تفکیک دانش‌آموزان به تیزهوش و کم‌هوش کار درستی است؟

یک روان‌شناس گفت: تفکیک دانش‌آموزان به تیزهوش و کم‌هوش، همچنین استعداد درخشان و عادی، آسیب‌های جبران‌ناپزیری دارد.

تفکیک دانش‌آموزان به تیزهوش و کم‌هوش کار درستی است؟

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، عبدالله احمدی‌قلعه اظهار کرد: تفکیک دانش‌آموزان به نابغه و بی‌استعداد، لطمات جبران‌ناپزیری در رشد و شکل‌گیری هویت آن‌ها دارد. این در حالی است که متاسفانه طی سال‌های اخیر یکی از چندین ماراتن نفس‌گیر تحصیلی کشور، آزمون‌های غیراستاندارد و معیوب مدارس تیزهوشان (استعدادهای درخشان- سمپاد) و نمونه دولتی است که تبدیل به یکی از معیارها و ملاک‌های سرآمدی و کارآمدی دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است.

این روان‌شناس ادامه داد: متاسفانه آزمون‌هایی از این دست، تربیت و آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان را به صورت کاملا جدی به حاشیه رانده است و با سیاست‌گذاری‌های نادرست آموزشی و تربیتی، هجمه همه جانبه عاطفی، احساسی و هیجانی از سوی خانواده‌ها شدت و قدرت بیشتری گرفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی، دانش‌آموزان به جای رشد و پرورش مهارت‌های اجتماعی درگیر کلاس‌های خصوصی، نیمه‌خصوصی و مهارت‌های تست‌زنی می‌شوند؛ در حالی که پدرها و مادرها، معلمان و مربیان باید توجه داشته باشند که انگیزه تحصیلی یکی از مهمترین فاکتورهای علاقه‌مندی به آموزش و پیشرفت تحصیلی است.

احمدی‌قلعه تصریح کرد: دانش‌آموزان با توجه با ساختارهای نوپای شخصیتی در مواجهه با اولین شکست‌های زندگی در قالب آزمون استعدادهای درخشان، مدارس نمونه دولتی و مدارس غیر انتفاعی صدمات و آسیب‌های جدی می‌بینند و زمینه برای احساس خودکمتربینی، بی‌انگیزگی تحصیلی، ترس‌ها و استرس‌های گوناگون فراهم می‌شود.

این روان‌شناس تاکید کرد: همواره باید در برنامه‌ریزی درسی توان و ظرفیت کودکان و نوجونان از سوی خانواده‌ها و مدارس در نظر گرفته شود. در این راستا بهتر است که با رودررو کردن دانش‌آموزان با تکالیف و مسولیت‌هایی که خارج از حد و اندازه فرزندان‌مان است، هویت شکست و ناتوان‌پنداری را در آینده‌سازان کشورمان شکل ندهیم.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بازنشسته فرهنگی
    0

    جدا کردن دانش آموزان به مدارس خاص .نمونه و...کاردرستی نیست .من سی سال دبیر بود و8سال کارشناس سنجش وارزشیابی تحصیلی .به نظر من همه باید در مدارس دولتی در س بخوانند .وقتی بچه های باهوش .منوسط وکم هوش کنار هم باشند تاثیر بسزایی در یادگیری دانش آموزان دارند .چون ازهم درس یاد میگیرند معلم کارش راحت تر میشه بدین شکل که اونایی که باهوش ترند میان درس را تکرار میکنند وبچه ها زبان همدیگر را بهت میفهمند ودر بین همه تکرار میشه ودر یادگیری خیلی تاثیر داره وکمک یکدیگر میکنند خدا پدر ومادر اون که طرح داده مدارس ختص بچیده بشه را بیامرزه .طرح بسیار خوبیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها