تبرئه ایسنا در پرونده شکایت مهدی تاج

سردبیر ورزشی ایسنا از شکایت مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال با اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی تبرئه شد.

تبرئه ایسنا در پرونده شکایت مهدی تاج

در روزهای منتهی به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در نیمه دوم سال ۹۷، اداره اخبار ورزشی ایسنا در راستای پیگیری اجرای این قانون در کلیه ارکان ورزش کشور، گزارشی را در رابطه با دیدار فوق‌العاده مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال منتشر کرد و طی آن چرایی برگزاری این جلسه و مسائل مطروحه در این مساله را به چالش کشید و پرسید که همزمان با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان این دیدار چرا باید انجام شود و چه نتایجی برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت.

در پی انتشار این گزارش در اول مهر ۱۳۹۷ مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با تنظیم شکایتی علیه سردبیر و تهیه کننده خبر مذکور از ایسنا به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد و مدعی شده بود که اداره اخبار ورزشی ایسنا مرتکب جرم شده است.

در پی طرح این شکایت، یوسف اکبری، سردبیر ورزشی ایسنا به شعبه دو بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و دفاعیات نامبرده اخذ شد و در نهایت دادسرای فرهنگ و رسانه نیز نامبرده را از اتهام افترا و نشر اکاذیب و نشر تشویش اذهان عمومی با شکایت مهدی تاج تبرئه کرد.

شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه در قرار منع تعقیب صادره آورده است:

"در خصوص شکایت مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران علیه آقای یوسف اکبری، سردبیر و تهیه کننده خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دایر بر افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی با این توضیح که شاکی حسب شکواییه تقدیمی اظهار نموده است که به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بر اساس زمان بندی شده بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به دیدار آقای اینفانتینو می‌رود تا هم گزارش از نحوه حضور تیم ملی فوتبال به ایشان به عنوان رئیس فیفا ارائه کند و هم نحوه پرداخت سهم فوتبال ایران از حضور در جام جهانی را پیگیری کند اما ایسنا، در روز یکشنبه یکم مهر ماه ۹۷ و ساعت ۸:۴۳ با کد خبری ۰۹۷۰۷۰۱۰۰۰۵۲ با عنوان "ماجرای دیدار اضطراری تاج با اینفانتینو چیست / بوی دخالت خارجی می‌آید" با تنظیم خبر کذب موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده است. بنابراین خبرگزاری مذکور با فضاسازی و ایجاد جو نامساعد و خبر کذب و ایجاد ذهنیت منفی و تهمت و افترا موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده است.

نظر به محتویات اوراق پرونده و ملاحظه متن خبر منتشر شده و دفاعیات به عمل آمده توسط مشتکی‌عنه که صرفاً موضوع را در قالب طرح سوال مطرح نموده است و موضوع سفر رئیس فدراسیون فوتبال به سوئیس نیز توسط خود فدراسیون فوتبال سابقا رسانه‌ای شده است، حال به عنایت به بررسی چگونگی رفتار مرتکب همچنین با توجه به رسالتی که مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم و پیش برد اهداف قانون اساسی دارند، مطابق قانون این حق را دارند که نظرات، انتقادات سازنده و پیشنهادات و توضیحات مردم و مسئولان را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع مردم برسانند. بنابراین نظر به مراتب اعلام شده به لحاظ عدم احراز عنصر معنوی جرم مذکور مستندا به مواد "۲۶۴" و "۲۶۵۵" قانون آئین دادرسی کیفری قرار منع تعقیب صادر و اعلام می‌گردد".

در پی صدور این قرار و به جهت قابل اعتراض بودن آن به موجب تبصره "۲۷" قانون آئین دادرسی کیفری فدراسیون فوتبال، مهدی تاج به قرار منع تعقیب صادره علیه سردبیر ورزشی ایسنا اعتراض و موضوع جهت بررسی به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضائی کارکنان دولت ارجاع شد.

شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری تهران نیز در نهایت پس از بررسی پرونده، به این ترتیب اعلان رأی کرد:

"در خصوص اعتراض آقای مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نسبت به قرار منع تعقیب صادره از شعبه دو بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در مورد آقای یوسف اکبری، سردبیر و تهیه کننده خبر ایسنا، دایر بر افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با توجه به اوراق و محتویات پرونده و تحقیقات صورت گرفته توسط بازپرس محترم و نظر به این که اعتراض موجه و مدللی که موجبات نقض قرار موصوف را فراهم آورد به دادگاه ارائه ننموده و نیز از حیث رعایت اصول و تشریفات دادرسی فاقد خدشه و ایراد مؤثر قانونی می‌باشد، لذا ضمن رد اعتراض به استناد ماده "۲۷۳" قانون آئین دادرسی کیفری قرار معترضان را تأیید و ابرام می‌نماید. رأی صادره قطعی است".

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها