عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا:

دانش‌آموزان با علائم عفونت ویروسی مدرسه نروند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: وضعیت امسال با سال‌های گذشته کاملا متفاوت است و والدین به هیچ عنوان نباید دانش آموزی را که کوچکترین نشانه عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی دارند، به مدرسه بفرستند.

دانش‌آموزان با علائم عفونت ویروسی مدرسه نروند

مسعود مردانی اظهار داشت: والدین به طور جدی باید از فرستادن این دانش آموزان به مدرسه خودداری کنند. در صورتی که این کار را انجام دهند، دانش آموزان دیگری در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرند.

وی ادامه داد: والدین در سال های قبل ممکن بود دانش آموزانی را که علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی و عطسه داشتند به دلیل دغدغه تحصیلی، پس از مصرف داروها به مدرسه می فرستادند؛ اما امسال این کار را اصلا نباید انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به والدین توصیه کرد که با مشاهده نشانه هایی مانند تب، سرفه، آبریزش بینی، عطسه، بدن درد و بی حوصلگی از فرستادن دانش آموزان به مدرسه به شدت خودداری کنند.

دانش آموزان با ماسک وارد مدرسه شوند

مردانی ادامه داد: دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس باید از ماسک استفاده کنند و حتما با آن وارد مدرسه شوند. بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی کودکان بالای پنج سال با آموزش صحیح، می توانند از ماسک استفاده کنند.

متخصص بیماری های عفونی افزود: کودکان در این سنین یک دنیا شور و هیجان هستند و هر لحظه ممکن است، کاری انجام دهند که سلامت آنان را با مخاطرات جدی مواجه کند؛ بنابراین مربیان بهداشت و معلمان در ارایه آموزش های لازم مانند استفاده صحیح از ماسک نقش بسیار پررنگی دارند.

مواد ضدعفونی کننده به میزان کافی در اختیار مدارس قرار گیرد

وی با اشاره به اینکه مواد ضدعفونی کننده باید به میزان کافی در اختیار مدارس قرار گیرد، گفت: کلاس های درس هم باید به صورت مرتب و مستمر ضدعفونی شوند و همچنین وسایلی مانند صابون برای شستن مرتب دست ها به مقدار کافی در مدارس وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دانش آموزان هم بهتر است به دفعات دست های خود را با آب و صابون بشویند. دست های دانش آموزان ممکن است با مکان های آلوده تماس پیدا کند، در این صورت بهتر است به دفعات دست های خود را با آب و صابون بشویند.

مردانی بیان داشت: این موارد کوچک می تواند در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا نقش بسیار مهمی داشته باشد و در نتیجه از نگرانی های خانواده ها در این شرایط بسیار حساس بکاهد.

والدین غذاهای بسته بندی در اختیار دانش آموزان قرار دهند

وی به والدین توصیه کرد مواد غذایی مانند کشمش و نخودچی یا بسته غذایی حاوی نان و پنیر در اختیار دانش آموزان قرار دهند. همچنین بوفه های مدارس در صورت باز بودن در این ایام، فقط غذاهای بسته بندی شده عرضه کنند.

مردانی افزود: کسانی که محصولات غذایی را در بوفه های مدارس عرضه می کند، باید اصول بهداشتی مانند شستن مرتب دست ها با آب و صابون را به دقت رعایت و حتما از دستکش استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دانش آموزان باید بدانند که در دوران شیوع کرونا مانند سال های گذشته نمی توانند از غذاهایی مانند پیراشکی یا ساندویچ استفاده کنند، زیرا امکان آلودگی از طریق این مواد غذایی وجود دارد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: به دانش آموزان باید آموزش داده شود که قبل از مصرف غذا حتما دست های خود را با آب و صابون بشویند و سپس غذای خود را مصرف کنند.

وی، یکی از راه های انتقال آنفلوآنزا و حتی کرونا را دست های آلوده اعلام کرد و گفت: دانش آموزان باید مراقب باشند که به هیچ وجه به وسایل سایر همکلاسی های خود دست نزنند و فقط از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

رانندگان سرویس مدارس به محض بروز علایم در سرکار حاضر نشوند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: رانندگان سرویس مدارس به محض بروز علائم نباید در سرکار خود حاضر شوند و همچنین اگر این افراد در خانواده های خود بیمار کرونایی دارند؛ حداقل یک هفته سرکار خود حاضر نشوند.

مردانی اظهار داشت: به والدین توصیه کرد به هیچ وجه فرزند خود را با سرویس هایی که رانندگان آنها دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند، به مدرسه نفرستند.

درجه حرارات دانش آموزان حتما کنترل شود

وی ادامه داد: مربی بهداشت یا سایر کادر مدرسه باید به صورت مرتب و مستمر درجه حرارت کودکان را کنترل کنند و اگر آنان کوچک ترین نشانه بیماری حاد تب دار مانند آبریزش بینی و عطسه داشتند، از سایر دانش آموزان جدا کرده و به خانه برگردانند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این دانش آموزان به هیچ عنوان حق وارد شدن به مدرسه را ندارند؛ چون می تواند سبب ابتلای بیماری سایر دانش آموزان شوند.

مردانی بیان داشت: مسئولان مدرسه از بکارگیری معلمی که علائم مشکوک به عفونت های ویروسی دارد، باید خودداری کند؛ حتی اگر فرد دیگری را برای جایگزینی معلم مبتلا به کرونا نداشته باشد.

وی تاکید کرد: ثابت شده معلمانی که ویروس دارند، با حضور کوتاه مدت حتی نیم ساعت، می توانند آن را به یک یا دو ردیف اول کلاس منتقل کنند و سبب ابتلای دانش آموزان شوند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها