صید ١٠٣٩ شکارچی در یک سال گذشته

طی یک سال گذشته لاشه ۶۴۵گونه جانوری تحت حفاظت در خراسان‌رضوی کشف شده است.

صید ١٠٣٩ شکارچی در یک سال گذشته

به گزارش مشهد فوری ، با صدای شلیک تیر، حیوانی بر زمین می‌افتد. ساعتی بعد گوشت لذیذش بهانه‌ای می‌شود تا سور‌و‌سات یک میهمانی سر بگیرد. شکارچی غیر مجاز که در میان جمعی از فامیل و آشنا بادی به غبغب انداخته است، با حالتی پیروزمندانه می‌گوید که چطور سنگدلانه رگ حیات حیوان زبان‌بسته را بریده و جانش را گرفته است. آری این‌ها عناصر جدایی‌ناپذیر شکار هستند که امروز نبض طبیعت را به شماره انداخته و موجب کاهش و یا خطر انقراض برخی از گونه‌های جانوری شده‌ است.
خراسان‌رضوی به دلیل وسعت سرزمینی و دارا بودن گونه‌های مختلف جانوری سالانه شکارچیان غیر‌مجاز بسیاری را به سمت خود می‌کشاند که در همین خصوص تعداد زیادی از گونه‌های جانوری تحت حفاظت شده شکار می‌شوند و تعدادی هم زنده‌گیری و در ویترین خرید و فروش‌های غیر‌قانونی قرار می‌گیرند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی محیط‌زیست خراسان‌رضوی، مأموران یگان حفاظت این سازمان در سال گذشته طی عملیات‌های مختلف توانسته‌اند ١٠٣٩شکارچی غیر‌مجاز را در سطح مناطق تحت‌کنترل این استان پهناور دستگیر و تسلیم قانون کنند. بر اساس این گزارش ٧١‌مورد از دستگیر‌شدگان افرادی هستند که قبل از اقدام به شکار در دام محیط‌بانان گرفتار و به جرم شروع به شکار غیر مجاز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

کشف ٢٠٢قبضه سلاح

به گفته مدیر‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی سال گذشته ٢٠٢قبضه سلاح شکاری به همراه ٣٠٠٠فشنگ مربوط به این سلاح‌های غیر‌مجاز کشف و ضمیمه پرونده متخلفان شده است. علاوه‌بر‌این ٧٠٠پرونده تخلف برای شکارچیان به دام افتاده تشکیل شده است که حدود ۵٠فقره از این پرونده‌ها مربوط به مشهد است.

البته این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود طبق اعلام تورج همتی، مأموران این سازمان در عملیات‌های خود لاشه ٢٣٨رأس پستاندار وحشی از قبیل قوچ و میش، آهوی وحشی، کل، بز و گراز را از شکارچیان و یا خانه‌های آن‌ها کشف کرده‌اند. علاوه بر لاشه پستانداران در این مدت ۴٠٧ قطعه پرنده وحشی که از سوی شکارچیان صید شده بودند نیز از کشفیات محیط‌بانان بوده که ضمیمه پرونده متخلفان شده است. بر اساس این گزارش سال پیش از ١٠‌هزار قطعه ماهی و ١٩‌هزار قطعه انواع گونه‌های جانوری از قبیل ١۶‌هزار عقرب و سایر پرندگان وحشی از شکارچیان و صیادان کشف شده است.

رستمیان، مسئول واحد حقوقی سازمان محیط‌زیست خراسان‌رضوی با اشاره به بالاترین میزان حجم پرونده‌های شکارچیان گفت که درصد زیادی از دستگیری‌ها و کشفیات لاشه حیوانات شکار شده مربوط به پارک ملی تندوره در شهرستان درگز است.

شناسایی ۵۶٧ واحد صنعتی آلاینده

چرای دام در پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت یکی دیگر از عناصری هستند که در زمینه از بین بردن مراتع و گونه‌های گیاهی مورد نیاز پستانداران حفاظت شده نقش دارد.

بر اساس گزارش سازمان محیط زیست خراسان رضوی در مدت یک سال گذشته مأموران یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اقدامات مؤثری در این حوزه انجام داده‌اند که موجب خروج ٣٠هزار رأس دام که به طور غیرمجاز در مناطق چهار‌گانه محیط زیست استان در حال چرا بودند، شدند. در این خصوص پرونده‌های تخلفی هم برای مالکان متخلف دام‌ها تشکیل شده است.

آلودگی‌های زیست محیطی برخی از واحد‌های صنعتی از دیگر مواردی است که موجب بروز مشکلات در محیط زیست و کاهش تعداد گونه‌های جانوری می‌شود. که طبق گفته مدیر کل محیط‌زیست استان در سال ٩٧‌از ٧٢٨مورد آلودگی منابع آب، هوا و خاک جلوگیری شده و به ۵۶٧ واحد صنعتی در رفع آلودگی اخطاریه‌های زیست محیطی داده شده است.

دستگیری ٣٨نفر به اتهام تجاوز به طبیعت مبنی بر بوته‌کنی گونه‌های گیاهی کمیاب و تحت حفاظت و برداشت غیر‌مجاز شن و خاک از دیگر مواردی بود که سال گذشته در سطح استان اتفاق افتاده است.

طبق گفته تورج همتی سال گذشته در مجموع ٣٠میلیارد ریال خسارت به حفاظت محیط زیست خراسان رضوی وارد شده است که مقادیری از این جرائم به حساب خزانه واریز و مابقی دردست پیگیری است.

منبع: شهرارا انلاین

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها