رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم:

انتظار داریم جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور در 4 سال آینده 10 برابر شود

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم بر ضرورت افزایش جذب متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور تاکید کرد و گفت: به طور متوسط حدود ۵۰۰ نفر از این افراد در سال در دانشگاه‌های کشور جذب می‌شوند که انتظار داریم این رقم در چهار سال آینده ۱۰ برابر شود.

انتظار داریم جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور در 4 سال آینده 10 برابر شود

حسین سالارآملی در نشست کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: عزم راسخی در راستای ساماندهی ایرانیان مقیم خارج از کشور در دولت کنونی شکل گرفته است؛ این مساله را به فال نیک می گیریم و امیدواریم در این دوره شاهد تحولات شگرفی باشیم تا بستر مناسبی جهت همکاری با ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بحث جوامع دور از وطن بحثی بسیار جدی است، افزود: با توجه به مساله توسعه تکنولوژی و جهانی شدن، کشورهای مختلف این جوامع را قدرت نرم می دانند و ما نیز باید از این زاویه به آن نگاه کنیم.

دبیر کارگروه علمی آموزشی ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: جوامعی که چند فرهنگ گرایی در آنها رواج دارد در بهره گیری از افراد خارج از کشور موفق تر عمل کرده اند. البته جریان هایی نیز وجود دارد که مانع بهره گیری از ظرفیت این افراد می شود که مهم ترین جریانی که سد ایجاد می کند موضوع رفت و آمد آنهاست. در این راستا باید هویت گرایی بین ایرانیان مقیم خارج از کشور را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش جمعیت شناسی سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۰ آماری از افراد خارج از وطن ارائه کرده است؛ در این گزارش مهم ترین کشوری که توانسته از افراد خارج از کشور خود بهره‌مند شود، کشور هند است، در بخشی از این گزارش آماری آمده است که در سال ۲۰۱۹، حدود ۵۴۸ میلیارد دلار افراد خارج از وطن، پول به کشورشان حواله و سرمایه گذاری کرده اند که ۸۴ میلیارد دلار آن فقط مربوط به کشور هند است.

سالارآملی همچنین بر ارایه تصویرسازی دقیق از مجموعه مسایل داخل و خارج از کشور تاکید کرد و گفت: تصویرسازی از نقاط ضعف ما محسوب می شود، باید ابتکار عمل تصویرسازی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور را به دست آوریم چرا که معاندان کشور هر روزه به ایران هراسی و تصویرسازی های منفی مبادرت می ورزند.

رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه مکان برای خدمت به کشور نباید مدنظر قرار گیرد اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور در هر کجای دنیا که باشند می توانند به میهن و سرزمین کهن خود خدمت کنند. از بنیاد ملی نخبگان می خواهیم برای فارغ التحصیلان ایرانی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا امتیازات ویژه و استثنایی در نظر گیرند تا اکثر آنان تمایل به حضور در ایران یابند.

وی ابراز امیدواری کرد که به گونه ای پیش رویم که ظرفیت سازی بیشتری کنیم که در خدمت ایرانیان خارج از کشور که به راستی گنجی هستند برای ما، باشیم و آنان را از ایران هراسی به دور نگاه داریم.

امیرسعید کرمی معاون زبان فارسی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم نیز گفت: پتانسیل های خوبی در کشورمان برای تقویت زبان فارسی وجود دارد؛ وجود ۵۰ گروه زبان فارسی، چهار هزار دانشجوی دکتری و ۹ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و همچنین انجمن های زبان و ادب فارسی زمینه ها و امکانات مناسبی هستند که ایرانیان خارج از کشور می توانند از آن بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه نیاز است نهادها تسهیلاتی برای ایرانیان خارج از کشور قائل شوند تا شاهد رشد و حفظ زبان فارسی به عنوان میراث ملی و فرهنگی کشور باشیم، اظهار امیدواری کرد ایرانیان خارج از کشور یک رابط افتخاری معرفی کنند تا بتوانیم از نیازهای آنان آگاهی یابیم.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • لبب
    0

    مگه احمق اند بیان اینجا تازه از دیت شماها راحت شده اند

  • ناشناس
    0

    بنظر میاید آقای سالار آملی در خوابند چونکه اساتید ، فارغ التحصیلان ، نخبگان ، پزشکان ، .... در حال مهاجرت شدید از کشور هستند . آقای سالار آملی ، برادر عزیز بیدار شو .

  • ناشناس
    0

    تا با احمقهایی مثل این یارو طرف هستیم آیا میشود انتظار و امید به آینده داشت ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها