چالش‌های پیش‌روی دانشجویان دارای معلولیت

سید ابوالفضل موسویان / پژوهشگر حقوق افراد دارای معلولیت و عضو انجمن جامعه معلولین ایران

چالش‌های پیش‌روی دانشجویان دارای معلولیت

معلولان در پیچ و خم هزینه های تحصیل کمر خم کرده اند. مصائب و مشکلات دانشجویان دارای معلولیت قصه ای پر تکرار است،اما بازگو کردن دوباره آنها و تکرار چند باره این مشکلات از اهمیتش نمی کاهد بلکه قصه آنها را پر غصه تر میکند،در سالیان اخیر با فریاد أین مشکلات خبری امیدوار کننده به گوش نمی رسد .

افراد دارای معلولیت همانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از فضای آموزشی را دارند با تاکید بر این امر که مسئله علم و دانش یک موضوع پر اهمیت برای این افراد تلقی میشود باید شرایط برخورداری از تحصیل رایگان برای دانشجویان فراهم شود که البته این موضوع در قانون جامع حمایت از معلولان نیز اشاره شده است،در 

ماده ۹ قانون حمایت از معلولان ذکر شده است که افراد دارای معلولیت نیازمند واحد شرایط در سنین مختلف میتوانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحد های آموزشی تابعه وزارت خانه های آموزش و پرورش ،علوم و فناوری ،بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی از محل ردیف مربوط به بودجه بهره مند گردنند.

با توجه بر موانع تحصیل افراد دارای معلولیت که یکی از آنها شهریه میباشد سبب انصراف از تحصیل و ایجاد دشواری و دغدغه های بسیاری گشته است علاوه بر این مسئله که مطابق با ماده ۹ شهریه باید رایگان باشد تا به حال این ماده اجرایی نشده است و دانشجویان دارای معلولیت از تحصیل رایگان برخوردار نیستند بلکه سازمان بهزیستی با پرداخت در هنگام و خارج از وقت معین به مصائب و مشکلات افزوده است.

جامعه هدف برای رفع موانع و دشواری هایی که سبب مشکلات فراوان شده است ، روزی را به عنوان روز دانشجو گرامی میدارد که شرایط وفق مرادش باشد و دغدغه ای برای پیشرفت خود و جامعه ای که در آن زندگی میکند نداشته باشد. در این میان هنوز دانشجویان معلول، چهره های فراموش شده در این روز هستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها