آشنایی با تحصیل در آمریکا در تمامی مقاطع از زبان موسسه کوه نور

در حالیکه یکی از دغدغه های دانشجویان برای ادامه تحصیلات تکمیلی در آمریکا، اخذ ویزای دانشجویی است و از سال 2011 شاهد سخت گیری هایی برای ورود به این کشور بوده ایم، اما ورود آقای بایدن به رأس توانسته تأثیر مثبتی داشته باشد.

آشنایی با تحصیل در آمریکا در تمامی مقاطع از زبان موسسه کوه نور

در سال های اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که یکی از بزرگ ترین دغدغه های دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیلات تکمیلی در آمریکا، اخذ ویزای دانشجویی بوده است. هنوز هم ابهام بزرگی در این رابطه وجود دارد که با تغییر قسمتی از سیاست های این کشور، به عنوان یکی از محبوب ترین کشورهای مورد نظر دانشجویان، آیا می توان شانس موفقیت برای ورود به این کشور به عنوان یک دانشجو داشت یا خیر که خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت است، و در ماه های اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که نسبت به گذشته تعداد قابل توجهی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در آمریکا توانسته اند به درجه موفقیت برسند.

تحصیل در آمریکا

کشور آمریکا یکی از بزرگترین کشورهای دنیا از جوانب مختلف است که یکی از راه های اصلی ورود به این کشور، اخذ پذیرش از یک دانشگاه آمریکایی و ویزای دانشجویی آمریکاست که از سال 2011 شاهد سخت گیری های بسیار زیادی برای ورود به این کشور بوده ایم، اما تاثیر ورود آقای بایدن به رأس سیستم سیاسی آمریکا توانسته است تأثیر نسبتاً مثبتی روی این روند داشته باشد. متقاضیان تحصیل در کشور امریکا باید تمکن مالی خوبی داشته باشند، این در حالی است که می توان بیش از 5000 مرکز آموزشی در این کشور در نظر گرفت که شانس پذیرش از دانشگاه های آمریکا را برای دانشجویان ایرانی افزایش می دهد.

برای تحصیل در آمریکا باید ویزای تحصیلی دریافت کنید که می تواند در نوع های مختلفنی از جمله F1، B1، M1 و J1 صادر شود که هر کدام شرایط خاص خود را دارد.

ویزای F1 اصلی ترین ویزای دانشجویی است که برای دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه ها و کالج های آمریکا صادر می شود و در همین راستا خانواده فرد دانشجوی نیز می توانند ویزای F2 را دریافت کنند. این نوع ویزا برای دوره های طولانی مدت است، در نتیجه کسانی که قصد تحصیل کوتاه مدت دارند باید ویزای B1 دریافت کنند که مختص دوره های کوتاه مدت است.

ویزای M1 شباهت زیادی به ویزای F1 دارد اما تفاوت اینجاست که برای برخی از رشته های فنی صادر می شود و دقیقا مثل ویزای F1 افراد همراه نیز ویزای M2 دریافت می کنند.

در نهایت ویزای J1 را داریم که عموما به عنوان فرصت مطالعاتی شناخته می شود و فرد دارنده این ویزا پس از اتمام دوره تحصیلی اش باید کشور آمریکا را ترک کند. این ویزا توسط دولت محلی صادر می شود و فرد می تواند برای تحقیق، تدریس یا یک دوره آموزشی وارد آمریکا شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی آمریکا

دانشجویان پس از اتمام دوره 12 ساله می توانند به دانشگاه های این کشور ورود کنند که هزینه تحصیل در این مقطع معمولا بین 15 تا 30 هزار دلار است. نکته جالب اینجاست که کشور آمریکا شاید جز معدود کشورهایی باشد که دانشجویان مقطع کارشناسی و البته تمام مقاطع دانشگاهی می توانند درخواست بورسیه نیز داشته باشند. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش کارشناسی در دانشگاه های آمریکا می تواند شامل مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی باشد که طبیعتا باید ترجمه انگلیسی شوند، همچنین مدرک زبان مثل تافل نیز مورد نیاز است. از دیدگاه مقایسه ای می توان در نظر داشت که در کشورهای اروپایی کشورهای جایگزین خوبی را می توان در نظر داشت که شانس موفقیت برای ورود بیشتر است و از جهت هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه تر هستند، به عنوان مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی اسپانیا، تحصیل در ایتالیا و تحصیل در آلمان می تواند شرایط به نسبت آسان تری را یافت. همچنین برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های گروه پزشکی و دندانپزشکی دارند نیز شرایط تحصیل در آمریکا بسیار دشوار است، در حالی که تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی اسپانیا شرایط آسانی دارد و هر سال تعداد زیادی دانشجو به این کشور ورود می کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آمریکا

افرادی که لیسانس دارند می توانند با داشتن سوابق تحصیلی 16 ساله خود و با ارائه مدرک زبان، شانس ورود به دوره های ارشد را داشته باشند، دوره های ارشد در این کشور یک تا دوساله هستند که در برخی موارد دانشجو این دوره را سه ساله نیز به پایان می رساند. هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آمریکا تقریبا بین 15 تا 30 هزار دلار است. دوره های ارشد یکساله اصولا برای کسانی که قصد دارند سریعتر به بازار کار ورود کنند گزینه جالبی به نظر می رسد، در کشور اسپانیا نیز دوره های ارشد یکساله هست و می توان از مزایای اصلی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اسپانیا، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اسپانیا اشاره کرد و به همین واسطه حتی بسیاری از دانشجویانی که قصد ورود به آمریکا را دارند، از کشور اسپانیا به عنوان یک پل برای ورود به کشور آمریکا استفاده می کنند، دلیل این موضوع نیز ارتباط بسیار قوی آکادمیک بین دانشگاه های اسپانیا و آمریکا است، همچنین دانشجویانی که تحصیل در اسپانیا را انتخاب کردند می توانند با یادگیری زبان اسپانیایی، در آمریکا نیز از این زبان استفاده کنند.

دوره دکتری در آمریکا

بالاترین مقطع تحصیلی در آمریکا دکتری است که اصولا به صورت پژوهشی سپری می شود. طول دوره دکتری در آمریکا اصولا بین 3 تا 6 سال است. در نظر داشته باشید که دانشگاه های ایالتی معمولا ارزان قیمت هستند که اصولا محدودیت بسیار بالایی در اخذ دانشجوی بین المللی دارند اما دانشگاه های خصوصی که هزینه بالایی دارند، شانس پذیرش بیشتری به دانشجویان خارجی می دهند.

دوره دکتری در آمریکا

هزینه تحصیل در مقطع دکتری برای کسانی که بورس ندارند می تواند بین 25 تا 40 هزار دلار در سال باشد، که خوشبختانه منابع بسیار زیاد بورسی می تواند در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار گیرند تا بتوانند این هزینه ها را پوشش دهند.

برای اخذ پذیرش دکتری کشور آمریکا علاوه بر مدارک معمول، در بسیاری از دانشگاه ها به مدرک GRE یا GMAT نیز نیاز دارید. همین موضوع باعث شده است که برخی از دانشجوها کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، آلمان، اتریش یا حتی کانادا را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری انتخاب کنند که می توانند با شرایط آسان تری برای اخذ پذیرش اقدام کنند که در این بین کشوری مثل اسپانیا نسبت به باقی کشورها این مزیت را به دانشجویان می دهد که برای اخذ پذیرش و حتی ویزا، نیازی به مدرک زبان وجود ندارد و با این حال تحصیل نیز می تواند رایگان باشد.

همچنین از نقطه نظر سفارت و پروسه ویزا نیز می توان به این نکته اشاره داشت که کشورهای اروپایی غالبا در ایران سفارت دارند و روند ویزای افراد متقاضی تحصیل در این کشورها می تواند نسبت به آمریکا سهولت بیشتری داشته باشد ولی در نهایت آمریکا همچنان به عنوان یک مقصد محبوب برای ادامه تحصیل شناخته شده است و مزایای زیادی مثل تحصیل در دانشگاه های خوب، تحصیل به زبان انگلیسی، شرایط کاری مطلوب و موقعیت کاری پس از تحصیل را به افراد واجد شرایط می دهد.

موسسه دانش گستر کوه نور که بیش از 15 سال سابقه در اعزام دانشجو به کشورهای مختلف دارد، می تواند برای گزینش بهترین و مناسب ترین مقصد به دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور کمک شایانی داشته باشد.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها