ثبت تاریخ بیهقی در میراث فرهنگی یونسکو پیگیری می‌شود

ثبت تاریخ بیهقی در میراث فرهنگی یونسکو پیگیری می‌شود

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: پیشنهاد ثبت تاریخ بیهقی به عنوان یک اثر فاخر ادبی و تاریخی در میراث فرهنگی یونسکو پیگیری می‌شود.

جواد حدادنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ثبت جهانی آثار ملموس و ناملموس فرهنگی ایران نقش مهمی در صیانت و حفظ سرمایه‌های فرهنگی

کشور دارد.

وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی و فرهنگی معنوی ایران سبب معرفی فرهنگ غنی ایران اسلامی و تمدن گذشته کشور به مردم جهان می‌شود.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: تاکنون کمتر از 10 اثر ایران به ثبت یونسکو رسیده که با توجه به قدمت کهن تاریخی و فرهنگ درخشان باید با تلاش و رایزنی مسئولان فرهنگی کشور ثبت آثار تاریخی و معنوی در میراث معنوی یونسکو شتاب بگیرد.

حدادنیا درباره مراحل ثبت آثار در میراث فرهنگی جهان از جمله کتاب تاریخ بیهقی اظهار کرد: کمیته‌ای برای ثبت میراث فرهنگی در دنیا وجود دارد و کارگروه‌های این کمیته در کشورها تشکیل شده و شعبه‌ای از کارگروه کشور در خراسان‌رضوی نیز تشکیل شده است.

وی افزود: مسئولان شهرستان سبزوار و فعالان فرهنگی در مرحله نخست باید مجموعه مستندات و هر آنچه مرتبط به تاریخ بیهقی است، جمع‌آوری و به کارگروه استانی ارسال کنند.

حدادنیا گفت: در مرحله بعد پس از تصویب در کمیته استانی به کارگروه کشوری ارسال و از آنجا برای بررسی‌های نهایی به کمیته میراث معنوی یوسنکو فرستاده می‌شود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها