معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

گرانی علوفه دامداران استان آذربایجان‌ غربی را دچار مشکل کرده است

وقوع خشکسالی و گرانی علوفه و نهاده‌های دامی، دامداران استان آذربایجان‌ غربی را دچار مشکل کرده است.

گرانی علوفه دامداران استان آذربایجان‌ غربی را دچار مشکل کرده است

آذربایجان‌ غربی یک استان کشاورزی است اما دامپروری و دامداری نیز در آن رونق فراوانی دارد.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی هم اکنون سه میلیون و 863 هزار و 160 راس گوسفند و بز و 465 هزار و 150 راس گاو، گامیش و شتر و در مجموع چهار میلیون و 328 هزار و 310 راس دام سبک و سنگین در استان آذربایجان‌ غربی وجود دارد.

این در حالی است که از چندین سال گذشته و با وقوع خشکسالی، همه ساله دامداران با مشکلاتی همچون کمبود نهاده‌های دامی و علوفه برای دام‌هایشان روبه‌رو هستند.

بیشتر دامداران استان عنوان می‌کنند که یونجه، علف و کاه بسیار گران اما دام بسیار ارزان است و کسی به سمت خرید دام رغبتی نشان نمی‌دهد.

کشاورزان و دامداران ماکو از بابت تامین علوفه و نهاده‌های دامی در مضیقه هستند

اخیرا محمد علی‌پور نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار داشته که با توجه به خشکسالی کم‌ سابقه، کشاورزان و دامداران این منطقه از بابت علوفه، نهاده‌های دامی و خرید تضمینی دام‌های تولیدی به شدت در مضیقه هستند که باید به داد آنها رسیده و آنها را دریافت چون در غیر این صورت در سال آینده نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

این در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌ غربی تاکید دارد که مشکلی از بابت تامین نهاده‌های دامی برای دام و طیور در آذربایجان‌ غربی وجود ندارد و امسال 105 هزار تن انواع نهاده دامی توزیع شده است.

افزایش 50 درصدی نهاده‌های دامی در بین دامداران استان

نادر صادقی همچنین گفته که این میزان نهاده دامی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش 50 درصدی داشته و همچنین در سال گذشته نیز 127 هزار تن انواع نهاده دامی بین دامداران و پرورش دهندگان در استان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به مشکلات دامداران اظهار داشت: برای رفع مشکلات آنها در حوزه تامین علوفه و نهاده‌های دامی، توزیع نهاده خام و کنستانتره انجام و کارسازی خرید تضمینی و توافقی دام سبک توسط شرکت پشتیبانی انجام شده است.

یوسفی رضایی گفت: همچنین، خرید تضمینی گوشت گوساله توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت علوفه، محدودیت خروج علوفه از آذربایجان‌غربی اعمال شده است.

وی از اصلاح قیمت شیر خام از 45 هزار ریال به 64 هزار ریال توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و بیان کرد: همچنین هویت‌دار کردن دام‌های استان در راستای جلوگیری از قاچاق دام و تخصیص نهاده،استمهال وام‌های بانکی دامداران خسارت دیده از خشکسالی و نیز کارسازی پرداخت وام برای تولیدکنندگان در مناطق متاثر از خشکسالی توسط دولت صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای سال تاکنون 63 هزار و 865 تن انواع نهاده خام از قبیل جو، ذرت دامی و کنجاله سویا برای دامداری‌های صنعتی و سنتی اعم از دام سبک و سنگین و توام با آن توزیع 55 هزار و 605 تن کنستانتره دامی یارانه‌ای بین دامداران استانی توزیع شده است.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها