خبرفوری بررسی می‌کند؛

وضعیت معیشتی مردم در سال 98/راهکار کوچک نشدن سفره ملت/ توصیه‌های رییس کمیسیون اقتصادی به دولت

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: مهم ترین اولویت اصلی کشور و دولت باید تقویت ارزش پول ملی باشد برای اینکه آثار تورم ناشی از آن بزرگترین تاثیر را در اقتصاد ایران و معیشت مردم داشته است.

وضعیت معیشتی مردم در سال 98/راهکار کوچک نشدن سفره ملت/ توصیه‌های رییس کمیسیون اقتصادی به دولت

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، سال 98 اقتصادی از نظر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان سال بسیار سختی برای ایران خواهد بود ، حتی برخی از آنها تعبیر سخت جانی را برای امسال به کار برده اند، با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز بیشتر مبتنی بر منفی شدن رشد اقتصادی در ایران است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود امسال وضعیت معیشتی مردم با مشکلات عدیده مواجه شود.

ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم فروش نفتی کشور که اقتصاد ما به آن وابسته است به شدت کاهش داشته است کشورهایی مانند کره جنوبی و چین خرید نفتی خود از ایران را به نصف کاهش داده اند و کشور ژاپن این میزان را کاملا به صفر رسانده است لذا به نظر می رسد به دلیل کاهش درآمد نفتی دچار کسری بودجه شویم، از طرف دیگر هنگامی که رکود وجود دارد، بحث تحقق درآمدهای مالیاتی نیز دچار تردید می‌شود، بنابراین به‌طور کل درآمد دولت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

با این مباحث به نظر می رسد در سال جاری تشدید مشکلات، تاثیر بیشتر تحریم های آمریکا، کاهش درآمدهای نفتی، تشدید تورم رکودی، هجوم نقدینگی، کاهش بیشتر رشد اقتصادی و… را شاهد باشیم از سوی دیگر خسارتهای وارده به کشور به دلیل سیلهای موسمی بهاری تاکنون قریب به سی و پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است و رفع این مشکل خود به یک معضل دیگر برای دولت و بودجه تبدیل شده است.

چیزی که در این بین مطرح است وضعیت معاش مردم و سفره های آنها در سال جاری است، امروزه شرایط اقتصادی و معیشتی مردم حساس و شکننده شده است . تنگدستی، فاصله طبقاتی و معضل بیکاری از جمله مواردی است که در رینگ اقتصادی دست به گریبان جامعه شده است.

پیش از این سید احسن علوی نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود دولت در بودجه سال آینده تا جایی که توانسته به بهتر شدن این وضعیت کمک کرده است.

همچنین جمال رازقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی می‌گوید: آن چه از شواهد بر می‌آید مهم‌ترین سند مالی دولت یعنی بودجه برای سال 1398 با شرایط بسیار ویژه بسته شده است، شرایطی که نتیجه دو عاملی است که 4 دهه گریبانگیر اقتصاد کشور را گرفته است: 1- تحریم‌های بین‌المللی و 2- سیاست‌های نامطلوب دولت. قطعا اولی تحت تاثیر مناسبات سیاسی و بین‌المللی است که ممکن است تا حدی اجتناب ناپذیر هم باشد اما مورد دوم به هر بهانه‌ای عذر بدتر از گناه است.

وقتی دولت با تصمیمات نادرست کنترل اوضاع اقتصادی را از دست می‌دهد نتیجه آن کوچک شدن سفره خانوارها و نامساعد شدن فضای کسب و کار خواهد بود. حال که تحریم‌ها فروش نفت را نشانه گرفته‌اند دولت به‌شدت نگران تنظیم دخل و خرج و تامین نیاز یک سال پیش‌رو است.

محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبر فوری ضمن تایید وضعیت سخت معیشتی مردم در سال 98 اظهار داشت: با مسایلی که در سال 98 پیش روی ما است حتما شرایط سختی پیش روی مردم خواهد بود لذا اگر اقدامات عاجلی انجام نشود سفره مردم کوچکتر خواهد شد .

وی ادامه داد: ما در جهت حفظ اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم باید دو اقدام مهم را انجام دهیم که مهمترین و اولین آن تقویت ارزش پول ملی است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: مهم ترین اولویت اصلی کشور و دولت باید تقویت ارزش پول ملی باشد برای اینکه آثار تورم ناشی از آن بزرگترین تاثیر را در اقتصاد ایران و معیشت مردم داشته است و هر چند سال یکبار این امر تکرار شده وبرای مردم هزینه زا بوده است .

وی افزود: بهترین کمک به مردم برای افزایش قدرت خرید افزایش ارزش پول ملی است؛ کمک به ارتقاء ارزش پول ملی باعث می شود تا آثار تورمی خود به خود کاهش پیدا می کند .

پور ابراهیمی ادامه داد: دومین راهکار ما بعد از تقویت ارزش پول ملی چیزی جز تقویت تولید کشور و عدم وابستگی به نفت نیست، ما باید با راهکارهای مناسب در ابتدا تولید کشور را از یک سو صنعت توریست را از سوی دیگر تقویت کنیم .

وی ادامه داد: وابستگی ما به نفت باعث ایجاد مشکلات فراوان در اقتصاد شده است ما اصلا باید راهی را پیدا کنیم که پول نفت در صندوق ذخیره ارزی فقط برای مسایل توسعه ای کشور ذخیره شود نه برای بودجه .

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر دولت راهکارهای لازم را برای سفره مردم اتخاذ نکند نه تنها با کوچک شدن آن مواجه خواهد شد بلکه با نارضایتی گسترده هم روبرو می شود لذا بهترین راه سرعت عمل در این بخش است.

بر اساس این گزارش، بودجه 98 تفاوت فاحشی با سایر بودجه‌ها دارد از یک طرف افزایش نرخ تورم و محدودیت‌های مالی و از طرف دیگر کاهش صادرات نفت و درآمدهای ارزی سناریویی را پیش روی دولت روحانی قرار داده است، همچنین وضعیت این بودجه به تعیین تکلیف لوایح FATFگره خورده است. در حالی که دولت در بودجه امسال وعده عملیاتی کردن سیاست‌های کلی اصل 44 بهبود فضای کسب و کار، ارتقا سرمایه اجتماعی، تقویت بازار سرمایه، حفظ منابع ارزی و ... داده است.
حال سوال این است با این شرایط آیا می‌توان از دولتی که 80 درصد درآمدش از نفت است و با کسری بودجه شدید روبروست انتظار داشت کشور را به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار کند؟ به ویژه آنکه بخش خصوصی و مردم بیشترین آسیب را از وضع موجود خورده است .

متاسفانه سیستم حل مشکلات در کشور ما محدود به پاک کردن صورت مساله و راهکارهای موقتی شده است در حالی که اگر یک لیستی از مشکلات و اولویت‌بندی آنها در دسترس بود می‌توانستیم زمانی که با آنها مواجه می‌شویم راهکارهای متناسب ارایه نماییم هر چند که راه‌حل اول تمامی مشکلات این است که قوانین و مقررات بازبینی و اصلاح شوند که کارشناسی دقیق و زمان زیاد می‌طلبد.

به هر حال امیدواریم دولت با سرعت عمل بیشتر و تمرکز و مشورت با اقتصاددانان دلسوز هر چه زودتر مشکلات معیشتی مردم را رفع کند.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • سیدمحمد
    0

    سلام برای ایجاد درامد کمک هزینه خانوار ودرامد دولت پیشنهاد میشود دولت به جای احداث نیروگاههای بزرگ با پرداخت تسهیلات بدون سود به خانوارها برای احداث نیروگاه های پنج گیلووات ساعتی روی بام منازل اقدام نماید که باخرید برق ازمردم کمک هزینه خانوار باشد وباصدور برق درامد کلان برای دولت داشته باشد به انضمام اینکه هزینه سوخت هزینه نگهداری هزینه حقوق و..........از هزینه های دولت کاسته میشود

  • عباس بستانی
    0

    متاسفانه دولت نتوانسته اقتصاد کشور را سر و سامان دهد و همه چی فقط در حد حرف باقی ماند سالهای گذشته که سیل ویرانگر نبود اقتصاد افتضاح بود چه برسه به امسال.چه قشنگه کسی که کار از دستش برنمیاید شجاعت داشته باشه و جاشو بده به یه کار بلد البته اگه باشه ولی حتماَ هست نه؟

  • ملت
    0

    مردم اگر خر باشن باز رای میدن

  • حمید فرهادی
    0

    انرژی هسته ای حق مسلم ماست

  • احمدی
    0

    بدبخت شدیم . مایی که شغلمون ازاده روز به روز داریم بیچاره تر میشیم . دولت فقط بلده حقوق کارمندا رو ببره بالا پس ماهای بیچاره که نه شغل درستی و تازه مستاجر هم هستیم چه فکری به حال ما میکنه ؟حداقل یارانمونو ببرید بالا . به خدا بچم امروز تو مدرسه دوستش میوه بهش داده خورده اومده خونه گریه میکنه واسه میوه . خدایا خودت به دادمون برس .

  • رستگار
    0

    شوهر من رستوران کوچیکی داره اونم از خیر سر دولتمردا با این شرایط گرونی گوشت و مرغ ، داره جمعش میکنه خودش که هیچ چهار نفر دیگه هم که تو رستوران کار میکردن ،همه بیکار شدن . مدیونی خانواده هاشون گردن این دولت بی تدبیر و ناکارامد

  • رضا
    0

    با این روشی که دولت پیش میره . سن ازدواج که هیچ بالا میره دیگه جوونا فکر ازدواج رو از سر خودشون دراووردن . امار فساد فحشا و جنایت بالا میره . دست دولتیا درد نکنه با این سازوکارشون .

  • عباس سالاری
    0

    سلام برای خروج از بحران اقتصادی که کشور با آن روبرو شده است اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون و همچنین توسعه بخش تعاون میباشد که از این طریق میتوان با تجمیع سرمایه های خرد مردم آنرا در فعالیتهای اقتصادی بزرگ بکار برد و از طرفی پیشنهاد میکنم دولت سریعا نسبت به برون سپاری فعالیتهای خود به بخشهای غیر دولتی اقدام کند

  • بی نان
    0

    اولین راه کار برخورد واقعی قاطعانه وشدید با دزدها واختلا سگران واقازاده وخود اقایان که زمینه فساد برای فرزندان وفامیل فراهم کردن ومصادره کلیه اموال انان تا اعتماد مردم بر گردد تظارت دقیق و واقعی بر بازار وجلوگیری از گرانی که اکثرا خود سرانه است کاهش اموتل روسا ومدیران عالی ومیانی وارزیابی اموال که تز کجا اوردن جلوگیری از حیف میل بیت المال عزل مدیران نالایق ودست پا گیر که جلوی رشد اقتصاد رو می گیرند جلوگیری از اعمال نفوذ مقامات ونظامیان در اقتصاد وکنترل شدید گمرکات ونیز هر مسوای خودسرانه در موضوعی که باعث التهاب بازار میشود راجلو گیری کرد وتمامی معوقات بانکی بعلاوه سود ودیر کرد را از گردن کلفتان را گرفته ورعایت تمامی قوانین در بانک ها طوری که ی کارمند جز بانک صاحب ثروت میلیلردی شده از کجا اورده و عوامل شهرداریها که صاحب سرمایه عظیم شده اینا باعث مبشه اقتصتد بهم بریزه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها