«رمز»و «راز» یک‌بارمصرف‌ها/ در جابجایی پول‌های مردم سرعت‌گیر نصب می‌شود؟

رمزهای دوم کارت‌های بانکی قرار است یک بار مصرف شود، طرحی که ضرب‌الاجل دارد اما مردم هنوز چندوچون آن را نمی‌دانند.

«رمز»و «راز» یک‌بارمصرف‌ها/ در جابجایی پول‌های مردم سرعت‌گیر نصب می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، «رمز دوم رایگان» مهمان خوانده و به تعبییر عده‌ای ناخوانده، تراکنش‌های مبتنی بر کارت مردم ازهمه‌جامانده شد، مشتریانی که برای پرداخت و واریزهای بانکی خود به اجبار وارد چرخه نظام الکترونیکی بی‌سروسامان شدند. رمز دوم کارت‌های بانکی یکی از ابزار نوین در تراکنش‌های آنی است، اگر این رمز به دست دوستان دزد و کلاهبردار برسد به شکل غیرحضوری و تنها به کمک اینترنت حساب کاربر را خالی می‌کنند. به همین خاطر به اعتقاد بانک مرکزی باید با رمز دوم «ایستا» خداحافظی کنیم و به سراغ رفیق جدیدمان رمز دوم یکبار مصرف برویم.

تجربه این سال‌های بلبشوی شبکه بانکی نشان می‌دهد که این نظام قصد دارد سرویس‌دهی به مشتریان را با بهترین صورت اجرایی کنند اما نمی‌داند با چه ابزارو چه زمانی!

شاید برای خیلی‌ها اتفاق افتاده باشد که با دیدن پیامک بانکی بر روی گوشی‌های همراه متوجه واریز یا پرداخت و همچنین اخطار در صورت عدم موجودی در برابر چک تضمینی و موارداین چنینی به خود می‌آیید که آیا این پیامک ربطی به حساب بانکی شخصی خود دارد یا نه.

بله این نوع خطاها هر روز آمار زیادی از نارضایتی مشتریان بانکی را نشان می‌دهد و این جابجایی‌ها در ارسال پیامک‌ها و همینطور دخل و تصرف‌های ناگهانی در حساب‌ها نشان از خطای بالای سیستم‌های هوشمند در نظام بانکی کشور به دلیل عدم توسعه تکنولوژی است.

امروز در تمام دنیا نظام بانکی با تکنولوژی بالا هر روز بر سرعت عملیات خود می‌افزاید و قدرت خود را در حفظ سرمایه و وقت مردم گذاشته است. اما از سایر کشورها که بگذریم به همین نزدیکی‌ها می‌رسیم.

سیستم تکنولوژی در نظام بانکی کشورمان! سیستمی که گاهی با قطع شدن شبکه بانک، اینترنت، تغییر در میزان تراکنش‌ها و دریافت‌ها، واریزها و ضریب اطمینان پایین و ده‌ها موارد دیگر، مردم را به ستوه آوردند.

دستورات خلق‌الساعه

«مشتریان بانک برای استفاده و فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف سریع‌تر به شعب مراجعه نمایند» این متن پیامکی است که طی روزهای گذشته از سوی برخی بانک‌ها به مشتریان ارسال شده است. همه برای دریافت رمز دوم به شعب بانک‌های عامل خود مراجعه می‌کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش امنیت تراکنش‌های بانکی و با توجه تاکید پلیس فتا و دادستانی کل کشور سال گذشته سند الزامات رمزهای پویا را با همکاری شرکت کاشف وابسته به بانک مرکزی منتشر کرد و به شبکه بانکی مهلت داد تا نسبت به تهیه و ارائه زیرساخت رمز یکبار مصرف (OTP) به مشتریان شبکه بانکی به منظور افزایش ایمنی مشتریان و جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالی اقدام کنند.

بعد از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به شبکه بانکی، مبنی بر پایان اعتبار رمز دوم کارت‌های بانکی در اردیبهشت ماه و لزوم استفاده از رمز دوم یکبار مصرف از خردادماه، بانک‌ها دست به کار شده و اطلاع رسانی پیامکی را آغاز کرده اند. این فراخوان اجباری در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، علی رغم ضرورت اجرا، هنوز همه مردم دارای گوشی‌های هوشمند نیستند تا بتوانند به این چرخه وارد شوند همچنین تکلیف کسانی که سواد به ویژه سواد یارانه ‌ای و سیستماتیک ندارند چه می‌شود؟ و از همه مهمتر باتوجه به ضعف در زیرساخت‌ها چرا باید این نوع مصوبات برای تمام مشتریان اجباری شود. به اعتقاد آنان این کار در زمانی که بانک مرکزی برای مهار جابجایی پول‌های در گردش با ضوابط خاص به تعیین میزان سقف اقدام کرده و بانک‌ها را موظف به اجرای رصد و تعیین این سقف‌ها واداشته و همچنین رصد چک‌های تضمینی در خصوص اجرای مقابله با پولشویی، خیلی دور از انتظار نبوده است.

ضریب اطمینان جامانده

کامران ندری، اقتصاددانان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق به « خبر فوری » می‌گوید: به منظور جلوگیری از تخلفات و کلاهبرداری‌ها اجرای طرح فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف می‌تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. بالا بردن سطح ایمنی نقل و انتقالات است که با استفاده کردن ابزار‌های نوین به هدف اصلی کاهش تخلفات دست یابند.

به گفته این اقتصاددان زمانی که مشتری قصد استفاده از رمز دوم را پیدا می‌کند قطعا هم دارای گوشی هوشمند و هم سواد کافی برای انجام چنین تراکنش‌هایی دارد، از همین سو یکبار مصرف بودن رمز دوم یا نبود آن خیلی برای کاربر متفاوت نیست.

وی در پاسخ به اینکه شاید زیرساخت‌های لازم برای بکارگیری چنین طرح‌هایی در نظام بانکی کشور نباشد، ادامه داد : متولی اصلی سامان بخشی به این مدل سیستماتیک‌ها وزارت ارتباطات است، نظام بانکی کشور ابزار و نرم‌افزارهای لازم را از طریق این وزارتخانه تامین و در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ندری ادامه داد: اگر به هر دلیلی شبکه بانکی با ضعف ابزاری مواجه است باید با هماهنگی وزارت ارتباطات ان را هرچه سریع‌تر رفع کند چراکه برای قرار دادن کاربران و مشتریان در این مسیر باید ابزار‌ها و امکانات در بهترین مدل در اختیار باشد تا بتوانند مانند سایر کشورها از تکنولوژی به خصوص در مورد نقل و انتقال سرمایه مردم برخوردار باشند.

با تاکید این کارشناس، وظیفه نظام بانکی ایجاد فضای ایمن برای نقل و انتقال وجوه مردم است که در این زمینه ایجاد چنین بستری در خدمات پرداخت بر عهده فن‌آوری ارتباطات است که باید جهت تصریح در امور کاربر ایجاد شود.

بانک مرکزی انجام وظیفه می‌کند

مجیدرضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در رابطه بااجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف و همچنین لزوم اهمیت توسعه نظام الکترونیکی بانک‌ها به « خبر فوری » گفت: بانک‌ها از تراکنش‌ها و باقی مانده مبالغ در حساب مشتریان سود می‌برد و همینطور از حساب اشخاصی که دارای رمز دوم هستند باز هم سود می‌برد و مجبور است امنیت این فضا را برای کاربران محفوظ وحافظ منابع و اموال مشتریان خود باشد.

به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بانک مرکزی به عنوان متولی باید تمام ابزار‌های لازم جهت صیانت از مبادلات مالی مردم راداشته باشد.

به گفته حریری، اجرای طرح صدور رمز دوم یکبار مصرف نیازمند به زیرساخت خاصی ندارد و خیلی زودتر باید این اتفاق می‌افتاد. در حال حاضر در تمام دنیا از این ابزار جهت جلوگیری از کلاهبرداری و سوء استفاده از کارت کاربران استفاده می‌شود.

تجربه موفق در ایران چه؟

محمد مراد بیات، کارشناس خدمات بانکی نیز در رابطه به ارسال رمز دوم رایگان «خبرفوری» می‌گوید: زیرساخت‌های لازم برای انجام چنین کاری در کشور به‌وجود آمده است. از این رو بانک مرکزی اجرای آن را به عنوان یک الزام ارائه کرده است.

این کارشناس خدمات بانکی از علت به وجود آمدن این روش می‌گوید: ارزش و اهمیت اجتماعی چنین کاری کاملا مشخص است. یکی از جاهایی که کلاهبرداری و سرقت به وضوح انجام می‌گرفت و اموال مردم در خطر می‌افتاد در فضای استفاده از تراکنش‌ها ازطریق رمز دوم بود. چراکه سوءاستفاده‌کنندگان از طریق اسکن کردن رمز بوده یا به تعبیر دیگری بی‌دقتی مردم در نگهداری رمز کارت‌هایشان بوده این‌ها موضوعاتی است که در جامعه به رغم هشدارها، آلوده بود.

بیات با تاکید بر اینکه نقطه ضعفی دراجرای این طرح دیده نمی‌شود، ادامه داد: تصور بر این است که با توجه به تست‌ها و تجربه بانک‌ها و سرویس‌دهندگان این طرح داشتند در واقع شرایط در این زمینه نسبت به گذشته با بهبود زیادی مواجه خواهد شد.

در انتظار معجزه

حالا باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی این بار می‌تواند در طرحی که سال‌ها در بیشتر کشورها در حال اجرا می‌باشد باموفقیت و بدون ایجاد دغدغه برای مشتریان و کاربران بانکی به کاربگیرد. می‌توان امید داشت که این بار کار شدنی است یا فضای دورزدن اجرای این طرح برای سودجویان فراهم می‌باشد.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • رضا
    0

    به خدا خودشونم نمیدونن دارن چیکار میکنن فقط میخوان مردم رو تو زحمت بندازن فقط دارن صورت مسئله رو پاک میکنن.به جای این کارا برید به فکر قیمتا باشید که مردم رو بدبخت کردید خدانشناس ها

  • علی
    0

    یکی حواسش نیست رمزشو میفهمن بقیه مردم چه گناهی کردن که دنبال رمز یکبار مصرف باشن

  • می
    0

    من یه جوان متاهل هستم ..اگر شاغل باشم و درامدم کفاف زندگیم را بدهد و برای خرجی روزمره و کرایه خانه مشکلی نداشته باشم هیچوقت به فکر دزدی و سرقت مال مردم نیستم..ولی وقتی میبینم با لیسانس و پایان خدمت دارم ول میچرخم و هیچ جایی کار نیست و قیمت ها بسیار بالا و خرج زندگی مارو نابود کرده نمیتونم ببینم زنم برای یه لقمه نون خالی زجر میکشه و مطمئنن میرم دنبال کار خلاف و دزدی...زن و خانواده من از هر کسی برای من مهمتره ....پس به جای این کارها و هزینه های بسیار زیاد بیایید به فکر اشتغال و پایین اوردن هزینه ها و کرایه خونه ها باشید.متاسفم برای خودم ،زندگیم، و .......

  • علی
    0

    تکلیف افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند و از طریق اینترنت به حسابشان دسترسی دارند چی میشه؟ هیچ راهی جز مراجعه حضوری به بانک برای فعال سازی تعریف نشده!

  • مهسا
    0

    این مسخره بازیاچیه درمیاریداینکارو بزاریدبه اختیارمردم نه به اجبارهروزیه دردسربرامردم درست میکنید

  • اسداله عابدی
    0

    جدا کردن افراد با سواد بانکی و از کم سواد بانکی پرشدن حجم گوشی از برنامه ها رمز ساز فرد به سویی کشیده که با بانک محدود فعالیت کنه نمیشود بخاطر حفظ امنیت نقل و انتقالات از مشتریان مایه گذاشت ،به نظرم زیاد وام نمیاره،و طرح جایگزین لازم می گردد

  • اسی
    0

    حالا کار به اصل این کار نداریم،لی نمیشد واسه همه بانکها یه نرم افزار مشترک باشه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها