کنند

    • ناشناس
      0

      چرا ما از سرزمین خود مهاجرت کنیم. انگل لیس و روسیه و آمریکا از کشور ما خارج شوند. اینجا را ترک کنیم که راحت تر این سرزمین ثروتمند را غارت کنند.

  • به ناشناس
    5

    معلومه تازه این جمله خلایق هرچه لایق رو یاد گرفتی و خر کیف شدی و سعی کن یه جمله جدید یاد بگیری و تا مدتی سوزنت روی اونم گیر کنه مغز نخودی

    نظرات شما -
    • 0

      تو که فصلی بنام عشق خواندی
      چرا؟؟؟در کوچه های عقل ماندی؟؟؟؟

  • پرسش علمی
    3

    مگر ما ملت امام حسین نیستیم، مگر تحت زعامت نایب امام زمان نیستیم، مگر ام القرای جهان اسلام نیستیم، مگر روز به روز در حال پیشرفت نیستیم؟ مگر عدالت علوی و شور حسینی نداریم؟ مگر ایام محرم و صفر و فاطمیه اول و دوم و محسنیه و...نداریم؟مگر اینهمه روحانی نورانی نداریم، پس علت این همه مهاجرت قانونی و غیر قانونی چیست؟ چرا همه بال بال میزنند که از این کشور فرار کنند؟آیا اگر دست هر کدام از این فراریان از وطن یک گوشی آیفون ۱۳ میدادند و حقوق ماهیانه ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می کردند، باز هم جانشان را به خطر می انداختند که فرار کنند؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عقل که عاجز شود ،،آسمان وریسمان را به هم می بافند تا چیزی از آن در بیایید ،،حالا بنده خدا نقل تو وامثال توست ،،
      تو به اعتقادات ومذهب میلیون ها انسان به راحتی
      توهین می کنی ،تو مختاری هر گلی می خواهی به سرت بزن ،،اما از بقیه کاری نداشته باش

  • نامت بلند ایران
    5

    هر گاه در کشوری حاکمان مستبد و تمامیت خواه خود شیفته و بیگانه با سیاست های کشورداری با توسل به اختیارات نظامی و اقتصادی و فرهنگی خود و حماقت توده عرصه زندگی را بر مردم تنگ و تنگتر کنند مردم دگر اندیش و ماجراجوی برای بقا خود و خانواده دست به حطر میزنند و زنجیر بردگی را از پا باز میکنند .

  • جواب علمی
    4

    نه والله اگر به من هم یک گوشی آیفون ۱۳ میدادند و عضو شورای شهر می‌کردند و اسکورت و خدم و حشم واسم میذاشتند قرار رو به فرار ترجیح میدادم

    نظرات شما -
    • 2

      احسمت

    • شیک
      0

      دیگه وقتی ذهن بیشتر از این نمی کشه ،،،حرفی نیست
      کاش کسی اینها را که گفتی مهیا می کرد تا تو وامثال دانشمندانی نخبه مثل تو می رفتند تا ،،،،
      کشور نجات پیدا می کرد ومردم هم از نیش وکنایه این افراد رهایی پیدا می کردند

  • ناشناس
    4

    مسولین چرا به رفتار خودشون توجه نمیکنند بلایی سر مردم اومده که افغانستان را ترجیح می دهند چه کسی راضی میشه قید وطنش را بزند

  • ناشناس
    4

    اگر بمانند هم به قطعه فروشی می افتند

  • ناشناس
    0

    به نظر من قاچاق انسان با آگاهی کامل نیروهای پلیس کشورهای فقیر و رو به توسعه انجام میشه. من در خارج کشور از خود قربانیان شنیدم . وقتی نیروی پلیس فاسد هست نمیشه با قاچاق مبارزه کرد . ایران بزرگ‌ترین ایستگاه قاچاق انسان شده بخصوص در مرز شرق و غرب . البته ترکیه بدتره و لیبی . لیبی کشور جنگ زده و تجزیه شده هست که میشه انتظار داشت فساد زیاد باشه اما چرا ایران و ترکیه؟ تا فساد هست ، قاچاق انسان هم هست. بیشتر پناهنده ها ۹۹٪ از آسیا و آفریقا هستن

  • مرد زغال فروش
    1

    چرت نگو اشغال اگه میتوانی اول خودت برو بعد به مردم بگو

  • هستی
    4

    خدا لعنت کنه باعث وبانیه وضع موجودرو ,خون همه ی کسانی که توراه مهاجرت جونشونو از دست میدن برگردن باعث وبانی اوضاع آشفته ی کشوره نفرین خدا تا ابد بهشون

    نظرات شما -
    • کان
      0

      کسی بانی وباعث نیست
      مرد وزنی که این جا زندگی ایده آل دارند اما به خاطر طمع وخودخواهی دو تا بچه خود را راهی می کنند وبا قاچاق بچه ها را به کشتن می دهند والان با هزاران درد ومرض آن ور آب به حال زار می افتند ،،،مقصر کیست ،،دولت و کشور ومردم هستند یا ،،،،،خود ابله ونادانشان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها