خبرفوری بررسی می کند؛ آیا تحریم اپل راهکار مقابله است؟

هجوم مردم برای خرید آیفون/ ترکیه هم اپل را تحریم کرده است/ وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس آیفون دارند/ محصولات کره جنوبی بخرید

دولت به بسیاری از واردکنندگان ، مجوز واردات گوشی آیفون را داده است که از بروز مشکلاتی که چندی پیش با آن درگیر شدیم جلوگیری شود ، حال با این اوصاف بدون کار کارشناسی مناسب این طرح می تواند لطمات جبران ناپذیری وارد کند.

هجوم مردم برای خرید آیفون/ ترکیه هم اپل را تحریم کرده است/ وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس آیفون دارند/ محصولات کره جنوبی بخرید

ساره جعفرقلی - چندروزی است که بحث تحریم آیفون و شرکت اپل در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، طرح دوفوریتی تحریم اپل زمانی به مجلس آورده شد که ایران از سوی کشور آمریکا به مدد تحریمها مورد فشار بیشتری قرار گرفت، نمایندگان جهت مقابله با آمریکا این طرح را در نظر گرفتند. در ابتدا به نظر می رسد که تحریم محصولات اپل چندان راهگشا نباشد چرا که بازار ایران برای محصولات اپل تنها یک درصد از بازار دنیا را در دست دارد، ضمن اینکه تا چندسال پیش ما هیچ نماینده رسمی از این شرکت نداشتیم و هم اکنون هم با وجود نمایندگانی جهت واردات، باز هم شرکتی رسمی جهت ارایه خدمات پس از فروش در ایران وجود ندارد.
با ارایه این طرح ، دو موضوع مهم پیش می آید اول اینکه بهای گوشیهای آیفون که در گذشته رجیستری شده‌ند، افزایش قابل توجهی پیدا می کند و دوم گوشیهای موبایل دیگر برندها هم فرصت عرض اندام پیدا کرده و قیمت خود را در ایران بالاتر می برند و معلوم نیست با این وضعیت موجود در بازار گوشی موبایل این طرح به نفع کشور و مصرف کنندگان هست یا خیر.

مهرداد لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از امضا کنندگان و موافقان این طرح در گفتگو با خبرنگار خبر فوری ضمن مثبت دانستن تحریم اپل گفت: تحریم اپل از نظر ما یکی از راهکارهای مثبت در جهت مقابله با آمریکا است که مشابه این عمل را هم کشور ترکیه انجام داد و تمام مردم آن هم از این موضوع استقبال کرد و دولت را همراهی کرد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا از هر قدرتی برعلیه ما و فشار به ما استفاده می کنند تا اقتصاد مارا از بین ببرند، درصد بالایی از هموطنان ما هم در حال استفاده از آیفون هستند که به نظر ما از لزومی به این استفاده نیست چرا ما باید از محصولات کشوری که بالاترین جنایت را در دنیا انجام می دهد و برعلیه ما هم همه کاری انجام می دهد استفاده کنیم.

نماینده مردم لنگرود گفت: ما در یک طرح دوفوریتی درصدد تحریم اپل و گوشی آیفون هستیم تا مقابله ای با آمریکا انجام دهیم، در این طرح دوفوریتی هدف تحریم تمام محصولات اپل است و اراده ای می خواهیم در کشور ایجاد کنیم که این کارخانه را به صورت کامل تحریم کنیم .

مردم از محصولات کره جنوبی استفاده کنند

وی در پاسخ به این سوال که این طرح باعث ضرر برخی از افراد دارای مجوز واردات آیفون می شود آیا در این مورد تمهیداتی اندیشه شده است یا خیر؟ گفت: ما چاره ای جز این طرح نداریم ، گستاخیهای آمریکا بسیار زیاد شده است که یکی از این موارد تحریم سپاه بوده است، لذا نمیتوان انتظار داشت که ما فقط نظاره گر باشیم ، بنابراین ما هم ازهر ابزاری برای مقابله استفاده می کنیم.

لاهوتی در پاسخ به این که آیا واقعا این طرح اثر گذار هست ، گفت: مطمئنا این طرح اثر خوبی خواهد شد الان درصد بالایی از مردم گوشی آیفون دارند چه لزومی دارد از این گوشی استفاده کنند در حالیکه می توانند از محصولات کره جنوبی که با ما دوست هم هستند و نفت مارا هم می خرند استفاده کنند، ما باید اقتصاد کشور را به سمت کشوری هدایت کنیم که با ما همراهی می کنند نه کشوری که هر دفعه به ضرر اقتصاد کشور لایحه ای تصویب می کند .

وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس آیفون دارند

سید جواد عسگری زاده فعال بازار موبایل و فروشنده گوشی تلفن همراه در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در مورد تحریم محصولات اپل گفت: از زمان مطرح شدن تحریم آیفون هجوم مردم برای خرید گوشیهای آیفون چندین برابر شده است، طبق آمار بازار گوشی تلفن همراه مردم در جهت استفاده از طرح رجیستری که هنوز بسته نشده است، برای خرید این گوشیها سر و دست می شکنند که می توان گفت این آمار تاکنون دیده نشده است.

وی ادامه داد: این طرح زمانی مطرح شده است که بیشتر نمایندگان مجلس و وزرا و حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از گوشی آیفون استفاده می کنند ،حال این سوال پیش می آید که خود این آقایان حاضرند گوشی خود را کنار بگذارند؟

این فعال بازار موبایل گفت: ما تاکنون بارها اعلام کردیم که طرح رجیستری امکان نفوذ دارد و به راحتی می توان آنرا دور زد لذا به نظر می رسد این طرح تنها باعث افزایش قیمت گوشی تلفن همراه به خصوص آیفون می شود و نمی تواند مانع خرید مردم شود.

وی در پایان گفت: از نظر ما این کار کارشناسی نشده است و باعث ضرر وارد کنندگان رسمی می شود در حالیکه ورود آیفون از مبادی غیر رسمی تاکنون وجود داشته و باز هم وجود خواهد داشت و مطمئنا چندین برابر هم خواهد شد لذا پیشنهاد ما به نمایندگان کارشناسی بیشتر این طرح است.

بدون کارشناسی ضرر به واردکنندگان حتمی است

سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری در زمینه طرح دوفوریتی تحریم آیفون گفت: در حال حاضر دستگاههای زیادی از محصولات اپل اعم از تبلت ، لپ تاپ و انواع گوشیهای آیفون در کشور و بازار موجود است لذا بررسی و کارشناسی بیشتری را از سوی نمایندگان مجلس می طلبد چرا که ممکن است ضرر زیادی به وارد کنندگانی که مجوز دارند ایجاد کند.

وی ادامه داد: دولت به بسیاری از واردکنندگان مجوز واردات گوشی آیفون را داده است که از بروز مشکلاتی که چندی پیش با آن درگیر شدیم و بسیاری از واردکنندگان هم دستگیر شدند جلوگیری شود ، حال با این اوصاف بدون کار کارشناسی مناسب این طرح می تواند لطمات جبران ناپذیری به فروشندگان موبایل وارد کند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه افزود: باید در نظر گرفت که گرفتن همین مجوز به راحتی نبوده است و هم اکنون این افراد کالاهای بسیاری در گمرک و انبار دارند و حتی عده ای پول واردات را پرداختند و ارز لازم ارسال شده است، ولی هنوز گوشی موبایل آنها وارد نشده است لذا اگر جلوی آن گرفته شود تنها باعث ضرر این واردکنندگان نمی شود چرا که در هرصورت ارز از کشور خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد : ما باید در نظر بگریم تعداد محصولات اپل و آیفون در کشور بسیار زیاد است و هشتاد درصد این آیفونها به صورت رسمی و قانونی و از طریق گمرک وارد کشور شده است و سرمایه عظیمی پشت آن خوابیده است، لذا بی توجهی به این موارد اصلا درست نیست، البته اطاعت از قانون کاملا انجام خواهد شد ولی ما از نمایندگان درخواست داریم که حتما کارشناسی بیشتری انجام دهند و با مشورت با متخصصان و فعالان این حوزه اجازه ندهند ضرری متوجه مردم و فروشندگان شود .

امکان دور زدن رجیستری قطعی است

میرمهدی در مورد امکان افزایش بهای گوشی آیفون و محصولات اپل در صورت اجرای این طرح به خبرنگار خبرفوری گفت: بنده تصور نمی کنم که بهای این گوشی افزایش پیدا کند البته مردم تا قبل از اجرای این طرح و مسدود شدن از سوی رجیستری مطمئنا خرید خود را افزایش خواهند داد، ولی چون قرار نیست در آینده خدمات مخابراتی برای آیفون در نظر گرفته شود و حتی قطعات آن هم کاهش پیدا می کند این محصول با افزایش روبرو نخواهد شد حتی کاهش هم پیدا می کند.

وی در پایان در مورد طرح رجیستری گفت: ما از روز اول گفتیم در طرح رجیستری امکان دور زدن دولت بسیار وجود دارد و حالا هم بر حرف خود تاکید دارم این همه گوشی مسافری و قاچاق وارد کشور شد و همگی توانستند طرح رجیستری را دور بزنند و در کشور ثبت شوند در آینده هم مطمئن باشید این امکان وجود دارد و حتی ممکن است با وجود تحریم آیفون رجیستری آن در کشور انجام شود کاری که با دست انسان انجام شود انسان دیگر می تواند در آن نفوذ کند.

بر اساس این گزارش، با تمام این اوصاف تاثیر گذاری این طرح در هاله ای از ابهام قرار دارد آیا در کشوری که سهم بسیار ناچیزی از محصولات اپل دارد واقعا لزوم طرح تحریم واجب است؟

گفتنی است بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله محمود صادقی و حاجی بابایی اثرگذاری این طرح را ناممکن دانسته اند و از امضای دوفوریتی آن سرباز زده اند .

حال باید دید بالاخره سرانجام این طرح به کجا خواهد رسید و آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی کارشناسی لازم را خواهند داشت یا خیر ؟

نظر شما در مورد طرح مجلس برای تحریم اپل چیست؟

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    اپل تحریم بشه،گوشی های مسافران هم رجیستر نشه-از حالا هم رجیستر نشه وکسانی که وارد کردن هم به کشورای همسایه یا ...صادر کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها