وضعیت پرداخت حقوق سرایداران مدارس؛

وزیر آموزش و پرورش زیر میز افزایش حقوق سرایداران زد!

در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش نسبت به افزایش حقوق سرایداران اعلام برائت می‌کند و نهاد دیگری را متولی این امر می‌خواند، یک نماینده مجلس می‌گوید تصمیم در این مورد در حیطه اختیارات و وظایف وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش زیر میز افزایش حقوق سرایداران زد!

اولین نفری است که وارد مدرسه شده و آخرین فردی است که از مدرسه خارج می‌شود. در اصطلاح عامیانه نقش بابای مدرسه را ایفا می‌کند و در اتوماسیون اداری به او سرایدار می‌گویند.

سرایداری از جمله پست‌های کلیدی در مدرسه محسوب می‌شود که معمولا حقوق آنها در اثنای پرداختن به حقوق فرهنگیان، نادیده گرفته می‌شود. به عبارت دیگر سرایداران از جمله اقشاری هستند که کمتر به حقوق آنها پرداخته شده و به نوعی مورد اغفال قرار گفته‌اند. این در حالی است که آنها نقش عمده‌ای در تشکیل فضا و محیطی سالم در مدارس دارند و به واسطه این نقش کلیدی و تعطیلی‌ناپذیر است که حتی زمان مرخصی هم باید جایگزینی مناسب برای خود در نظر بگیرند.

در حالی که نقش سرایدار در مدارس قابل چشم‌پوشی نیست اما میزان پایین دستمزد و تعویق در پرداخت حقوق از جمله مسائل و مشکلاتی است که شاغلین به این حرفه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک سرایدار مشغول به خدمت در مدارس دولتی به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا می‌گوید: حدود ۹ سال است که به عنوان نیروی قراردادی خدمت می‌کنم، با وزارت آموزش و پرورش قرارداد دارم اما حدود دو سال است که حقوق‌ها را کسر می‌زنند و معلوم نیست حق اولاد، مسکن و مواردی از این قبیل را چگونه محاسبه می‌کنند؟

یک سریدار مدرسه: حقوقمان به صورت کامل پرداخت نمی‌شود

عدم پرداخت حقوق قید شده در قرارداد از جمله مواردی که این سرایدار به آن اشاره کرد و افزود: سال گذشته حداقل حقوقمان ۲ میلیون و پانصد هزار تومان بود و امسال این رقم را به ۳ میلیون و پانصد هزار تومان ارتقا دادند. البته در فیش حقوقی میزان حقوق ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوشته شده اما در حکم ۳ میلیون و پانصد هزار تومان قید شده که مبلغی را هم از این رقم کم می‌کنند و در نهایت ۳ میلیون و سیصد هزار تومان پرداخت می‌شود.

نکته حائز اهمیت در رابطه با وضعیت سرایداران مدرسه این است که آنها از جمله صنف‌های بدون انجمن و اتحادیه هستند و عموما برای مطالبه حقوق و رساندن صدای خود به گوش مسئولین به یا به بهارستان می‌روند و پشت درهای پارلمان تحصن می‌کنند و یا پشت درهای وزارت آموزش و پرورش شروع به اعتراض می‌کنند. همچنانکه سرایدار مذکور نیز می‌گوید در اعتراض به وضعیت نامناسب پرداخت حقوق، به همراه عده‌ای از همکارانش هم به مجلس و هم به وزارتخانه رفتند.

تجمع سرایداران در مقابل مجلس واکنش حاضرین در پارلمان را به همراه داشت، کما اینکه حسینعلی حاجی دلیگانی در نطق خود در رابطه با وضعت سرایداران به وزیر آموزش و پرورش تذکر داد و خواستار رسیدگی به وضعیت حقوقی و معیشتی آنها شد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تحقق عدالت و رفع تبعیض، به پرداخت نشدن حقوق سرایداران به صورت کامل اشاره کرد و یادآور شد «حق الزحمه سرایداران مدارس به طور کامل پرداخت نمی‌شود.»

در حالی که نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به محسن حاجی میرزایی خواستار پرداخت حقوق کامل سرایدران مدارس شد، وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرد که افزایش یا تغییر در حقوق سرایداران جزو اختیارات وزارت آموزش و پرورش نیست. او با اذعان به اینکه حقوق سرایداران مدارس اندک است، افزود « وزارت آموزش‌وپرورش تنها می‌تواند برای تغییر حقوق سرایداران فرآیندهای اداری لازم را پیگیری کند.»

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش: لایحه رتبه‌بندی معلمان شامل سرایداران نمی‌شود

علاوه بر وزیر آموزش و پرورش که مسئله حقوق سرایداران مدارس را خارج از حیطه وظایف این وزراتخانه قلمداد کرد، معاون پارلمانی او نیز گفت که لایحه رتبه‌بندی معلمان شامل سرایداران نمی‌شود. البته قاسم احمدی لاشکی مدعی شد که آموزش و پرورش به دنبال افزایش حقوق و دریافت مزایا برای سرایداران از روش‌های مختلف است.

در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش نسبت به افزایش حقوق سرایداران اعلام برائت می‌کند و حتی وزیر مربوطه نهاد دیگری را متولی این امر می‌خواند، حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا از نتایج پیگیری‌هایش درباره حقوق سرایداران می‌گوید. او معتقد است: یک قشر ضعیف به عنوان خدمتگزار و سرایدار در آموزش و پرورش هستند که از نظر حقوق و مزایای دریافتی وضعیت نامطلوبی دارند. در همین رابطه تاکنون دو جلسه با معاون رئیس جمهور در سازمان امور استخدامی برگزار کردم.

حاجی دلیگانی افزود: نهایتاً با پیگیری‌هایی که از وزارتخانه کردم، وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت سرایداران نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت که او هم دستور بررسی آن را به سازمان برنامه داده است، لذا امیدوارم به زودی سازمان برنامه مبالغی مضاف از آنچه تا به حال پرداخت می‌شد، بابت افزایش پرداختی به سرایداران و خدمتگزاران مدارس اختصاص دهد و به دست سرایداران هم برسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه افزایش حقوق سرایدارها تحت اختیار کدام وزارتخانه است؟ تصریح کرد: سرایدارها از لحاظ وضعیت استخدامی چند گروه هستند. تعدادی از آنها شرکتی هستند. به دلیل اینکه بیمه شرکتی‌ها هم بیمه کارگری است، ممکن است پرداختی آنها تا یک و دو دهم برابر بیشتر از کارمندان باشد، لذا این ظرفیت و امکان وجود دارد اما اعتبار مورد نیاز را باید دولت در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد تا این وزارتخانه بتواند از طریق پرداخت به شرکت‌هایی که این نیروها را گرفته‌اند، مشکل مذکور را حل کند.

نماینده مجلس شوری اسلامی: حقوق سرایداران برپایه تحصیلات دیپلم پرداخت می‌شود

حاجی دلیگانی انسداد در امکان ارتقای شغلی سرایداران را یکی دیگر از موانع قانونی این حرفه دانست و اظهار کرد: البته تعدادی از سرایداران که رسمی یا پیمانی هستند، بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق خود را دریافت می‌کنند که در این مورد سطح تحصیلات آنها برای دریافت حقوق، دیپلم محسوب می‌شود. البته بعضی از سرایداران مدرک لیسانس و فوق لیسانس گرفته‌اند و تمایل دارند در بخش آموزش ادامه خدمت دهند که این مورد تاکنون مانع قانونی داشته و حل نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حقوق سرایداران در حیطه اختیارات وزارت آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آن دسته از سرایدارانی که مشکل قانونی برای پرداخت اضافه‌تر دارند، وزارت آموزش و پرورش در قالب اضافه‌کار و دیگر اختیاراتی که دارد، می‌تواند جبران کند. البته روز سه‌شنبه در این رابطه با جهان شکیب ،معاون وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم که یک هفته آینده یک جلسه با حضور خود وزیر و تعدادی از نمایندگان این قشر زحمتکش یعنی خدمتگزاران مدارس برگزار کنیم.

با وجود اینکه حاجی دلیگانی از مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در مورد حقوق سرایداران می‌گوید اما صحبت‌های حاجی میرزایی مبنی بر مسئولیت نداشتن آموزش و پرورش در خصوص حقوق سرایداران و از طرفی قرار ندادن آنها در لایحه رتبه‌بندی معلمان برخی را به این نتیجه رسانده که اگر وزارت آموزش و پرورش به دنبال شانه خالی نکردن از وظایف خود در مورد سرایداران نبوده، دست کم می‎‌توانست سرایداران را هم مشمول لایحه پیشنهادی رتبه‌بندی معلمان کند و از این طریق حتی اگر گفته‌های وزیر مربوطه در مورد مسئولیت نداشتن این وزارتخانه در حوزه حقوق سرایداران به واقعیت نزدیک بود، آنها را به نوعی تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش قرار می‌داد.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    متاسفانه علی رغم مصوبه دولت آموزش و پرورش حق اولاد و عائله مندی را هم دخیل در حداقل حقوق میداند که این مورد اصلا" درست نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها