کرونای دلتاپلاس سفرهای خارجی را محدود می‌کند؟

در شرایطی که به گفته مسئولان حوزه بهداشتی واریانت جدید کروناویروس به نام دلتاپلاس در برخی کشورهای غربی و همسایگان شایع شده است، باید دید سفرهای خارجی از و به این کشورها با ممنوعیت یا محدودیت مواجه خواهد شد یا خیر؟

کرونای دلتاپلاس سفرهای خارجی را محدود می‌کند؟

طی بیست ماه گذشته از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بسیاری مانع سفرهای داخلی و خارجی در کشورهای مختلف شد و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی آن‌ها را به روی یکدیگر بست.

به گونه‌ای کشورها در سه ستون کم خطر، پرخطر و ممنوعه قرار می‌گرفتند و بسته به شدت و حدت شیوع بیماری سفر به و از آن‌ها ممنوع، محدود یا بدون محدودیت تلقی می‌شد. این فهرست در ایران هم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت منتشر شده و همواره بر اساس افزایش و کاهش اپیدمی کرونا در کشورهای مختلف تغییر کرده است.

حالا با توجه به گسترش واکسیناسیون در کشورهای مختلف این پروتکل‌ها تغییر کرده و داشتن کارت واکسن یا تست منفی PCR به شرط الزامی برای سفرهای داخلی و خارجی تبدیل شده است. اما به نظر می‌رسد همچنان واریانت‌های جدیدی از کرونا در جهان در حال شیوع است و همین مساله ممکن است سبب از سرگیری محدودیت‌ها یا شاید هم ممنوعیت‌های کرونایی باشد.

دکتر علیرضا زالی - فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران- با اشاره به شیوع واریانت جدید کرونا ویروس به نام دلتاپلاس اظهار کرد: در هفته گذشته ابتلا به ویروس کرونا ۳۵ درصد در دنیا افزایش پیدا کرده و شاهد ویروس جهش یافته دلتاپلاس در دنیا هستیم.

وی افزود: ۱۱.۷ درصد از مبتلایان در انگلستان از نوع واریانت جدید هستند. همچنین دلتاپلاس در هفت ایالت آمریکا، مالزی، اوکراین، رومانی و روسیه نیز مشاهده شده است. با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه دیده شده، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا دلتا پلاس وارد کشور نشود.

رضا نفیسی -رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- در این باره به ایسنا گفت: این وزارتخانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه حمل و نقل را داشته است و همواره فهرست کشورهای مختلف بر اساس شدت و حدت شیوع کرونا تنظیم و به بخش‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: اگر در ادامه فهرست یا پروتکل جدیدی برای وزارت راه و شهرسازی ارسال شود مانند گذشته آن را به دقت اجرایی خواهیم کرد و سختگیری بیشتری برای کشورهای مذکور بسته به قرارگیری آن‌ها در ردیف کشورهای کم خطر، پرخطر و ویژه (ممنوعه) اعمال می‌کنیم.  

حالا و در پی افزایش واکسیناسیون کرونا و بهبود وضعیت شیوع این ویروس در کشور باید دید با توجه به این هشدارهای بهداشتی باید دید سفرهای خارجی از و به این کشورهای خارجی محدود یا ممنوع خواهد شد یا آنکه برای مسافران آن‌های سختگیری‌های بیشتری در نظر گرفته می‌شود؟ البته همچنان فهرست کشورهای ممنوعه، پرخطر و کم خطر منتشر شده و باید منتظر تغییرات جدید در آن بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها