قراخانلو: برای دانشگاهیان پرونده فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی ایجاد می‌شود

قراخانلو: برای دانشگاهیان پرونده فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی ایجاد می‌شود

رییس پژوهشگاه علوم ورزشی از رشد ۲۶درصدی بودجه پژوهشگاه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: بودجه پژوهشگاه از ۵ میلیارد تومان سال ۹۵ به حدود ۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

دکتر رضا قراخانلو در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون میزان رشد بودجه پژوهشگاه علوم ورزشی در سال ۹۶ افزود: با توجه به برنامه‌هایی که در پژوهشگاه داریم، این میزان بودجه نیز کم و ناچیز است. اگر میزان هزینه‌هایی که در کشور در جهت مقابله با بیماری‌ها و درمان صورت می‌گیرد را مبنا قرار دهیم، می‌بینیم که اعتبارات پژوهشگاه بسیار ناچیز است. حال آن که تحقیقات می‌تواند به کاهش هزینه‌های درمان کمک کند. بنابراین باید در مسیری حرکت کنیم که اعتبارات پژوهشی تخصیص یافته به علوم ورزشی خیلی بیش‌تر از این‌ها باشد. البته در پژوهشگاه زمینه‌های مناسبی فراهم کردیم تا با برقراری ارتباط موثر با اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌ها و تعریف دقیق از اولویت‌های پژوهشی، بودجه را به درستی مدیریت کنیم تا به دستاوردهای لازم دست پیدا کنیم .

او هم‌چنین به‌عنوان نمونه از اجرای دو طرح پژوهشی تا پایان سال خبر داد و افزود: طرح پایش فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی دانشجویان سراسر کشور از مدت‌ها قبل در اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم از محل اعتبارات بخش ورزش شروع شده، ولی اکنون با کمک سازمان برنامه و بودجه به عنوان یک طرح مصوب و با هدف‌گذاری دقیق توسط پژوهشگاه و با همکاری همه جانبه اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم این پژوهش را انجام خواهیم داد. این طرح به ما می‌گوید دانشجویان که سرمایه ملی کشور هستند چه میزان از آمادگی جسمانی، سلامت و تحرک برخوردار هستند. در حال حاضر ۲۰ دانشگاه درگیر این طرح هستند و ما در تلاشیم ۳۰ دانشگاه دیگر را وارد این چرخه کنیم. به‌زودی به نقطه‌ای خواهیم رسید که تمام دانشگاهیان دارای پرونده فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی شوند.

رییس پژوهشگاه علوم ورزشی درباره طرح پژوهشی دوم اضافه کرد: با توجه به تاکیدات مسوولان سازمان برنامه و بودجه، به‌زودی پروپوزالی تحویل این سازمان خواهد شد تا پایش سلامت کل مردم ایران را مورد مطالعه قرار دهیم. این طرح در حال حاضر آماده ارائه به سازمان برنامه و بودجه است تا با حمایت دکتر واعظ مهدوی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، این طرح را به سرانجام برسانیم و به نقطه‌ای برسیم که از میزان آمادگی جسمانی، آمادگی حرکتی، فقر حرکتی و سایر مشخصات تمام کشور آگاه شویم .

وی درباره همکاری پژوهشگاه علوم ورزشی با سازمان لیگ برتر فوتبال افزود: این زمینه همکاری بین پژوهشگاه علوم ورزشی با سازمان لیگ برتر فوتبال آغاز شده و هدف‌ ما بر این است که در جهت علمی شدن فوتبال گام‌های موثری برداریم. تدوین پروتکل حقوقی با سازمان لیگ یک قدم است. هم‌چنین در زمینه برندینگ و طرح ماسکات‌ها ایده‌هایی را داده‌ایم و همین طور برای لیگ مجازی فوتبال ایران که می‌تواند برای فوتبال علاوه بر ابعاد اجتماعی، دستاورد مالی نیز به دنبال داشته باشد. البته این همکاری تنها از بعد علمی نیست، بلکه در بحث درآمدزایی نیز به نفع فوتبال خواهد بود. دو مورد دیگر از همکاری با سازمان لیگ به برگزاری دوره‌های مدیریت پیشرفته و دوره بازاریابی کاربردی بر می‌گردد که با حضور مدرسان خارجی و داخلی طبق زمان‌بندی برگزار خواهد شد.

قراخانلو با اشاره به این که پژوهشگاه در حال حاضر در آرامش کامل به سر می‌برد، توضیح داد: در حال حاضر با نشاط و انگیزه کامل کارها را پیش می‌بریم و تنها مشکلی که تا حدودی گریبان‌گیر پژوهشگاه‌ست، کمبود فضای فیزیکی است. اگر بتوانیم فضای فیزیکی پژوهشگاه را گسترش دهیم، قطعا می‌توانیم روند رو به رشدی را داشته باشیم. ضمن این که به دنبال جذب منابع مالی بیش‌تر برای پژوهشگاه هستیم. به عنوان مثال تمام کارهای لازم و مجوزهای مورد نظر فراهم شده و معاونت علمی ریاست جمهوری هم کمک ارزشمندی را کرده است تا مرکز ملی نوآوری و فن‌آوری ورزشی را ایجاد کنیم و تنها مانع ما مکان مناسب است که در پی حل آن هستیم .

وی هم‌چنین درباره چهارمین دوره بدنسازی پیشرفته و انتقاداتی که در این زمینه از سوی برخی مربیان مطرح شده بود، افزود: من بسیار خوشحالم که امروز به نقطه‌ای رسیدیم که مربیان ما از حضور مدرسان داخلی در این دوره‌ها بیش‌تر ابراز رضایت دارند. ما در این دوره سعی کردیم از دو مدرس خارجی از کشور ایتالیا و اسپانیا داشته باشیم تا جهت ارتقای دانش مربیان بدنساز تاثیرگذار باشیم. سعی ما بر این است که با ایجاد تنوع در اساتید بدنسازی، مربیان را با مکاتب مختلف آشنا کنیم .

قراخانلو گفت: برای این که امکان حضور مربیان بدنساز زن را در کلاس‌های عملی بیش‌تر فراهم کنیم، به دنبال آن هستیم تا در مراحل بعدی دوره‌های بدنسازی، یک دوره اختصاصی بدنسازی ویژه مربیان زن برگزار کنیم تا در اجرای کارهای عملی با مشکلات کمتری مواجه شوند. تا به امروز ۴۰۰ نفر از مربیان کشور در این چهار دوره حضور داشتند که این نشان از توجه ویژه مربیان نسبت به دوره‌های بدنسازی است. زمانی که در کمیته ملی المپیک مسئولیت داشتم، همیشه به این مساله واقف بودم که موضوع بدنسازی یکی از مشکلات اساسی ورزش کشور است. از آن زمان تاکنون به دنبال راهی بودم تا مربیان بدنساز از دانش بسیار خوبی در این خصوص برخوردار شوند. امروز خوشحال هستم که بهترین مدرسان را در زمینه بدنسازی در کشور داریم .

رییس پژوهشگاه علوم ورزشی خاطرنشان کرد: در آینده سعی خواهیم کرد دوره بدنسازی را به سمتی پیش ببریم که برای مربیان رشته‌های مختلف ورزشی دوره بدنسازی تخصصی برگزار کنیم تا متناسب با سطح و درجه مربی‌گری آن‌ها باشد. به این ترتیب که اگر مربی در سطح تیم‌های ملی فعالیت می‌کند با کسی که به عنوان مربی باشگاه یا درجه ۳ است، با تفکیک آن‌ها، زمینه‌های تخصصی شدن مربیان را فراهم کنیم .

وی در پایان با اشاره به همکاری خوب پژوهشگاه علوم ورزشی با فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی گفت: این فدراسیون تدوین برنامه راهبردی خود را به پژوهشگاه علوم ورزشی سپرده و ما به دنبال این هستیم تا با همکاری خوبی که با این فدراسیون داریم، آن‌ها را در تدوین برنامه راهبردی کمک کنیم.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها