واکنش رسانه‌های خارجی به سخنان امروز رئیس جمهور روحانی در خصوص برجام؛

روحانی در سالگرد خروج آمریکا از برجام مسیر ترامپ را در پیش نگرفت/ توافق هسته ای در وضعیت بحرانی قرار گرفته است

بی بی سی هم طی گزارشش توافق هسته ای را در وضعیت بحرانی دانست و اعلام کرد که با خروج آمریکا از برجام و تورم شدید در ایران بعید است برجام راه به جایی ببرد.

روحانی در سالگرد خروج آمریکا از برجام مسیر ترامپ را در پیش نگرفت/ توافق هسته ای در وضعیت بحرانی قرار گرفته است

به گزارش خبر فوری ، حسن روحانی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در سخنانی در جلسه هیئت دولت، با اشاره به اقدام ایران مبنی بر توقف برخی اقدامات خود در ذیل توافق هسته‌ای گفت که ایران قصد خروج از برجام ندارد.

روحانی که اعلام کرد طی نامه هایی به سران 5 کشور دنیا آنها را از اقدامات خود آگاه کرده است، گفت: "ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم، امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای 26 و 36 به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کیمسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم."

بعد از سخنان روحانی، رسانه های خارجی به سرعت، نسبت به آن واکنش نشان دادند. اکسیوس به نقل از بی بی سی تاکید کرد که همزمانی این اتفاق با سالگرد خروج آمریکا از برجام را یک اتفاق نمادین مهم می‌داند.

نیویورک تایمز با اشاره به نامه مهم روحانی به سران پنج کشور جهان تاکید کرد که این اتفاق تنش اخیر بین ایران وایالات متحده را بیش از پیش بالا می‌برد.

نیویورک تایمز در ادامه اشاره دارد که روحانی در سالگرد خروج آمریکا از برجام، نامه و نطق مهم خود را صادر کرده است. اما او مسیر ترامپ را در پیش نگرفت. بلکه به جای خروج یک جانبه و شوکه کننده ترجیح داد به اروپایی ها هشدار دهد که ایران در صورتی که اروپا به تعهداتش عمل نکند، قصد دارد از برجام خارج شود. روحانی به اروپا 60 روز فرصت داد که به خصوص فروش نفت را که اخیرا آمریکا با تصمیماتش آن را سخت کرده است، تضمین نماید.

مذاکره در شرایط جدید

اما اسوشیتد پرس خبر اول سایت خود را به نامه مهم حسن روحانی به سران پنج کسور دنیا اختصاص داد. این خبرگزاری و همچنین وبگاه خبر واشنگتن پست در گزارششان بر کلید واژه رئیس جمهور روحانی در نطق امروزش یعنی مذاکره در شرایط و روش جدید(New Term) تاکید کردند و گفتند که آمریکا هنوز به این اقدام ایران پاسخی نداده است اما کاخ سفید در روز یکشنبه اعلام کرد که از جانب ایران خطراتی را احساس کرده است و می‌خواهد ناوگروه لینکلن را به آبهای خلیج فارس ارسال کند.

اسوشیتد پرس همچنین به شرایط جدید فعالیتهای هسته ای ایران اشاره کرده و گفت که ایران طبق توافق هسته ای بیش از 660 پوند اورانیوم سبک نمی‌تواند غنی کند. این در حالی است که قبل از برجام بیش از 22 هزار پوند اورانیوم سنگین و نیمه سنگین در اختیار داشت.

واشنگتن پست هم تاکید دارد که در حال حاضر، برجام ایران را محدود به غنی سازی اورانیوم 3.67٪ کرده است با این حال، ایران قبل از برجام به غنی سازی اورانیوم 20 درصد رسیده بود.

برجام در وضعیت بحرانی

بی بی سی هم طی گزارشش توافق هسته ای را در وضعیت بحرانی دانست و اعلام کرد که با خروج آمریکا از برجام و تورم شدید در ایران بعید است برجام راه به جایی ببرد. بی بی سی همچنین تاکید دارد که استراتژی اروپا برای حفظ برجام خیلی مثمر ثمر نبوده است چرا که از طرفی با تشکیل سیستم پرداخت بانکی(اینستکس) سعی دارد برجام را نجات دهد و از طرف دیگر دائما به ایران هشدار می دهد که این کشور باید تمام مفاد برجام را رعایت کند. با تصمیم اخیر روحانی مشخص است که مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

بی بی سی در ادامه به تاریخ تنش بین آمریکا و ایران اشاره دارد و با تاکید بر اینکه پس از خروج شاه از ایران روابط دو کشور به تیرگی رسید معتقد است تهدیدات نظامی اخیر دو کشور علیه هم اوضاع برجام را بیش از پیش به هم ریخته است. آمریکا در هفته های اخیر با ارسال ناوگروه و تجهیزات نظامی خود به خاورمیانه اعلام کرده است که ایران در حال تهدید منافع آمریکا در منطقه است. ایران هم ضمن محکوم کردن مجهزسازی آمریکا در خلیج فارس، آمریکا را تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.

چرا روحانی در سالگرد خروج آمریکا از برجام نطق کرد؟

اما سی ان ان در گزارشی به علل اقدام ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام اشاره دارد. سی ان ان مدعی است که پس از برجام تعداد سانتریفیوژهای ایران به یک سوم تقلیل یافت، درصد غنی سازی اورانیوم به شدت پایین آمد و مراکز اصلی هسته ای هم تعطیل شد. این امر باعث شد حداقل ایران دیگر قدرت مانور و تهدید دشمنان خود را نداشته باشد.

در عوض قرار بود تحریمها برداشته شود اما این اتفاق هم نیفتاد و پس از ورود ترامپ به کاخ سفید روابط و تنش نظامی بین ایران و آمریکا به شدت اوج گرفت و آمریکا با تشکیل کمپین فشار حداکثری بر ایران باعث نابودی لغو تحریمها شده و عملا ایران با یک شرایط بد اقتصادی در دو سال اخیر مواجه گردید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • هابیل
    0

    این حرکت شجاعانه ??دولت که دو فعالیت که آمریکا از چند روز قبل جلوشو گرفته بود رو متوقف کرد آنچنان بزدلانه بود که اروپایی ها تا چند روز به ما می خندن و چهارتا تحریم اضافه می کنند و دولت دوباره اصرار به اجرای برجام می کنه و دوباره اروپایی ها و آمریکا به ما می خندن و این سیکل بسته همچنان ادامه خواهد داشت.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دقیقا . ایران مقابله خودش را با کاری شروع کرد که با تحریم جدید آمریکا توان انجامش را نداشت . آمریکا گفت هیچ کشوری حق نداره اورانیوم و آب سنگین ایران را بخره . عقلای سیاسی کشور در شورای عالی امنیت ملی هم گفتند حالا که هیچ کشوری قراره نخره ما هم نمی فروشیم . دندشون نرم . آخه آقای رئیس جمهور ملت ! این همه مرد سیاسی نشستین تو شورای عالی امنیت ملی مثلا راه کار پیدا کردین . خنده دارتر از این استراتژی نمیشد تصمیم گرفت . مثلا بگین اولین گام محدودیت در پذیرش بازرسان آژانس و افزایش سطح تولید اورانیم به فرضا ۶ درصد تا ۲ ماه بعد به مرور زمان تصمیمات تشدید و نهایتا با خروج از برجام فرآوری اورانیوم به سطح ۲۰ درصد و قس علیهذا . با این تصمیمی که شما اعلام کردید اروپا فهمید که فعلا ایران در مقابل آمریکا چیزی در چنته نداره و اگر امروز به جای اعلام تصمیم ایران ، سکوت می کردید بهتر بود .

    • حسین
      0

      محمد حرف شما درسته .باید قاطع تر برخورد می شد..صرف نظر از اینکه ما محدودیت تولید آب سنگین و اورانیوم 3.67درصد را نداریم.ولی ما همان کاری را که ترامپ می خواست را خودمان انجام دادیم.و عدم فروش نوعی خودتحریمی است.

  • ت س
    0

    هسته ای رو تعطیل کردن حالا ادا در میارن جمش کنید بابا

  • حاج حسین
    0

    به امید خدا اینا همش حرف الکیه مشکل فقط با ساخت بمب اتم حل میشه خواهشا تورو خدا بسازید فتوای بمب اتم حرامه رو تغییر بده اقا جان رهبر عزیز ما که تحریم هستیم بدتر هم میکنن لااقل این یه چتری بالاسر مردم باشه نتونن تهدید و جنگ راه بندازن اینا دل خوش کردنه که با بند فلان برجام فلان میکنیم برجام اگه بدرد میخورد از اول معلوم بود بخدا سرمایه و وقت مملکت هدر رفت این همه کره شمالی رو تهدید کردن چکار تونستن بکنن اما ایران با دست خالی هر روز هر الاغی که ارزش نداره تو صورتش نگاه کنی تعیین تکلیف میکنه و تهدید من کاسبم بخدا دل ادم برا مردم میسوزه اینهمه فشار اخرم هر نفهمی تهدید به جنگ کنه و اتش راه بندازه زورمان میاد بمب اتم همه رو خفه میکنه

  • علیجان بخشنده از ساری
    0

    با ذکر یا هو وتوسل به چهارده معصوم و اولیای الهی وقران از برجام خارج بشویم که انشا الله دشمنان اسلام شیعه وابران به فضل الهی هیج غلطی نمی توانند بکنند انشالله

  • مراد حکمتطار
    0

    به نام الله وپایدار حرمت خون شهیدان ما ایرانی هستیم فرهنگ تاریخمان از تمام دنیا بالاتر است .بیابان گرد نیستیم انگلیس وامریکا دو مکار هستند ما لیبی نیستیم قدرت الهی داریم به حول و قوه الهی برای دفاع از میهن باید مجهز باشیم

  • ایرانی
    0

    خوبه ولی چرا آنقدر دیر؟

  • محمدجانباز
    0

    دولت محکم بایسته امریکا هیچ غلطی نمی تواندبکندچرا اسرائیل دربرابرقزه رجزخوانی میکرددنیا شاهدبوددیدنداسرایل بچه ذلت خاری ازمصرودیگران طلب کمک اتش بس کردان قزه بود این ایران است محکم باستیدوتوکل بخداکنیدکه امریکا هیچ غلطی نمی تواندبکند

  • سامان
    0

    حتی اگر روحانی در مواضعش جدی باشد بعید میدانم 3 نوکر اروپائی ترامپ(فرانسه آلمان وانگلیس) سر عقل بیایند

  • ابراهیم
    0

    ما همه ی ترسمان از حسن روحانیست نکنه دوباره وا بده و عقب نشینی کنه

  • کاظم
    0

    چرا ملت نباید محتوای نامه ی قهرمانانه روحانی را بدانند.مگر ملت نامحرمند.از واکنش 3 طوله سگ اروپائی همین روز اول همه چی مشخصه...... اونا بجای اینکه پاسخگوی عدم پایبندی به تعهدات خود باشند عمل روحانی را زیر سئوال برده اند برجام اشتباه بود پس از60 روز بهتون میگم.....

  • حمزه
    0

    آقایون!متاسفانه باید بگم .وقتی ما غذا میخوریم حتی یک سگ ولگرد نگاه کنه چند تکه استخون جلوش می اندازیم.ولی چشمای ظریف و روحانی دنبال 3 کشور اروپائی کور شد ولی دریغ از یک تیکه استخوان.....بخدا تحقیر شدن هم حدی داره....خواهش میکنم منتشر کنید

  • عباس بستانی
    0

    اگر روحانی از سه کشور اروپایی نترسه همه چی به خوبی و طبق روال پیش میرود پس سر حرفت بایست جناب رئیس جمهور.

  • مهدیزاده
    0

    با سلام احترام بنظر بنده آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند جناب آقای دکتر روحانی خواهشن جنابعالی با افتخار بکارهای خود ادامه بده از جمله ساخت بمب اتم و سایرسلاح های هسته ای در برنامه خود قرار بدهید ما مردم چندین سالهاست که به تحریمهای این بزدل آمریکاییها عادت کرده ایم این یقین بدانید هیچ غلطی نمی تواند بکند باشد که از برجام به مدت یکساله خارج شده وبه قولهای خودشون عمل نکرده اند. ودر ضمن کره جنوبی را تحدید میکرد کره ایها با مشت محکم به دهانشون زدند برجام رو بزارید کنار به کار خودتون ادامه دهید فقط مردم رو از این بحرانی نجات دهید.متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها