عجیب‌ترین تغییراتی که با افزایش سن در بدن اتفاق می‌افتند!

در این مطلب می‌خواهیم ببینیم با بالا رفتن سن، در هر دهه از زندگی چه تغییراتی در بدن ما رخ می‌دهد و چطور می‌توانیم سرعت این تغییرات را کم کنیم.

عجیب‌ترین تغییراتی که با افزایش سن در بدن اتفاق می‌افتند!

ترس از پیری یکی از ترس‌های شایع در میان انسان‌ها است. بدن ما دائماً در حال تغییر است و در جریان این تغییرات، ویژگی‌های جدیدی در بدن به وجود می‌آید که تا قبل از آن، وجود نداشتند. به عقیده‌ی پزشکان، همه‌ی ما باید بدانیم که کدام یک از این تغییرات مثبت و کدام منفی هستند تا بتوانیم سلامت خود را حفظ کنیم. در ادامه به تغییرات بدنی‌ای می‌پردازیم که با با بالا رفتن سن در بدن به وجود می‌آیند و می‌خواهیم ببینیم بعد از وقوع این تغییرات، چطور باید سلامت خود را حفظ کنیم.

از حساسیت دندان‌ها کم می‌شود

تغییرات بدنی ناشی از بالا رفتن سن/ چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد؟

به مرور زمان، حساسیت دندان‌ها به مواد غذایی گرم و سرد کاهش پیدا می‌کند. شاید آن را تغییر خوبی بدانید، اما حقیقت آن است که این مسأله ممکن است شما را درگیر مشکلات دیگری کند. با بالا رفتن سن، عصب‌های درون دندان‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و به همین دلیل دندان‌ها حساسیت خود را از دست می‌دهند. همین مسأله باعث می‌شود فرد متوجه نشانه‌های پوسیدگی و دیگر مشکلات دندانی خود نشود.

بینی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

روند رشد بدن، به طور متوسط، در حدود ۱۸ سالگی متوقف می‌شود. اما رشد بعضی از اعضای آن مثل بینی، تا آخر عمر ادامه می‌یابد. علت این مسأله تغییراتی است که در بافت‌های نرم، عضلات و غضروف تشکیل دهنده‌ی بینی رخ می‌دهد. رشد غضروف، برخلاف استخوان، هرگز متوقف نمی‌شود. این فرآیند در سن ۵۰ سالگی سرعت بیشتری می‌گیرد و تا سن ۶۰ سالگی با سرعت یکسانی ادامه می‌یابد. علاوه بر این، در اغلب موارد، با افزایش سن، نوک بینی هم پایین می‌آید.

مژه‌ها کوتاه‌تر می‌شوند

تغییرات بدنی ناشی از بالا رفتن سن/ چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد؟

مراقبت نکردن از مژه ها، مشکلات تیروئیدی و ابتلا به آلرژی، رایج‌ترین عوامل مؤثر در طول و مقدار مژه‌ها هستند. با بالا رفتن سن هم مژه‌ها دچار تغییرات اجتناب ناپذیری شده و به مرور کوتاه‌تر و کم پشت می‌شوند.

پا‌ها بزرگ‌تر می‌شوند

به ادعای متخصصان ارتوپد، با افزایش سن، پا‌ها صاف‌تر شده و در نتیجه، طول و عرض آن‌ها بیشتر می‌شود. علت این مسأله آن است که با بالا رفتن سن، رباط‌ها و تاندون‌ها تضعیف می‌شوند. به همین دلیل مجبور می‌شویم کفش‌های بزرگ تری بخریم.

کک و مک‌ها از بین می‌روند

معمولاً کسانی که پوست روشن و مو‌های بور یا قرمز دارند، روی صورت و حتی بدن خود کک و مک دارند. این کک و مک‌ها در دوران کودکی و جوانی روی پوست ظاهر می‌شوند. به گفته‌ی کارشناسان، به مرور زمان، بخشی از کک و مک‌ها یا همه‌ی آن‌ها از بین می‌روند.

اثر انگشت تغییر می‌کند

تغییرات بدنی ناشی از بالا رفتن سن/ چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد؟

جرم شناسان سراسر دنیا تا سال‌ها معتقد بودند که اثر انگشت آدم‌ها هرگز تغییر نمی‌کند. اما در سال ۲۰۱۵، دانشمندان با انجام آزمایش و بررسی اثر انگشت بیش از ۱۵ هزار نفر پی بردند که نه فقط صدمات جسمی، بلکه افزایش سن هم می‌تواند خطوط برآمده‌ی اثر انگشت را تغییر دهد.

توانایی تشخیص رنگ‌ها دستخوش تغییر می‌شود

تغییرات بدنی ناشی از بالا رفتن سن/ چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد؟

به مرور زمان، بسیاری از افراد در تشخیص رنگ‌ها دچار مشکل می‌شوند. دانشمندان آمریکایی دست به تحقیقی در اینباره زدند و ۹۰۰ فرد ۵۸ تا ۱۰۲ ساله را مورد مطالعه قرار دادند. این تحقیق نشان داد در اثر افزایش سن تغییراتی در چشم‌ها ایجاد می‌شود که چیزی شبیه به یک فیلتر زرد رنگ به چشم‌ها اضافه می‌کند. این مسأله باعث می‌شود نتوانیم رنگ‌هایی مثل آبی و بنفش یا زرد و سبز را به خوبی از هم تشخیص دهیم.

مزه‌ی غذا‌ها برایمان عوض می‌شود

با بالا رفتن سن، پرز‌های چشایی زبان با سرعت کمتری تجدید می‌شوند. به گفته‌ی کارشناسان، این مسأله روی درک ما از مزه‌ی مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که بعضی مواد غذایی در جوانی مزه‌ی بدی برایمان دارند، اما در سنین بالاتر خوشمزه به نظر می‌رسند. این تغییرات در زنان معمولاً بعد از ۵۰ سالگی و در مردان بعد از ۶۰ سالگی به وجود می‌آید.

آیا بالا رفتن سن ما را به انسان غمگین تری تبدیل می‌کند؟

علیرغم همه‌ی حقایقی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، افراد مسن شادی بیشتری در زندگی خود احساس می‌کنند. دانشمندان آمریکایی با تحقیق بر روی بیش از هزار زن و مرد ۵۰ تا ۹۹ ساله پی بردند افراد مسن در مواجهه با مشکلات، در مقایسه با جوان ها، برخورد مثبت تری دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟