رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ اردبیل

دلتا پلاس با قدرت سرایت بالاتر در کمین بی‌احتیاط‌ها/ تزریق دز یادآور با سرعت ادامه پیدا می‌کند

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ علوم پزشکی اردبیل گفت: آخرین سویه بیماری کرونا، دلتا پلاس است که سرعت سرایت ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به دلتا دارد.

دلتا پلاس با قدرت سرایت بالاتر در کمین بی‌احتیاط‌ها/ تزریق دز یادآور با سرعت ادامه پیدا می‌کند

دکتر جعفرزاده ۲۱ آبان در جلسه تخصصی پیشگیری از بیماری کرونا و توصیه واکسیناسیون در اردبیل اظهار کرد: ۸۶ درصد جمعیت استان نوبت اول و ۶۶ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کردند و برای نوبت یادآوری ۴ هزار و ۸۴۸ دز واکسن تزریق شده است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل از نظر واکسیناسیون و ایمن‌سازی در برابر بیماری کرونا جایگاه چهارم کشور را دارد و همچنان این روند در حال گسترش است.

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ علوم پزشکی اردبیل تنها راه مقابله با بیماری‌های عفونی را واکسیناسیون عمومی اعلام کرد و گفت: از بهمن ماه سال گذشته واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور آغاز شده و در شرایط کنونی با گذشت ۹ ماه افراد بالای ۶۰ سال، کادر درمان و بیماران خاص در اولویت تزریق دز یادآور و سوم قرار گرفته‌اند.

جعفرزاده از بیماران پیوند اعضا، شیمی درمانی، مزمن کلیوی، کبدی، دیابت، ام.اس و سایر بیماران خاص خواست تا نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

وی همکاری خوب خانه‌های سالمندان و نگهداری معلولان را در تزریق دز یادآور برای این گروه‌های پرخطر یادآور شد و افزود: به فاصله ۶ ماه اثرگذاری واکسن به حداقل می‌رسد که ضروری است دز یادآور تزریق و جلوی شیوع و احتمال ابتلا به سویه‌های جدید گرفته شود.

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: افرادی که تاکنون دز دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند باید در موعد مقرر در این زمینه اقدام کرده و در صورت ابتلا به کووید ۱۹ بعد از ۴ هفته بهبودی کامل تزریق واکسن را انجام دهند.

وی در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا و تزریق همزمان واکسن کرونا نیز اضافه کرد: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و افرادی که مبتلا به آنفلوانزا بودند بعد از بهبودی نسبی می‌توانند تزریق واکسن کرونا را نیز انجام دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های کووید ۱۹ علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل هنوز وارد پیک ششم نشده است، بیان کرد: دلتا پلاس از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از عادی‌نگاری به سمتی حرکت کنیم تا جلوی گسترش این ویروس خطرناک و چموش گرفته شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها