حق طلاق و شروط ضمن عقد چیست؟

طبق قانون حق طلاق به دست مرد است، اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد.

حق طلاق و شروط ضمن عقد چیست؟

بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع، حق طلاق به دست مرد است. اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد؛ و این توضیح ساده اصطلاح حق طلاق است.

اگر زوج (مرد) به زوجه (زن) وکالتنامه بلاعزل طلاق داده باشد حق طلاق مرد هنوز پابرجاست و شوهر هم می‌تواند برای طلاق از طرف مرد اقدام کند.

وکالت حق طلاق یا همان گرفتن حق طلاق به دو صورت است:

اول این که به صورت شرط ضمن عقد در سند نکاحیه نوشته شود (نمونه شرط وکالت طلاق ضمن عقد نکاح)

دوم این که زوج (مرد) به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کند و وکالت در طلاق به همسرش یا دیگری بدهد. اگر زوج خارج از کشور باشد می‌تواند به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کند و حق طلاق را به هر کس که تمایل داشته باشد اعطا کند. اما مورد شایع این است که مرد به همسرش وکالت در طلاق می‌دهد. ولی همانطور که گفته شد زوج می‌تواند این وکالت طلاق را به هر کس که بخواهد فرضا پدرش، دوستش و یا همسرش واگذار کند.

وکالت طلاق بایستی حتما محضری باشد.

داشتن حق طلاق و گرفتن مهریه

آنچه که در حق طلاق برای زن اهمیت دارد حدود اختیارات است. به عنوان مثال مرد می‌تواند از سردفتر بخواهد که در وکالت قید کند طلاق در قبال بذل (بخشیدن) تمام مهریه باشد و یا نه می‌تواند وکالت در طلاق را با بذل هر مقدار از مهریه یا غیر آن قرار دهد؛ لذا در خصوص این پرسش که اگر حق طلاق با زن باشد مهریه تعلق می‌گیرد؟ باید گفت که بستگی به حدود اختیارات وکیل در وکالت زن در طلاق دارد.

وکالت برای طلاق اگر در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) شرط شده باشد، غیر قابل عزل از جانب مرد است و اگر اعطای وکالت در طلاق در دفترخانه داده شده باشد، می‌تواند بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد اعطا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ن ب
    2

    خوب ومخملی تمام قدرت مردان که همون حق طلاق است از مردان گرفتین در دو دوره ریاست جمهوری قبل تمام قانون های مرد ستیز و علیه مردان را تصویب کردن الان که دیگه فقط حق طلاق مونده اونم از مردان گرفتین در آینده فحشا در ایران بیداد خواهد کرد کشور اسلامی رو ببین کلاهتون رو بزارین بالاتر

    نظرات شما -
    • من
      2

      قرار نیست حق طلاق از آقایون گرفته بشه، اونا همیشه حق طلاق دارن. قراره حق طلاق به خانوم ها هم اضافه بشه

    • به من
      0

      حق طلا وهزینه زندگی مشترک بدون مهریه این میشه حقوق تصاوی از اینهایی که هر روز با شرع بازی میکنند باید ترسید

  • تساوی اینه
    0

    پس حذف مهریه و تقسیم مساوی هزینه زندگی به گردن زنان و خدمت سربازی برای زنان و حذف گرفتن حق بیمه پدر که به دختران می رسد و به پسران نمی رسد و دادن امتحان کنکور برای دختران یک بار فقط مانند پسران در صورت قبول نشدن و رفتن به سربازی و حذف شروط ضمن عقد که همش بر علیه مردان است و هزاران چیز دیگه که همش به نفع زنان و به ضرر مردان است رو هم از این مجلس 6 درصدی انتظار داشته باشید تا انجام دهد و فقط اسلام تون به نفع زنان نباشد و حق مردان را بخورند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برادرجان این گرگ سالهاست که بااین گله آشناست به امید آذادی وتساوی واقعی در سایه عدالت

  • ناشناس
    0

    آقایان مسئولین چند سالی جوانان مشکل مهریه را دارند هنوز نتوانستند قانون درستی برای تعین قانون مهریه که ۱۴ یا ۵ سکه بوده اجرا کنید علت طلاق همین مهریه بالاست برای جامعه فرهنگ ایران خوب نیست مسئله قوانین مهریه بالا را حذف کنید تا جوانان تشکیل خانواده مشترک بدهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها