مشاهده خرس قهوه‌ای و دو توله اش در کوهرنگ

خرس قهوه‌ای به همراه ۲ توله اش در منطقه حفاظت شده قیصری شهرستان کوهرنگ مشاهده شد.

مشاهده خرس قهوه‌ای و دو توله اش در کوهرنگ

محیط بانان استان چهارمحال و بختیاری، یک قلاده خرس قهوه‌ای را به همراه دو توله اش در دامنه کوه‌های منطقه حفاظت شده قیصری در بیرگان شهرستان کوهرنگ مشاهده و تصویر برداری کردند.

ارتفاعات شهرستان کوهرنگ سرچشمه دو رودخانه کاورن و زاینده رود یکی از زیستگاه‌های حیات وحش به ویژه خرس قهوه‌ای است.

ساخت سد و تونل سوم کوهرنگ و متعاقب آن خشک شدن اغلب چشمه‌ها و رود‌های جاری در منطقه بیرگان و منطقه حفاظت شده قیصری، موجب نابودی محیط زیست و از بین رفتن حیات وحش و پوشش گیاهی در این منطقه شده است.

خرس قهوه‌ای با نام علمی Ursus arctos، گونه‌ای خرس بزرگ جثه و درشت اندام است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا پراکنده است.

وزن این نوع خرس از ۷۰ تا هفت هزار و ۸۰۰ کیلوگرم متغیر است و بزرگ‌ترین زیرگونه آن خرس کودیاک در قامتی هم‌اندازه خرس قطبی با وی بر سر عنوان بزرگ‌ترین گونه خرس و بزرگ‌ترین حیوان شکارچی روی خشکی رقابت می‌کند، زیرگونه خرس قهوه‌ای، (خرس قهوه‌ای کودیاک است که بزرگترین و قوی‌ترین گوشتخوار موجود در خشکی محسوب می‌شود.

بیشترین شمار خرس قهوه‌ای به ترتیب در روسیه، آمریکا، کانادا، منطقه کارپات و فنلاند، جایی که حیوان ملی این کشور نامیده می‌شود، سکونت دارند. البته سه زیرگونه این گونه خرس یعنی خرس قهوه‌ای آفریقای شمالی (خرس اطلس)، کالیفرنیایی و مکزیکی در قرن نوزدهم و بیستم منقرض شدند و برخی از زیرگونه‌های جنوب آسیایی این حیوان هم به شدت در خطر انقراض هستند.

زیرگونه‌ای از خرس قهوه‌ای محدود شده در مرکز ایتالیا موسوم به خرس قهوه‌ای مارسیکایی وجود دارد که تعداد آن‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ قلاده و در خطر انقراض هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها