نائب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد:

اعتراض سفارت جمهوری آذربایجان به نصب نام های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت که جمهوری آذربایجان خواستار تغییر نام های ایرانی شهرهای قفقاز بر خیابان های تهران شده است.

اعتراض سفارت جمهوری آذربایجان به نصب نام های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران

پرویز سروری درباره برخی مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه سفارت جمهوری باکو در تهران، شورای شهر تهران را تحت فشار قرار داده است تا نام‌های ایرانی شهر‌های قفقاز بر خیابان‌های تهران را تغییر دهد، گفت: «این مطلب بوده ولی رئیس شورای شهر در جلسه‌ای که امروز داشتیم اعلام کردند که این موضوعات باید توسط سفارتخانه، به طور مستقیم به وزرات خارجه گفته شود و از طریق وزارت خارجه به ما عنوان کنند.»

وی افزود: «اینکه یک سفارتخانه‌ای بخواهد با یک تلفن و تماس با شورای شهر موضوعی را حل کند، امکان‌پذیر نیست و باید در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی تعریف شود که مرجع آن هم وزارت خارجه است. این وزارتخانه باید بررسی کند و اگر تایید کردند باید با شورای شهر وارد مذاکره شود.»

سروری در پاسخ به این پرسش که بحث نام شهر‌های قفقاز از چه زمانی مطرح بوده است، عنوان کرد: «چون امروز در جلسه مطرح شد، فکر می‌کنم در شورای قبل این موضوع مصوب شده بود. چرا که شورای شهر فعلی دو یا سه جلسه درباره نام‌گذاری جلسه داشته است و هیچکدام از این موضوعات مطرح نبوده. احتمال قوی در شورای پنجم این موضوع مصوب شده و مورد اعتراض باکو قرار گرفته است و تماسی با شورای شهر داشتند که از نظر شورا این مقبول نیست و باید روند پروتکلی آن طی شود.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در جلسه امروز شورا هم این موضوع مطرح شده است، در صورت طی کردن روند قانونی خود، نظر شورای شهر در این مورد مثبت است یا خیر، گفت: «شورا 21 نفر عضو دارد و نمی‌توانم از الان بگویم. در جلسه امروز هم تنها خبرش عنوان شد که چنین مطلبی بوده و رئیس شورا هم پاسخ منطق دادند که باید از مجاری خود اقدام شود.»

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    3

    سفارت به جهت نا اگاهی این در خواست بی مورد را کرده است.همه نامهای سابق و تاریخی قلمرو باکو همانندشان را در درون مرزهای ایران دارند و انحصار به اران و شیروان ندارند.درخواست یادشده دخالت در امور داخلی کشور است و ممنوع!

  • .
    0

    اینا چقدر بیکارند/

  • 0

    شورای شهر و شهرداری کاش یک کم به تمیزی جوی های اب در این فصل سال نظارت کند

  • حسین
    0

    شورای شهر با اکثریت ترک و تصمیمات ضد ترک و خوشایند ارمنستان نامگذاری شوشی با تلفظ ارمنی به جای شورای ترکی

  • ناشناس
    0

    دولت وحکومت ایران در دست یک عده ارمنی اسیر وگروگان میباشد، وبدون اجازه ارامنه هیچ کاری در ایران امکان پذیر نیست. ورژیم در ظاهر ادای اسلام ومسلمانی میکند،در صورتیکه اینها تماما ماسون ارامنه ومسیحیان هستند، والا مسیحیان برای جولان دادنشان در خاورمیانه اجازه نمیدهند، در از زمان صفویه وشاه عباس تا به حال تمام امورت ایران در دست ماسونها ولژیونرهای مسیحی می باشد، در زمان قتل ناصر الدین شاه میرزا رضای کرمانی وحتی سید جمالدین همدانی(افغانی) وصدها اخوند را که اعدام کردند ،متوجه شدند که همگی ختنه نشده وارمنی هستند، حالا هم وضع همان است.

  • علی
    0

    به نظرم دولت اذربایجان باید مقابله به مثل کند، یعنی نام بزرگترین خیابان باکو را خلیج عرب نامگذاری کند، وحتی نام شط العرب( اروند) و الاحوازیه،عبادان،محمره(خرمشهر) ،بندر گامبر ون(بندر عباس) ونام ۴۱ جزیره ( تنب بزرگ ،کوچک، لاوان،کیش، فارسی، هرمز ووووو که قبلا همگی عربی بودند) وحتی تغیر اسم ترکمن صحرا به گلستان، وهزاران اسم دیگر که از ترکی به فارسی تغیر یافته. ( چطور ممکن است افرادی در مملکت اسلامی اسم ارمنی را را بر عربی وترکی ترجیح دهند، ایا در عهد نامه های گلستان وترکمانچای اسامی ارمنی همچون ( شوشی،استپاناکرت،سیونیک،ارتساخ، مارداکرت،هادروت ووو... وجود دارد؟) در تاریخ ۲۰۰ سال پیش ایران که شمال ارس جزو خاک ایران بوده، در کدام کتاب تاریخی وجغرافیایی اسمی از شهر وروستای ارمنی نوشته؟ تمام اسامی اماکن در ارمنستان اسلامی ترکی فارسی بوده وهر گز محلی با نام ارمنی وجود نداشه حتی نام ایروان هم چوخور سعد بود، که پدر بزرگان مقدم مراغه ای (نخست وزیر) ارباب وحاکم انجا بوده. همین شهر شوشا را ایراهیم خلیل خان جوانشیر بنا نهاده، همین خانکندی ( یعنی روستای خان) را ابر اهیم خلیل خان جوانشیر بنا نهاده که امروز ارامنه تصرف و استپاناکرت می نامند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها