گزارش فرست پست در رابطه با تاثیرات لغو معافیت‌های خرید نفت ایران؛

اژدهای آسیایی به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد/ آیا چین و آمریکا بر سر ایران وارد جنگ سرد تجاری می‌شوند؟

فرست پست تاکید دارد که احتمالا وعده به صفر رساندن نفت ایران توسط آمریکا غلط است و چین و هند همچنان به خرید نفت ایران ادامه دهند.

اژدهای آسیایی به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد/ آیا چین و آمریکا بر سر ایران وارد جنگ سرد تجاری می‌شوند؟

به گزارش خبر فوری ، وبگاه خبری فرست پست طی گزارشی به تحلیل آخرین تبعات لغو معافیتهای خرید نفت ایران پرداخت. فرست پست در ابتدا اشاره می‌کند که لغو معافیتهای نفتی اوضاع کشورهای وارد کننده نفت را دگرگون می‌کند. نویسنده مقاله همچنین اشاره دارد که قیمت نفت پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد معافیت های تحریم نفتی ایران به هشت کشور وارد کننده نفت را از ماه می تمدید نمی‌کند، حدودا به اندازه میانگین قیمت شش ماهه اخیر افزایش یافت.

پیش از این آمریکا تصویب کرده بود که هشت کشور - هند، چین، ترکیه، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و تایوان - به مدت شش ماه حق خرید نفت ایران را خواهند داشت. اما هفته پیش کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت را تمدید نخواهد کرد. هر چند برخی مقامات آمریکایی مثل برایان هوک و مایک پومپئو اعلام کرده اند که سه کشور یونان، ایتالیا و تایوان واردات نفت از ایران را قبل از پایان یافتن شش ماه معافیت حذف کرده اند اما پنج کشور دیگر با مشکلات مختلفی روبرو خواهند شد.

فرست پست در ادامه به نقش بنیادین چین در رابطه با تحریمهای نفتی ایران می‌پردازد. طبق گزارش این وبگاه، چین و ترکیه به تحریم های یک جانبه آمریکا علیه صادرات نفت ایران اعتراض کرده و هشدار داده اند که این امر می‌تواند ثبات منطقه را مختل کند. در بین این دو کشور هم وضعیت چین به مراتب خطرناک تر است. انتظار می‌رود که روند اداری دولت ترامپ جهت جلوگیری از درآمد نفتی مورد نیاز ایران، به شرکت های چینی آسیب برساند و آنها را با مشکلات فراوانی روبرو سازد. طبق برآوردها، ایران، یکی از هفت تامین کننده نفت خام چین است و بیش از 6 درصد واردات نفت سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

این امر و همچنین روابط سیاسی مساعد ایران و چین باعث شده است که پکن در مقابل آمریکا ایستاده و ضمن اعتراض هشدار دهد که تحریم ها به نوسان بازار انرژی بین المللی و خاورمیانه خواهد انجامید.

گزارشها حاکی از این است که پکن و واشنگتن در حال مذاکره برای کاهش تنش‌های تجاری خود هستند و در این بین، نفت ایران یکی ازمهم ترین مساله‌ تجاری مطروحه بین دو طرف است.

جیسون بردوف، مدیر مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا و مشاور پیشین بخش نفت و انرژی باراک اوباما، هم ایده بالا را تایید کرده است. او طی یک مصاحبه به "نیویورک تایمز" گفته است که تحریم نفتی ایران یک چالش بزرگ برای عادی سازی و کاهش تنش روابط ایالات متحده و چین است.

برادوف تاکید دارد که اگر واردات نفت ایران توسط چینی به سرعت کاهش نیابد، آمریکا بانک مرکزی چین را تحریم می‌کند و این می‌تواند مقدمه‌ ورود دو طرف به جنگ سرد اقتصادی و تجاری شود.

فرست پست در ادامه به نقش عربستان در اوضاع بحرانی اخیر اشاره می‌کند. نویسنده گزارش در ابتدا چنین تاکید دارد که قیمت جهانی نفت بلافاصله پس از تصمیم ایالات متحده در حدود 74 درصد (66.1 یورو) در هر بشکه افزایش یافته است. این امر نشان دهنده عدم اطمینان کشورهای مختلف و سازمانهای جهانی انرژی در مورد منابع نفتی است. درگیری‌های اخیر لیبی نیز عرضه نفت توسط این کشور مهم آفریقایی را مختل کرده و قیمت نفت را بیشتر تحت فشار قرار داده است.

فرست پست سپس می‌گوید: "دولت ترامپ گفته است که با عربستان سعودی و امارات متحده عربی همکاری می‌کند تا هرگونه شکاف در منابع نفتی را از بین ببرد. ریاض تا کنون خود را متعهد به افزایش تولید نفت کرده و دولت آل سعود هم از تصمیم ترامپ برای پایان دادن به لغو معافیتهای نفتی حمایت کرده است. این اتفاق از دو جهت می‌تواند به سود ریاض باشد. چرا که اولا عربستان ایران را دشمن اصلی خود می‌داند و ثانیا عرضه و فروش بیشتر نفت در شرایطی که بازار با افزایش قیمت روبه رو است به معنی درآمد بیشتر برای آل سعود است."

البته از نظر مولف، عربستان در پیشبرد این طرح خیلی هم اوضاع خوبی ندارد. اتفاقی که می‌تواند به ضرر عربستان تمام شود این است که ایران هنوز به لحاظ نظامی حرف اول را در منطقه می‌زند و تحریمها هنوز اثری در بخش نظامی این کشور نداشته است. ایران تسلط کامل و کافی بر تنگه هرمز دارد و عربستان باید دائما نگران این امر باشد که نیروهای مسلح و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مانع عبور کشتی هایش نشود. چنین حرکتی می تواند صادرات عربستان را تهدید کند، زیرا تنگه هرمز اصلی ترین مسیر حمل و نقل نفتی از عربستان سعودی به سایر مناطق دنیا است.

فرست پست در انتهای گزارش تاکید دارد که احتمالا وعده به صفر رساندن نفت ایران توسط آمریکا توهمی بیش نباشد و چین و هند همچنان به خرید نفت ایران ادامه دهند. از نظر این گزارش، اگرچه مایک پمپو وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته است که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما گزارشها نشان می‌دهند که صادرات ایران به صفر نخواهد رسید. علت این امر این است که چین همچنان به خرید نفت خام ایران، شاید تا چند صد هزار بشکه، ادامه خواهد داد. چین برای دور زدن تحریم آمریکا احتمالا به مبادله پول نفت از طریق تهاتر یا جایگزینی یوان به جای دلار بهره خواهد برد. اتفاقی که بسیار محتمل است در مورد هند هم رخ دهد و منجر به دور زدن تحریم‌های آمریکا شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سعید
    0

    چین نفت میخره چطور پولش رو میده ؟اصلا قراره پول بده یا جنس (معامله پایاپای)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها