چه علائمی نشان از اعتیاد فرزندتان دارد؟

بچه ها با پا گذاشتن سن نوجوانی با بحران های زیادی روبرو می شوند. مسائلی که ذهن خانواده ها را درگیر می کند. دوستان ناباب، ترک تحصیل، تنبلی و تلخ تر از همه اعتیاد آنهاست.

چه علائمی نشان از اعتیاد فرزندتان دارد؟

به گفته سرهنگ محمدرضا اسنفدیار معاونت اجتماعی سرکلانتری ششم، گرایش افراد به استفاده مواد مخدر در سن نوجوانی بسیار زیاد است. یکی به دلیل کنجکاوی و دیگری رها شدن از موضوعاتی که ذهنشان را آزرده می کند. او در این باره می گوید: «مواد مخدری که امروز به دست نوجوانان ما می رسد بیشتر قرص های روانگران یا مواد مخدر صنعتی مثل شیشه یا حشیش است. این مواد به راحتی به دست می آید و افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر نوجوانان را طعمه قرار می دهند. خرید یا به دست آوردن موادمخدر صنعتی برای نوجوان ۱۴- ۱۵ ساله کار راحتی نیست. اما تهیه قرص کار سختی نیست. ممکن است مادر یا پدر بارها قرص در جیب فرزند خود پیدا کنند اما متوجه نشوند چه چیزی است.»

رفتارهای عجیب و غریب نوجوان نشانه دوران بلوغ نیست

اما نکته مهم آگاهی خانواده ها و برخورد مناسب با این موضوع است. بعضی از پدر و مادرها زمانی پی می برند فرزندشان گرفتار مواد مخدر یا قرص های روانگردان شده که نوجوان کاملا آلوده شده است. سرهنگ اسفندیار اشاره می کند: «خیلی ها رفتارهای عجیب و غریب فرزند خود را حمل بر دوران بلوغ آنها می گذارند. سعی می کنند با درک کردن، شرایط بهتری برای فرزند خود فراهم کنند. در صورتی که بحران های بلوغ با علائم اعتیاد به مواد روانگردان فرق می کند.» این مسئول انتظامی به خانواده ها توصیه می کند، اطلاعات خود را درباره رفتار به نوجوان و علائم اعتیاد افزایش دهند. او تاکید می کند: «اگر پدر و مادرها فضای خانه را امن و آرام کرده و رابطه صمیمی بین خود و فرزندانشان فراهم کنند بجه ها به دلیل خلا عاطفی سراغ این بلای خانمان سوز نمی روند. در خانه ای که همیشه پدر و مادر با هم مشاجره می کنند یا از هم متارکه کرده اند. نوجوان دچار سرخوردگی می شود و برای کاهش دغدغه های فکری خود از قرص های روانگردان یا شیشه استفاده می کنند.»

کنترل نامحسوس داشته باشید

بنابراین می طلبد پدر و مادرها همیشه و به طور نامحسوس فرزندان خود چه دختر و چه پسر را زیر نظر داشته باشند. در صورت مواجه شدن با این علائم سریع اقدام کنند. سرهنگ اسفندیار علائم اعتیاد به مواد مخدر را بازگو می کند: «نوجوانی به مواد مخدر گرایش پیدا کرده است، اول از همه نسبت به درس و مدرسه بی رغبت می شود. افت تحصیلی پیدا می کند و به شدت پرخاشگر می شود.

به بهانه رهایی از استرس داروی آرامبخش استفاده می کند. بعضی از آنها بی دلیل در اتاق خود می مانند و گاها در را قفل می کنند. خوب وقتی نوجوان چنین رفتاری می کند باید پدر و مادر هوشیار باشند، به او شک کنند. خیلی از آنها حس رخوت دارند و از عطر و ادکلن زیاد استفاده می کنند. به بهانه های مختلف مرتب پول توجیبی طلب می کند. مدت زمان طولانی در سرویس بهداشتی می ماند. اگر الکل مصرف کرده باشد دچار استفراغ و تهوع می شود. اگر حشیش کشیده باشد اشتهای زیادی به غذا پیدا می کند در صورتی که روز به روز لاغر می شوند. اگر شیشه استفاده کرده باشد سفیدی چشمش قرمز می شود.»

سرهنگ اسنفدیار توصیه می کند والدین در صورت مواجه شدن با این علائم، حتما موضوع را با یک مشاور درمیان بگذارند و به جای برخوردهای نامناسب و خشن به فرزندشان کمک کنند تا از این بحران سربلند بیرون آید.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    1

    بسیار عالی

  • ناشناس
    0

    پر حرفی/ پر خوابی/
    رنگ پریدگی چهره
    بی حوصلگی
    بیدار مانی شبانه
    کم اشتهایی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها