آماری تکان‌دهنده از مصرف گل در ایران؛

گل به خودی!

نزدیک به ۵۲ درصد از مصرف‌کنندگان گل ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند و ترسناک‌تر اینکه از لحظه تصمیم به خرید گل تا دسترسی به آن ۱۰ دقیقه زمان نیاز داریم.

گل به خودی!

کورش زارعی- "گل که اعتیاد نداره"؛ جمله‌ای تکراری که ورد زبان اکثر مصرف کنندگان است.

این گیاه چنان جای پایش را در جامعه ایران باز کرده که حالا تبدیل به دومین مخدر پرمصرف ایران، پس از تریاک شده‌است. اخیرا آماری منتشر شده است که می‌گوید نزدیک به ۵۲ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.

وقتی از سعید صفاتیان، کارشناس مبارزه با مواد مخدر در خصوص زمان دسترسی به گل پرسیدیم پاسخش شوکه کننده بود. هر ایرانی برای رسیدن به این ماده مخدر، کمتر از ۱۰ دقیقه وقت نیاز دارد!

او معتقد است چون گل خیلی ساده در دسترس قرار می‌گیرد، مصرف آن در مقطع دبیرستان بسیار رایج‌تر از دیگر ماده‌های مخدر است. این ماده روان‌گردان از دسته کانابیس و در واقع ماری‌جوانای تغییر یافته است. گل نوع طبی ماری‌جوانا یا گرس است که از گیاه شاهدانه هندی گرفته می‌شود و ماده اصلی آن تتراهیدروکانابینول است

سال‌ها قبل رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران گفت که  کاشت گل به راحتی در آپارتمان‌ها و گلخانه انجام می‌شود و برخورد با افرادی که حامل این بذر‌ها باشند کار آسانی نیست.

برخلاف تبلیغاتی که گل را ماده‌ای بی‌ضرر می‌دانند که اعتیادآور نیست، کارشناسان می‌گویند که اگر شخص به کشیدن آن عادت کند، در صورت عدم مصرف دچار اضطراب شدید، بی‌قراری، وحشت‌زدگی و تپش شدید قلب می‌شود. 

توهم ذهنی، تغییر در درک رنگ و صدا، گیجی و بی‌توجهی به اطراف، تند شدن ضربان قلب و افزایش اضطراب و آسیب به حافظه کوتاه‌مدت از تاثیرات مصرف گل است.

برخی جامعه‌شناسان معتقدند در کنار اقدامات پلیسی، برای مقابله با مخدرهایی مانند گل که به واسطه فضای مجازی ظهور کرده‌اند، ایجاد کارزارهای رسانه‌ای ضروری هستند‌.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    1

    این آمار هیچ اهمیتی برای هیچ کسی نداره. وقتی ملت تا خرخره تو مشکل گیر کردن لاجرم میرن سراغ مخدرها تا برای چند دقیقه هم که شده مشکلاتو فراموش کنن. باید یقه کسانی رو گرفت که نسل جوون رو به این فلاکت انداختن

  • ناشناس
    0

    متاسفانه گل توی مدارس به سادگی در دسترس دانش آموزان قرار داره و تعداد زیادی از بچه ها درگیرش شدن

    نظرات شما -
    • 0

      فقط کاباره ومشروب

  • ناشناس
    0

    این گزارش برای اطلاع مردم هست یا دایره مبارزه با مواد مخدر ؛ خنده داره روز به روز آمار مواد مصرف‌ مواد مخدر هی زیادتر میشه بخصوص ماده مخدر گل که همه جا هست بخصوص اکثر دکه های سیگار فروشی هیچ کس کاری نمیکنه فقط آمار میزان مصرف کنندگان سال به سال بیشتر میشه و سن مصرف کنندگان هی پایین میاد داره کم کم سال های بعد باید بگن بچه های دو سه ساله هم دارند می کشند یعنی اینطور پیش بره اون سن های پایین هم میرسیم.

    نظرات شما -
    • 0

      موادفروش رها مصرف کنندگان ماده ۱۶ وقتی ماده ۱۶که مخصوص دزدان وموادفروشان شده زدوبند ماموران با کمپها ‌مصرف کننده بدبخت ازکاروزندگی می اندازند به بدن افراد صدمه ای میزنند که دیگه قابل جبران نیست مثلا تو احمداباد جیره ماده ۱۶ می فروشند ویاخرج ماده ۱۵میکنندرنگ آفتاب وحمام هفته ای چند دقیقه غذا چند دانه لپه یا عدس همین

  • ناشناس
    0

    دوربینهای موی زن پا کار ائی ندارد؟!

  • ناشناس
    2

    دولت محترم بفکر کودکان غزه باشند بفکر جوانان غزه و حماس باشید گور بابای جوان ایرانی.......

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      چه ربطی داره اون بحثش جداست. دوما مردم ایران فاسد هستند خودشون دارن این بلاهارو سر خودشون میارن ما همه جیرو میندازیم گردن اخوندها نه عزیز من مردم ما گمراه و بی دین هستند و این بحرانها بلا از طرف پروردگار هست

  • ناشناس
    1

    ما الان حالمان بدتر از بمباران هوایی و جنگ زمینی غزه مزه هستش ولی کیه بفهمه .........

  • ناشناس
    0

    از نشانه های عزت و اقتدار ملی است

  • حسن
    0

    من میرم غزه با گل

  • AnqaGroup
    0

    باجناق هم فامیل نمیشه.

  • گل
    1

    ولی لامصب خیلی حال میده... کاش کمی ارزان تر میشد تا ما قشر مستضعف جامعه بیشتر حال کنیم
    ممنون از مسئولین

  • 1

    از بس که از بچی تو گوشمان خواندند که :
    گل همه رنگش خوبه بچه زرنگش خوبه
    ولی بعضی ساقیا گل خوب دست مشتری نمیدن
    هیچ مسئولی هم جوابگو نبست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها