گزارش خبرفوری از احیای یک طرح تاریخ گذشته؛

احیای وزارت بازرگانی چه دستاوردی برای دولت دارد؟/ حسینی‎کیا: تفکیک وزارت صنعت 2000 هزار میلیارد تومان هزینه دارد/ عزیزی: یک وزیر از پس وزارت صنعت برنمی‎آید/ دولت در شرایط تحریم‎ها باید وزرات بازرگانی را راه‎اندازی کند

طرح تفکیک وزارت صنعت و احیای مجدد وزارت بازرگانی با موافقت کمیسیون صنایع و اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و منتظر نظر مثبت نمایندگان است.

احیای وزارت بازرگانی چه دستاوردی برای دولت دارد؟/ حسینی‎کیا: تفکیک وزارت صنعت 2000 هزار میلیارد تومان هزینه دارد/ عزیزی: یک وزیر از پس وزارت صنعت برنمی‎آید/ دولت در شرایط تحریم‎ها باید وزرات بازرگانی را راه‎اندازی کند

فاطمه علی‌اصغری- طرح ادغام وزراتخانه‌ها به منظور کوچک‌سازی دولت در زمان دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت و وزارتخانه‌های راه با مسکن، کار با تعاون و صنعت با بازرگانی در هم ادغام شدند تا از هزینه‌های جاری دولت کاسته شود، رویکردی که در مقطع زمانی خود مخالفان و موافقان بسیاری داشت اما در نهایت با رای نمایندگان مجلس وقت عملیاتی شدن آن رقم خورد.

بعد از گذشت 6 سال از دولت محمود احمدی‎نژاد به واسطه تحریم‎ها و شرایط اقتصادی سختی که در کشور وجود دارد دولت روحانی بار دیگر خواهان احیای وزارت بازرگانی برای گسترش روابط تجاری با کشورهای جهان شد و یکبار نیز با ارائه لایحه به مجلس تلاش خود را برای این موضوع به کار بست ولی نمایندگان با این موضوع موافقت نکردند ، اما این بار نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و اجتماعی با ارائه طرحی به هیات رئیسه تلاش خود را برای اجرایی شدن خواسته دولت به کار بستند، اما اینکه این بار نمایندگان چقدر موافق این موضوع خواهند بود در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

در گفت و گو با دو عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره طرح تفکیک وزارت صنعت و معدن و احیای وزارت بازرگانی به گفت و گو پرداختیم.

*سید جواد حسینی‎کیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره طرح مجلس شورای اسلامی برای تفکیک وزارت صنعت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: این طرح از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و بسیاری از نمایندگان در کمیسیون صنایع نیز با آن مخالف هستند.

وی افزود: طرح تفکیک وزارت صنعت در حال حاضر 2000 هزار میلیارد تومان هزینه دارد از این رو بنده معتقدم باید بخشی از اختیارات را واگذار کنیم چرا که بخشی از وظایف در حال حاضر بین دستگاهی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال در شرایط اقتصادی امروزز کشور قیمت گوشت افزایش پیدا می‎کند ولی ما در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این موضوع نمی‌دانیم از کدام نهاد و وزارتخانه به عنوان مسئول اصلی باید سوال کنیم.

حسینی‎کیا خاطرنشان کرد: باید اختیارات را در حیطه کاری وزارتخانه‎ها به صورت مشخص تعیین کنیم از این رو علی‎رغم اینکه در این طرح از واژه‎های چون صرفه‎جویی استفاده شده این روند تنها یک استنباط نادرست است و از منظر بنده این طرح در شرایط فعلی هیچ کارآیی را برای کشور در پی نخواهد داد.

وی تاکید کرد: نمایندگان مخالف نظرات خود را درباره طرح تفکیک وزارتخانه‌ها به دلیل افزایش هزینه‎های جاری صریحا اعلام کردند از این رو به نظر می‎رسد مجلس باید با رویکرد دیگری پیرامون این موضوع تصمیم‎گیری کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بنا بوده است که طبق سند چشم‎انداز توسعه از تعداد وزارتخانه‎ها کاسته شود اما با رویکرد فعلی مجلس برای تفکیک وزاتخانه‎ها ما نه تنها از هدف خود دور می‎شویم بلکه هزینه‎های جدیدی را نیز برای کشور به وجود می‎آوریم که قطعا این وضعیت در شرایط امروز کشور جز ضرر هیچ دستاورد دیگری را برای کشورمان به ارمغان نمی‎آورد.

*محمد عزیزی دیگر عضو کمیسیون صنایع و از موافقان طرح تفکیک وزارت صنعت و احیای مجدد وزارت بازرگانی درباره دلایل موافقت خود با این طرح اظهارکرد: وزارت صنعت در حال حاضر از مسئولیت‌ها و حوزه کاری بسیار گسترده‎ای برخوردار است از این رو یک وزیر نمی‎تواند از عهده اداره این وزارتخانه برآید.

وی افزود: در حال حاضر دولت هم اصرار دارد این تفکیک صورت گیرد، چرا که در شرایط امروز تحریم‎ها وضعیت تجارت ما که با صنعت آمیخته شده است و اوضاع خوبی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طی چند سال اخیر ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی نتایج قابل قبولی را برای کشور در پی نداشته است، تصریح کرد: دولت تاکید دارد که اگر این تفکیک صورت گیرد می‎تواند در بخش بازرگانی و تجارت ارتباطات خوبی در عرصه بین‌المللی انجام دهد.

عزیزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم کمیسیون اجتماعی به دلیل تشکیلات و انجام این ادغام و هم کمیسیون صنایع از بعد وظایف با این طرح موافقت کردند از این رو منتظرهستیم تا این طرح در صحن علنی مجلس بررسی و از سوی نمایندگان مورد تصویب قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت بر اجرای این تفکیک اصرار دارد، تاکید کرد: لایحه دولت درباره تفکیک وزارت صنعت و احیای وزارت بازرگانی یکبار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد اما رای نیاورد از این رو نمایندگان موافق در قالب ارائه طرح وارد عمل شدند تا مقدمات قانونی برای عملیاتی شدن این موضوع صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدوارم با نظر مساعد نمایندگان مجلس زمینه تفکیک وزارت صنعت و احیای وزارت بازرگانی فراهم شود تا در این شرایط بتوانیم در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور گامی برداریم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها