اتمام ۱۸ هزار واحد مسکن امید در هشتگرد تا سال ۱۴۰۰/ پرونده مسکن مهر در نیمه دوم امسال بسته می‌شود

صفدری گفت: ۱۸ هزار واحد مسکن امید در طول سه سال و در قالب سه پروژه در هشتگرد ساخته می‌شود.

اتمام ۱۸ هزار واحد مسکن امید در هشتگرد تا سال ۱۴۰۰/ پرونده مسکن مهر در نیمه دوم امسال بسته می‌شود

به گزارش خبر فوری ، داوود صفدری، مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت در قالب مسکن امید از سال گذشته آغاز شده است، گفت: سهم شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ۱۸ هزار واحد ساخته می‌شود که معادل ۱۰ درصد از سهمیه این ۴۰۰ هزار واحد است و ۵ درصد از این میزان از قبل در شهر‌های جدید ایجاد شده است.

وی یادآوری کرد: سهم شهر‌های جدید از این تعداد واحد مسکونی ۲۰۰ هزار واحد و سهم شرکت عمران طی ۳ سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹، ۱۸ هزار واحد است. بر همین اساس ۶ هزار و ۵۰۰ واحد در سال ۹۷ کلنگ زده شده و ساخت ۵ هزار و ۱۲۲ واحد هم آغاز شده و ۵ هزار و ۸۹ واحد امسال به مرحله عقد قرارداد می‌رسد.

مدیر عامل شرکت عمران هشتگرد درباره جذب نقدینگی این واحد‌ها گفت: حدود ۱۰ درصد از برنامه دولت برای خانه‌سازی در هشتگرد در قالب سه بخش مشارکت محله سازی، مشارکت در ساخت و ساز و تبدیل واحد‌های نیمه تمام مسکن مهر اجرایی شده است.

وی افزود: عملیات ساخت این ۱۸ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و تا انتهای خرداد امسال عملیات ساخت ۶ هزار واحد در قالب طرح مسکن امید آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد تصریح کرد: با توجه به نقدینگی که در کشور وجود دارد باید سعی کنیم به جای هدایت این سرمایه‌ها به سمت بازار سکه و ارز، بازار ساخت و ساز را در این بخش رونق دهیم و بتوانیم گردش مالی و ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این شهر‌ها رونق دهیم.

صفدری افزود: در بخش محله‌سازی ۱۵۰۰ واحد پیش از آغاز سال ۹۸ توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن کلنگ زده شد و در قالب ساخت و ساز هم سعی شده زمین‌های آماده در اختیار سرمایه‌گذاران برای تأمین خدمات زیربنایی قرار داده شود.

وی با بیان اینکه مصوبه ساخت ۴ شهر جدید در استان تهران در سال ۶۴ آغاز شده است، گفت: در سال ۸۹ مصوبه ساخت شهر جدید هشتگرد کلید خورد و جمعیتی که برای این شهر پیش‌بینی شده بود ۷۰۰ هزار نفر در ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار بود، اما متأسفانه در شهر هشتگرد یک توسعه نامتوازن ایجاد شده و هیچ پیوستگی در بافت و کالبد این شهر وجود ندارد و همین امر باعث شده که آسیب‌های شهری و متکی بودن به تأمین مالی در این شهر ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد اظهار کرد: هشتگرد یک شهر نامتوازن به لحاظ توسعه کاربردی است و اصلی‌ترین استراتژی که برای این شهر در نظر گرفته شده باعث ایجاد عدم توازن در بین شهر‌های جدید شده است.

صفدری با اشاره به اینکه با ۳ پیمانکار بزرگ برای تکمیل واحد‌های مسکن مهر و آماده سازی محوطه‌ها قرارداد بسته‌ایم، گفت: اولویت‌های اصلی ما در این برنامه‌ها محور‌های شرقی و غربی است که از مسیر توسعه خارج شده است.

وی با بیان اینکه جهت تأمین مالی پروژه‌های این شهر از جمله فرهنگسرا‌ها و سایر بخش‌ها با پیمانکاران بزرگی قرارداد منعقد کرده‌ایم، گفت: در سال گذشته همایشی برگزار شد و تفاهم‌نامه در قالب مشارکت و سرمایه‌گذاری با پیمانکاران داخلی و خارجی منعقد شد.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد یادآوری کرد: ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق این قرارداد‌های مشارکت با بخش خصوصی تزریق شده و با اجرای فضای سبز همچنین واحد‌های تجاری سعی داریم هشتگرد را به سمت توسعه هدایت کنیم.

صفدری با بیان اینکه ساخت ۴ مرکز محله در سال ۹۷ آغاز شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی این مراکز محله‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده و بر اساس تصمیماتی که در این همایش گرفته شد ۵ مرکز محله دیگر هم در قالب مشارکت با بخش خصوصی ساخته خواهد شد و مجموع مرکز محله‌ها در این شهر به ۹ مرکز می‌رسد.

وی افزود: برنامه مسکن در هشتگرد ۳۹ هزار واحد بوده که در این واحد‌ها تمام واحد‌های فاقد متقاضی خارج شده و حدود ۱۷ هزار واحد از این تعداد را به متقاضیان تحویل داده‌ایم.

مدیر عامل شرکت عمران هشتگرد با بیان اینکه ۶ هزار واحد مسکن مهر در مرحله رفع نقص شده است، تاکید کرد:‌ به طور قطع تمام واحد‌های مسکن مهر و پرونده آن در هشتگرد بسته می‌شود و مشکل کارت قسط هم که برای متقاضیان مسائلی ایجاد کرده بود با همکاری بانک مسکن برطرف شده است.

وی یادآوری کرد: پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در هشتگرد به ۹۰ رسیده و امیدواریم با همکاری پیمانکاران و متقاضیان ساخت این واحد‌ها هم به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت عمران هشتگرد با اشاره به اینکه ۲ مأموریت اصلی در شهر هشتگرد وجود دارد، گفت: نخستین مأموریت اتمام پروژه‌های مسکن مهر در این شهر و مأموریت دوم اتمام متروی گلشهر - هشتگرد در نیمه دوم امسال است.

صفدری تصریح کرد: برای اتمام متروی هشتگرد ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است و شرکت عمران باید ماهانه ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق کند و برای تکمیل این پروژه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء از هفته دوم فروردین امسال قرارداد منعقد شده و عملیات ریل‌گذاری و آزادسازی آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد با اشاره به اینکه ۹۹ درصد از مسیر این مترو آزادسازی شده و عملیات زیرسازی آن به ۹۲ درصد رسیده است، گفت: در حوزه روسازی و تأمین مالی هم به پیشرفت ۸۲ درصدی رسیده‌ایم و در مجموع پیشرفت فیزیکی متروی گلشهر - هشتگرد به ۷۶ درصد رسیده است.

وی گفت: آزادراه تهران - شمال، آزادراه همت - کرج و متروی گلشهر به هشتگرد به عنوان ۳ پروژه ملی و مهم کشور از سوی رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی تأکید شده و تأمین مالی آنها هم به صورت ماهانه و تهاتری انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد با تأکید بر اینکه بازگرداندن جایگاه شهر هشتگرد به سال‌های اوج و پیشرفت خود از اولویت‌های اصلی ما است، گفت: ایجاد انسجام در کالبد شهر و همچنین تأمین خدمات و تسهیلات رفاهی به منظور ارتقای کیفیت زندگی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است و سعی داریم جمعیت این شهر را از ۷۰۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نفر کاهش دهیم، به همین منظور طرح تفصیلی را تهیه کرده‌ایم تا تراکم‌ها را کاهش دهیم و بتوانیم از قشر‌های مختلف در این شهر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بزرگراهی در هشتگرد و اتصال آن به طالقان از برنامه‌هایی بود که وزارت راه و شهرسازی در اختیار ما قرار داد، گفت: محدوده و حریمی را در این شهر به طالقان ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم تا چند ماه آینده این محور را هم تکمیل کنیم.

صفدری درباره قرارداد و تهاتری که برای ساخت متروی هشتگرد با خاتم‌الانبیاء منعقد شده است، گفت: میزان این قرارداد ۱۷ تا ۲۰ میلیارد تومان است که نقدینگی‌های آن از طریق تهاتر اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد درباره مسکن امید گفت: طبق توافقی که با بانک مسکن، بنیاد مسکن و ادارات راه و شهرسازی صورت گرفته تأمین ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت هر واحد در دستور کار قرار گرفته که بعد از ساخت به خریدار منتقل می‌شود، اما هم‌اکنون به دلیل مشکلات مالی که با بانک مسکن وجود دارد به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی گفت: ورود دولت به ساخت پروژه‌های مسکنی مشکلاتی مانند مسکن مهر را ایجاد می‌کند به همین دلیل در طرح مسکن امید دولت ورود بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده و در واقع دولت تصمیم گرفته که با مدیریت قیمت‌های تمام شده بتواند بخش خصوصی را وارد این پروژه‌ها کند و بر اساس نظام پیش فروش و قانون‌های پیش فروشی و قراردادی بتواند متقاضیان را برای ساخت این واحد‌ها جذب کند.

صفدری افزود: افزایش قیمت مسکن در تهران به شهر‌های جدید مانند پردیس و اندیشه هم رسیده و در شهر هشتگرد هم به نظر می‌رسد که بعد از اتمام مترو این شهر هم با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد با بیان اینکه واحد‌های فاقد متقاضی که در اختیار وزارت دفاع بود با پیگیری‌هایی که انجام شده در اختیار کمیته امداد و اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد و برخی از این واحد‌های فاقد متقاضی هم به خود مالکی تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فروش عرصه مسکن مهر را آغاز کرده‌ایم، گفت: ما از فروش عرصه و اراضی که مسکن مهر داشته است ارزش افزوده‌هایی به میزان ۲ میلیارد تومان تأمین کرده‌ایم که برای تکمیل و آماده‌سازی سایر پروژه‌های نیمه تمام به کار گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره واگذاری واحد‌های مسکونی مهر به متقاضیان مسکن مهر پردیس گفت: ما این واحد‌ها را در اختیار متقاضیان قرار داده‌ایم و آگهی‌هایی هم در این حوزه منتشر کردیم، اما استقبال چندانی نشده و تنها ۷۰ نفر از متقاضیان پردیس در این شهر ثبت نام کرده‌اند.

صفدری همچنین درباره اخذ عوارض قبل از ورودی شهر هشتگرد گفت: به نظر کار چندان جالبی نبوده و به دلیل رانت زمینی و مسکن باید دولت به عنوان کاتالیزور وارد شده و بازار را کنترل کند.

وی اظهار کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد تعریف شده در قالب مسکن امید تا زمانی که نقدینگی‌های سرگردان در حوزه زمین و ساخت و ساز جذب نشود و همچنین اشتغال برای متقاضیان ایجاد نشود، نمی‌تواند امیدآفرین باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مرزبان
    0

    دولت روحانی از نظر دروغ گویی روح احمدی نژاد را سفید کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها