باغ دلگشا شیراز

تقریبا هیچ شهری در ایران نیست که مثل شیراز آنقدر باغ‌ های دیدنی داشته باشد و یکی از این باغ‌ها، باغ دلگشاست.

باغ دلگشا شیراز

 شهر شیراز از گذشته به علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع، حاکمان را به فکر ساخت باغ‌های زیبا می ‌انداخته است. اولین حاکمی که دستور ساخت باغ در ایران را داد کوروش کبیر بود که باغ پاسارگاد را بنا نهاد. باغ‌های ایرانی از گذشته با تاریخ پیدایش قنات‌ها پیوند دارند. چندین باغ زیبا و بزرگ با الهام از معماری ویژه و خاص ایرانی در شیراز ساخته شده‌اند. بسیاری از این باغ‌ها از معماری باغ پاسارگاد الهام گرفته و به شکل پرشین گاردن ساخته شده ‌اند. باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده و نزدیک خیابان گلستان است. در واقع این باغ کوهستانی در سمت جنوب تنگ آب‌خان و در دامنه‌ کوهستان‌های شیراز قرار دارد. دراین مقاله با آس چارترهمراه باشید تا با این باغ زیبا آشنا شوید. شما می توانید برای بازدید ازاین باغ زیبا ازسایت آس چارتربه صورت آنلاین بلیط مشهد شیراز را تهیه نمایید و سپس سفر کنید.

تاریخچه باغ دلگشا شیراز

دلگشا دوره‌های تاریخی زیادی را به خود دیده است. عده‌ای معتقدند پیشینه باغ به دوره ساسانی، یعنی پیش ازاسلام برمی ‌گردد و برخی آن را مربوط به دوره آل اینجو و آل مظفر می ‌دانند. عده‌ای هم مثل جیمز موریه، دیپلمات و نویسنده بریتانیایی، سال‌های اولیه حیاتش را به دوره زندیه نسبت می ‌دهند. اما چیزی که از آن میتوان مطمئن بود و شواهد تاریخی نیز اثباتش می‌ کند این است که اوج شکوفایی اینجا مربوط به تیمور گورکانی، یعنی اولین پادشاه تیموری است. تیمور گورکانی بعد از انقراض آل مظفر به فارس می ‌رود. و دستور ساخت کاخی در باغ دلگشا و در عین حال در سمرقند را می ‌دهد. آبادی آن در دوره صفویه و بعد از آن افشاریه به اوج خود می ‌رسد. تا اینکه محمد تقی خان شیرازی در سال ۱۱۵۰ علیه نادر شاه افشار طغیان می‌کند. و دلگشا نیز مثل دیگر باغ‌های شیراز از بین می ‌رود. و مرگ نادرشاه و هرج و مرج های پس از آن هم باعث می‌شود ویرانه ‌ای از آن به جای بماند. دوره کریم خان زند دوره آبادانی همه چیز بود. به خصوص در شیراز که کریم خان در آنجا بر مسند قدرت بود بناها و عمارت‌های زیادی ساخته شد. و در همین دوره نیز دوره شکوفایی اینجا دوباره از راه رسید. این باغ بهشتی در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده و اکنون در اختیار شهرداری شیراز است.

مساحت باغ دلگشا

مساحت باغ دلگشا ۷.۵ هکتار است که حدود ۸۰ درصد آن پوشیده از پوشش گیاهی است. بیشترین درختی که در باغ وجود دارد نارنج است اما درختان کاج و نخل و میوه نیز در جای ‌جای باغ کاشته شده ‌اند. عمارت باغ به شیوه معماری بیشاپوری و با تلفیق تزئینات رنگ و روغن و نقاشی‌های گل و بته از زمان زندیه زیباتر شده است.

معماری باغ دلگشا

عمارتی که در وسط باغ و در میان نخل‌های بلند خودنمایی می ‌کند، به دست کریمخان زند و با شیوه‌ معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه‌ است و دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد. عمارت شامل تالاری با چهار شاه‌ نشین است که ایوانی چوبی و تزئیناتی از گچ‌ بری‌ها و کاشی ‌کاری‌ها و اشعار شوریده شیرازی دارد. آب حوض مقابل عمارت از قنات سعدیه تامین می‌ شود و گلدان‌هایی بزرگ و رنگی در دور تا دور آن چیده شده‌ اند.  در حالت کلی از معماری عمارت و حوض مقابل آن که بگذریم، معماری باغ دلگشا شیراز به شیوه باغ‌های ایرانی ساخته شده و با دیوار‌هایی بلند محصور شده است. تلفیق چند معماری و مرمت حاکمان دوره‌های مختلف، زیبایی متنوعی را در باغ به وجود آورده‌ و معماری باغ دلگشا شیراز را معروف کرده‌اند. آینه کاری‌هایی دور تا دور عمارت و ایوان چوبی وجود دارند که حالتی کاخ مانند به آن بخشیده‌اند.هنگامی که به ایوان عمارت بروید منظره‌ای بهشتی از باغ دلگشا مقابل شماست و قطعا از عطر نارنج‌ها و گل‌های باغ به وجد خواهید آمد.

2

ورودی باغ دلگشا

وارد باغ که می ‌شوید از دو طرف درختان سربه فلک کشیده و متنوع خودنمایی می ‌کنند. حوض مقابل عمارت چون قلبی است که جریان زندگی را در قالب جویی که از میان درختان عبور می ‌کند، در باغ می ‌دمد. تماشای گل‌های رنگارنگ و گوش سپردن به آواز پرندگان مانند رویایی می ‌ماند که در باغ دلگشا به حقیقت پیوسته است. نژادهای بسیار خاصی از گل‌ها و گیاهان در این باغ وجود دارند که هر بیننده‌ای را خیره می ‌کنند. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران شیراز درمشهد می باشد.

کوشک باغ دلگشا

باغ تا سال‌ها آباد و سرزنده و برپا بود. در دوره قاجار حاج ابراهیم اعتماد الدوله شیرازی آن را از نو احیا کرد. اما این سرزندگی طولی نکشید و پس از مرگش دوباره از آن جز خرابه‌ای باقی نماند. سال‌ها بعد و در سال ۱۳۳۶ نواب رضا قلی میرزا باغ را خرید و بار دیگر مرمتش کرد. عمارت کلاه فرنگی وسطش را هم او بنا کرد. شاید هیچ باغی به اندازه اینجا اینهمه ویرانی و آبادانی را به خود ندیده باشد. در سال ۱۳۶۷ حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک عمارت باغ را مرمت کرد. ایوان و ستون‌های فعلی را هم به آن افزود. و پسرش نیز میرزا فتحعلی خان، حمامی را در ضلع شرقی ساخت. تا همین ۵۰ سال پیش هم دلگشا در دست دختر قوام الملک بود تا اینکه شهرداری تملکش را در اختیار گرفت.

عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا

نخستین کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشای شیراز قرار دارد و این باغ سرشار از تاریخ و هنر و زیبایی است. با قدم زنی در این باغ روحتان تازه خواهد شد. در عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا شیراز، موزه‌ای از مجموعه کلکسیون‌های ادوار مختلف تاریخی وجود دارد. از جمله آثار تاریخی و جذاب موجود در موزه باغ دلگشا شیراز می‌توان به سکه‌، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت اشاره کرد. این روزها عمارت باغ دلگشا شیراز تبدیل به موزه شده است.  وسایلی مثل سکه‌های مختلف، قرآنِی نوشته شده روی پوست آهو از دوره سلجوقیان، تمبر، کبریت و نقشه‌های ایران قبل از دوره هخامنشیان تا قاجار و همچنین کلکسیونی از ۵۰ رادیو قدیمی نفتی در بخشی از موزه به نمایش گذاشته شده‌ است که دیدن آن‌ می‌ تواند تجربه‌ ای جالب برای علاقه‌ مندان به اشیای قدیمی و کلکسیونرها باشد.

3

باغ طاووس دیدنی ترین قسمت باغ دلگشا

دور تا دور باغ دلگشا نرده‌ است اما درختان بلند و درختچه‌هایی که تا روی نرده‌ها آمده به کلی آنها را پوشانده است. در سرتاسر باغ که به کوشک اصلی می ‌رسد آب نماها و جوی آبی وجود دارد. محور اصلی با یک محور فرعی عمود بر آن به چهار قسمت مستطیل شکل تقسیم می ‌شود. و کوشک یا کلاه فرنگی در مرکز این تقاطع ساخته شده و همه اینها را باغ را تماشایی می ‌کند. با تهیه بلیط لحظه آخری از سایت آس چارتراز تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

ساعت بازدید از باغ دلگشا

شما همه روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب می‌توانید به دیدن این جاذبه بروید. و برای دیدن موزه اش باید از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب به آن مراجعه کنید. بلیط بازدید از باغ ۱۵۰۰ تومان برای ایرانی‌ها و ۱۳۵۰۰ تومان برای گردشگران خارجی ا‌ست. بلیط بازدید از موزه هم ۱۵۰۰ تومان است.

باغ دلگشا با آرامگاه سعدی ۵ دقیقه بیشتر فاصله ندارد. اما از آنجایی که این محدوده بسیار شلوغ است بهتر است از بردن ماشین خودداری کنید. پیاده گشتی در آن خیابان‌های دل ‌انگیز بزنید و حسابی لذت ببرید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها