نماینده سابق مردم شیراز :

کاهش چشمگیر کیفیت درمان؛ پیامد کمبود پزشک

نماینده سابق مردم شیراز ابراز کرد: زمانی که تعدادی کمی پزشک در کشور وجود داشته باشد، کیفیت درمان به شدت کاهش می‌یابد و ممکن است یک پزشک در کمتر از دوساعت بالغ بر ۶۰ بیمار را معاینه کند و در واقع کمبود پزشک سبب افزایش حجم کاری پزشکان و درمان بی‌کیفیت خواهد شد.

کاهش چشمگیر کیفیت درمان؛ پیامد کمبود پزشک

 مسعود رضایی گفت: درکشور کمبود پزشک وجود ندارد بلکه پزشکان به صورت ناعادلانه در کشور متمرکز شدند به طوری که در کلان شهرها تعداد زیادی پزشک متخصص وجود دارد اما دربرخی شهرستان‌ها حتی یک پزشک متخصص هم وجود ندارد.

رضایی افزود: به طور مثال در شهر تهران تعدادی زیادی پزشک متخصص فعالیت می‌کند که مشاهدات حاکی از آن است مردم زیادی به دلیل نبود پزشک متخصص در شهر خود برای درمان بیماری خود باید به کلان شهرهایی هم‌چون تهران، تبریز، شیراز و اصفهان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از رشته‌های تخصصی در زیر گروه پزشکی متقاضی ندارد، عنوان کرد: متاسفانه مادی گرا بودن برخی از پزشکان باعث شده که فقط برخی از رشته‌های پردرآمد دواطلب داشته باشد.

نماینده سابق مردم شیراز در خانه ملت با بیان اینکه قبل از کرونا در جامعه نیاز به متخصص عفونی حس نمی‌شد و افراد کمتر وارد این رشته شدند، عنوان کرد: همین امر باعث بحران کمبود پزشک عفونی در دوران کرونا شد و لازم است که سازمان سنجش و سازمان بهداشت و درمان در خصوص کمبود پزشک در برخی از شهرها و رشته‌ها چاره اندیشی کنند.

رضائی گفت: لازم است مسئولین امر در خصوص همسان‌سازی حقوق ومزایای پزشکان متخصص در تمام رشته اقداماتی انجام دهند چراکه در حال حاضر برخی از رشته‌ها خالی از متقاضی است و برخی دیگر از رشته‌های پر درآمد همانند تحصص زیبایی، چشم و غیره مملو از داوطلب است.

وی بیان کرد: عدم تناسب و سامان دهی در آمد پزشکان متخصص سبب شده است که در برخی رشته‌های تخصصی پزشکان تا سال آینده هم وقت ویزیت بیمار را نداشته باشند و در برخی دیگر از رشته‌ها، پزشکان به دلیل مناسب نبودن در آمد، به کارهای غیر تخصصی روی آورده باشند.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌های شیراز کمبود پزشک احساس می‌شود، ابراز کرد،  زمانی که تعدادی کمی پزشک در کشور وجود داشته باشد، کیفیت درمان به شدت کاهش می‌یابد و ممکن است یک پزشک در کمتر از دوساعت بالغ ۶۰ بیمار را معاینه کند و در واقع کمبود پزشک سبب افزایش حجم کاری پزشکان و درمان بی‌کیفیت خواهد شد.

رضایی ضمن اشاره به مهاجرت بی‌سابقه پزشکان در سال‌های اخیر، عنوان کرد: تعداد زیادی از استعدادهای علمی و پزشکی کشور به دلیل شرایط نامطلوب در آمدی و اجتماعی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، کاهش جذب دانشجو پزشکی موجب فرار استعدادها، بالا رفتن هزینه درمان برای مردم و آسیب به حوزه گردشگری سلامت شده است.

وی با بیان اینکه ارتقا وضعیت پزشکان‌ و جذب متخصصین باعث خواهد شد که تعداد زیادی از نخبگان رشته‌های پزشکی از مهاجرت منصرف شوند، ابراز کرد: این امر سبب می‌شود که نخبگان دین خود را به کشوری که برای آن‌ها هزینه و زمان صرف کرده، ادا کنند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها