در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

رئیسی: دانش‌آموزان از نگاه خود راوی پیشرفت‌های کشور باشند/ اجرای طرح پویش مهر به طرح پرسش مهر

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «امسال به جای پرسش مهر، قصد دارم پویش مهر را مطرح کنم»، در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب در گذشته چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

رئیسی: دانش‌آموزان از نگاه خود راوی پیشرفت‌های کشور باشند/ اجرای طرح پویش مهر به طرح پرسش مهر

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، با حضور در آموزشگاه شهید کمندی شهرستان بهارستان استان تهران، با بیان اینکه آموزش و پرورش ماموریت بسیار مهمی دارد و انجام این ماموریت مهم در دستان توانای مدیران و معلمان است، گفت: محور آموزش و پرورش معلم است؛ معلم علاوه بر آموزش، الگوی علمی و عملی دانش‌آموزان نیز هست.

وی با اشاره به جایگاه رفیع شغل معلمی افزود: معلمان باید قدر جایگاه رفیع خود در امر تعلیم و تربیت را بدانند و با علم‌افزایی و معرفت‌افزایی برای حفظ و ارتقای آن تلاش کنند. معلم همچنین باید تلاش کند الگوی مناسبی برای دانش‌آموزان به‌خصوص در عرصه مهم تعلیم و تربیت باشد.

وی ارتباط بین خانه و مدرسه را از نکات مهم در عرصه آموزش و پرورش برشمرد و اظهار داشت: خانواده‌ها بر اساس اعتماد فرزندان دلبندشان را به مدرسه می‌فرستند، اما به هیچ عنوان نباید رابطه‌شان را با مدرسه، معلم و مدیران قطع کنند. دانش‌آموزان همواره باید احساس کنند میان خانه و مدرسه به عنوان دو مجموعه اثرگذار ارتباط و هماهنگی برقرار است.

رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه مهم خانه و مدرسه و ارتباط و هماهنگی آنها در هویت‌سازی و شخصیت‌بخشی به فرزندان تصریح کرد: مدرسه کانون علم، امید، نشاط و ایمان، مرکز تحول و محور اجرای سند مهم تحول آموزش و پرورش با همت مدیران، معلمان و مربیان است، لذا جایگاه مدارس بسیار با اهمیت و حساس است.

طرح پرسش مهر به جای پویش مهر

وی با بیان این‌که «امسال به جای پرسش مهر، قصد دارم پویش مهر را مطرح کنم»، در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در همه بخش‌ها و مناطق کشور داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

وی افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

رئیسی ادامه داد: می‌توانیم در کنار اردوهای راهیان نور برای بازدید از مناطق جنگی، اردوهای راهیان پیشرفت هم داشته باشیم که دانش‌آموزن و دانشجویان از طرف مدرسه و دانشگاه بروند و پیشرفت‌های کشور را مشاهده کنند و راویان، این پیشرفت‌ها را روایت کنند.

وی تصریح کرد: از دانش‌آموزان می‌خواهم که در این بازدیدها، پیشرفت‌ها را با قلم و بیان خود تصویر کرده و گزارش‌های آن را به مدرسه و معلمان محترم ارائه کنند و در مرحله بعد این گزارش‌ها برای دیگر دانش‌آموزان و والدین و همچنین برای دیگر مدارس به نمایش درآید و سپس در شهرها و استان‌های دیگر و به شکل یک جشنواره در سراسر کشور برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: حتما این گزارشات پویش مهر وقتی با نگاه نوجوانان و جوانان ما تهیه شود، برای همه بسیار دیدنی خواهد بود. شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید قبلا چه وضعیتی داشتیم به والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود مراجعه کنید و از آنها بپرسید که قبلا چه وضعیتی داشتیم و امروز در چه جایگاهی هستیم که به عنوان مثال این مدرسه به سرعت و در مدت کوتاهی برای شما آماده شده است.

دانش‌آموزان باید در روایت پیشرفت‌های کشور خود نیز مشارکت داشته باشند

رئیس جمهور با بیان این‌که «پاسخ دادن به سوال مهر از سوی دانش‌آموزان کافی نیست و آنها باید در روایت پیشرفت‌های کشور به شهر و کشور خود نیز مشارکت داشته باشند»، تصریح کرد: دانش‌آموزان در کنار روایت پیشرفت‌های شهر، روستا و استان محل زندگی خود در قالب پویش مهر، همچنین می‌توانند برای بهبود شرایط آموزش و پرورش و دیگر عرصه‌های کشور پیشنهادات خود را ارائه دهند و با دولت در ساختن کشور مشارکت کنند.

وی با تاکید بر این‌که «نگاه و توجه دانش‌آموزان به پیشرفت‌های شهر و روستا و استان محل زندگی‌شان موجب ایجاد احساس مسئولیت آن‌ها در ساختن کشور می‌شود»، تصریح کرد: خواست من از والدین دانش‌آموزان عزیز آن است که ارتباطات خود را با کانون مدرسه حفظ کنند چرا که رها کردن بدون نظارت دانش‌آموزان در جامعه آنها را در معرض سوءاستفاده رهزنان فکر و اخلاق قرار می‌دهد.

وی مشارکت کانون خانواده و کانون مدرسه در تربیت دانش‌آموزان را بسیار با اهمیت و منجر به شکل‌گیری هویت ایرانی- اسلامی آن‌ها دانست.

رئیسی همچنین با تاکید بر توجه ویژه به موضوع مهم افزایش بهره‌وری در مجموعه وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران و مسئولان این وزارتخانه گفت: بنده در سال گذشته توجه به موضوع افزایش بهره‌وری را مطرح کردم و امسال نیز تاکید مضاعف دارم که مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مسیر افزایش بهره‌وری به عنوان یک مسئله مهم و محوری تلاش و از نیروها و امکانات برای رشد و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به بهترین وجه استفاده کنند.

وی در ادامه معلمان را در زمره افتخارات کشور دانست و با تقدیر از توجه آن‌ها به ارتقای سطح علم و دانش دانش‌آموزان تصریح کرد: صرف کار شکلی در مدرسه و گرفتن امتحان در آخر فصل کفایت نمی‌کند و معلمان باید در قیاس شهر، استان و کشور سطح نمرات و همچنین دانشِ دانش‌آموزان را به صورت توامان ارتقاء دهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش دولت و همت معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در پایان سال کارنامه‌ای درخشان در عرصه آموزش و پرورش نزد ملت ایران، رهبری معظم انقلاب اسلامی و در پیشگاه خداوند متعال رقم بخورد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها