توضیح یک روانشناس درباره دوستی با نوجوانان خارجی

یک روانشناس گفت: برخی از نوجوانان به علت تسلط به زبان انگلیسی تمایل دارند که در فضای مجازی با نوجوانان سایر کشورها ارتباط برقرار کنند حال آنکه این نوع دوستی‌های مجازی و بدون شناخت نسبت به نوجوانان دیگر به علت تفاوت در فرهنگ، نگرش، ملیت و اعتقادات برای نوجوانان خطرناک است.

توضیح یک روانشناس درباره دوستی با نوجوانان خارجی

شبنم طلوعی با بیان اینکه دوستی مجازی و بدون شناخت نوجوانان با نوجوانان سایر کشورها خطرناک است، اظهار کرد: در دوران نوجوانی، فرد در مرحله هویت یابی قرار دارد و  این بحران هویت می‌تواند تحت تاثیر بسیاری از مسائل قرار گرفته و مسیر نوجوان را به سمت پذیرش فرهنگ بیگانه و هویت خارج از چارچوب فرهنگ فرد، خانواده و جامعه تغییر دهد.

این روانشناس با تاکید بر اهمیت شناخت نوجوانان از یکدیگر پیش از دوستی، ادامه داد: این مساله خیلی مهم است که نوجوانان پس از دوستی با افراد در فضای مجازی، در اسرع وقت با آنها دیدار حضوری داشته باشند چراکه در دنیا مجازی ممکن است همه چیز خوب پیش رود و این دوستان مجازی نیز بسیار خوب و صمیمی به نظر برسند اما همین افراد در دیدار حضوری حتی کوچکترین مسائل آداب معاشرت را رعایت نکنند. در واقع دیدار حضوری دوستان مجازی نوجوان می‌تواند بسیاری از تله‌های فضای مجازی را آشکار کند.

وی معتقد است که دوستی بدون شناخت نسبت به افراد در هر سنی اشتباه است و این اشتباه به کرات در فضای مجازی دیده می‌شود چراکه بعضا افراد در فضای مجازی واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهند و برای حفظ مخاطبان خود از هر فریبی استفاده می‌کنند.

طلوعی برقراری ارتباط برای دوست یابی و پیوستن به گروه‌های دوستی در نوجوانی را به خودی خود مساله‌ای نگران کننده برای والدین دانست و افزود: وقتی این دوست یابی نوجوانان به صورت مجازی، بدون شناخت و بدون ارتباط حضوری و مستقیم با افراد باشد نگرانی والدین نیز بیشتر می‌شود.  از این رو والدین باید مراقب تغییر حالات نوجوان نسبت به چند ماه و چند هفته و چند روز قبل خود باشند و برای علت یابی این تغییرات تمام اتفاقات اطراف نوجوان به ویژه رفتار دوستان او را بررسی کنند. 

به گفته این روانشناس، دوست یابی در دوران نوجوانی به نوعی یک "هل دهنده درونی" محسوب شده و دوست یابی مجازی به علت سهولت در برقراری ارتباط با دیگران و مجازی شدن زندگی امروزی نوعی راحتی خاصی را برای تمام افراد از جمله نوجوانان رقم زده است.

وی در عین حال افزایش دایره لغات نوجوانان، سرعت بالای انتقال مطالب و دریافت مطالب آموزشی مفید را از جمله مزایای دوستی‌های مجازی دانست و درباره معایب این دوستی‌ها تصریح کرد: ضعف در دوست یابی به صورت حضوری و مستقیم، ضعف در ارتباط اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس و عدم انتقال زبان بدن در گفت‌وگوی مجازی از جمله معایب این دوستی های مجازی برای نوجوانان است.

طلوعی در پایان سخنان خود خطاب به والدین توصیه کرد: والدین باید قوانین و مقررات نانوشته دنیای مجازی، حریم خصوصی و موانع برقراری ارتباط درست در فضای مجازی را برای فرزند خود توضیح دهند و  نوجوان را در جریان شرایط استفاده درست و نادرست فضای مجازی قرار دهند. والدین باید نوجوان را نسبت به اینکه چطور در دنیای مجازی مراقب حقوق اصلی خود باشد آگاه کنند تا نوجوان بداند هنگامی که خطری  احساس کرد چگونه با آن مقابله کند. نوجوان باید متوجه شود که اگر قوانین نانوشته استفاده از فضای مجازی را رعایت نکند ضررهای آن را در روابط انسانی خود خواهد دید با این حال لازم است والدین صفحات مجازی نوجوان را در فضای مجازی دنبال کنند و گاهی از این طریق با او در ارتباط باشند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها