زیر و بم سیل 98 در یک نگاه

در این مطلب نگاهی اجمالی به آنچه از ابتدا تاکنون در سیل 98 رخ داده، می پردازیم.

زیر و بم سیل 98 در یک نگاه

روزهای پایانی سال 97 بود، روزهایی که جنب و جوش شهرها و کوچه ها نوید سالی جدید را می داد. همه مردم خود را برای سال جدید آماده می کردند. کمتر کسی به هشدارها و اطلاعیه های گاه و بیگاه هواشناسی توجه می کرد.

اگر دقیق تر بگویم درست 25 اسفند ماه 97 بود که هواشناسی خبر از واقعه ای عظیم در روزهای پایانی سال قدیم و آغازین روزهای سال نو را می داد.

هشدارهای هواشناسی خبر از وقوع باران های سهمگین در نوار شمالی کشور را می داد؛ هشدارهایی که یک ایران را داغدار کرد.

برف، بارش شدید باران و تگرگ کشور را فرا می‌گیرد

27 اسفندماه اولین خبرهای مهم بارندگی ها در استان های مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی در رسانه ها منتشر شد. اما گویا مردم هنوز هم هشدارها را کاملا جدی نگرفته بودند. بارش برف و باران در این روز جاده های 10 استان را فراگرفت و چندین محور را هم مسدود کرد.

مهم ترین خبر این روز بارش 100 میلی متری باران در گنبد کاووس بود که خسارت هایی را به 20 روستا وارد کرد.

بارش ۱۰۰ میلی‌متری باران در گنبدکاووس؛ ۲۰ روستا خسارت دیدند

این خبرها در حالی منتشر می شد که رئیس سازمان هواشناسی 27 اسفندماه در نشست اعلام وضعیت جوی کشور در نوروز 98 اعلام کرده بود یک منشأ سیلاب ها بارش های زیاد است که امسال نیز شدت بارش ها زیاد است اما سیل آسا نخواهد بود.

شاید سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی قصد برهم زدن جو روانی جامعه را نداشته، اما با این حال اخطاریه های هواشناسی به کرات در رسانه ها منتشر می شد.

هر چه به آخرین روزهای سال نزدیک می شدیم خبرهای سیل و بارندگی ها رنگ و بویی جدی تر به خود می گرفت. «خدمات رسانی به یکهزار و 385 حادثه دیده در کولاک و سیلاب گلستان»، قطعی آب در 170 روستای گلستان بر اثر سیلاب»، «کشف جسد زن جوان در سیلاب گهرباران»، «قطعی برق 34 روستای شهرستان کلاله بر اثر سیلاب» تنها بخشی از تیتر خبرهای 28 اسفند بود، یعنی یک روز پس از شروع باران ها.

اما خبر « مردم 2 روستای مراوه تپه در محاصره سیلاب رودخانه اترک » چشم و گوشها را برای اتفاقی بزرگ تیزتر کرد.

مردم بیشتر مناطق کشور در حالی آخرین ساعات سال 97 را برای نشستن کنار سفره هفت سین می گذراندند که هموطنانمان در شمال کشور برای بیرون راندن آب از خانه و کاشانه شان با سیل دست و پنجه نرم می کردند.

در این روز بود که خبر آمد « گمیشان آماده شرایط سخت شد/فعالیت بیل های مکانیکی برای انحراف سیل » و « سیلاب به سمت آق قلا به راه افتاده است ». فرماندار آق قلا در این خبر گفته بود که مردم آرامش خود را حفظ کنند و نیازی به تخلیه روستاهای نزدیک رودخانه نیست.

« سیل بخشی از جاده گهرباران را تخریب کرد »

رویداد دیگری که در این روز شاید توجه آنچنانی به آن نشد ورود یک موج بارشی دیگر از اوایل هفته بعد (اولین هفته سال جدید) از سمت جنوب به کشور بود که خبرهای چندان خوبی نداشت.

صبح روز بعد برای همه ما متفاوت آغاز شد؛ اولین روز فروردین . آغاز بهاری دوباره، میهمان های نوروزی، بوی پول تانخورده عیدی و هزار و یک خبر دیگر نوید سال جدید و خوبی را می داد.

اما سکه این روز روی دیگری هم داشت و قرعه مشکلاتش همچنان گریبان مردم خطه سرسبزمان را گرفته و رها نمی کرد؛ مهمان ناخوانده ای که نوروز به خانه ها آمد.

این قضیه تا حدی جدی شده بود که رهبر معظم انقلاب نماینده خود را به مناطق سیل زده گلستان روانه کردند. اینجا بخوانید

هر چند در خبرهای استان های درگیر سیل نام مازندران، خراسان شمالی، رضوی و سمنان به گوش می رسید، اما گلستان بیش از هر استان دیگری درگیر این میهمان ناخوانده شده بود.

صبح دومین روز فروردین ماه مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان از تخلیه 7 هزار و 904 منزل مسکونی در این استان خبر داد. رئیس جمهور نیز تا پایان این روز (4 روز گذشته از سیل) به وزیر کشور و مسئولان محلی برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم دستوراتی را صادر کرد.

در این روز سپاه با اخذ مجوز از مسئولان مدیریت بحران کشور، بخشی از خط آهن استان گلستان را به منظور خروج سیلاب از شهرهای سیل زده آق قلا و گمیشان تخریب کرد. اینجا ببینید

ویدئوهای آبگرفتگی شهرها نیز کم کم در رسانه ها منتشر و آمار بازدید رسانه ها را از سایر اخبار ربودند. اولین ویدئو از سیل گلستان

« سیل مرگبار در مازندران تا کنون 6 قربانی بر جای گذاشته است »

می رسیم به سومین روز فروردین ماه . حالا پنج روز از وقوع سیل در شمال کشور گذشته است. بسیاری از مسئولان از جمله رئیس مجلس و وزیر کشور عازم مناطق سیل زده گلستان و مازندران شده اند.

فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور گسیل امکانات بیشتر به مناطق سیل زده را داده اند. کلیک کنید

حجم بسیار آب برای کمک به مردم به قدری افزایش یافته که باید با قایق در سطح شهرهای سیل زده تردد کرد. کلیک کنید

در چهارمین روز از فروردین ماه حجم خسارت های ناشی از میهمان نامهربان به قدری زیاد می شود که آلمان برای کمک رسانی به سیل زدگان گلستان و مازندران اعلام آمادگی می کند. کلیک کنید ، « ارتش در مناطق سیل زده گلستان بیمارستان صحرایی برپا می کند » و بالگردهای نیروی هوافضای سپاه نیز برای امدادرسانی به مناطق سیل زده اعزام می شوند. کلیک کنید .

« امدادرسانی ناهماهنگ به سیل زدگان گلستان » صدای همه را در آورده تا جایی که آیت الله سبحانی از بی تدبیری مسئولان در وقوع این سیل انتقاد می کند. کلیک کنید

حالا 7 روز از شروع سیلاب ها گذشته ( پنجمین روز فروردین )؛ ابرهای بارش زا نقطه ای دیگر را هدف گرفته اند. قرعه به نام جنوب کشور افتاده؛ «دیار حافظ شیرازی».

تکان دهنده ترین ویدئوها در آغازین روزهای سال، ویدئوهای مربوط به سیل شیراز بود که به سرعت فضای مجازی را در کل دنیا پر کرد. کلیک کنید

بارش 17 میلیمتری بارندگی در شیراز سیلی پرقدرت را به وجود آورد که صدها ماشین را آب برد، بیش از یکصد نفر مصدوم شده و 19 نفر نیز جان باختن، که اخبار سیل در دیگر نقاط کشور را تحت الشعاع قرار داد. از ویدئو « لحظه نجات مادر و فرزند از سیلاب در شیراز » گرفته تا ویدئوهایی که نشان‌دهنده به حرکت درآوردن و خسارت وارد کردن به خودروها و ویدئوهایی که وضعیت شیراز پس از سیل را نشان می دادند. کلیک کنید

خبرهای سیل شیراز آنقدر تکان دهنده است که قلب همه مردم را به درد می آورد.

« افزایش آمار قربانیان سیل شیراز »، « شناسایی و صدور جواز دفن جانباختگان سیل فارس »، « اعلام اسامی برخی از کشته‌شدگان و مجروحان حادثه سیل شیراز »، « سیل در شیراز ۲۰۰ خودرو را با خود برد+ عکس »، « فیلم وحشتناک از سیل شیراز » و ، و ، و ...

در این روز بارش های سیل آسا برخی از استان های غربی و جنوب غربی را هم درگیر می کند که این بارش ها نسبت به موج دوم بارش ها در این منطقه آنقدرها جدی نمی شود.

« سیل به اندیمشک رسید »، « سیل شدید در پل دختر لرستان+فیلم »، « سیلاب در خیابان های شهر زلزله زده سرپل ذهاب »، « سیل به یاسوج هم رسید »

گلستان نیز همچنان با سیلاب دست و پنجه نرم می کرد. « دبی سیلاب در «آق قلا» کاهش یافت »

ساعت به وقت نیمه شب پنجم فروردین ماه رسیده و زمان آغاز ششمین روز این ماه را خبر می دهد. تمام کشور در حالی چشمِ خواب بر هم می گذارد که هنوز همگان در شوک سیلاب عظیم دروازه قرآن شیراز است. بسیاری از مردم با شنیدن صدای برخورد قطرات آب با زمین و ترس دست و پا زدن در حجم زیادی از آب، خواب به چشمشان نمی آید. اما خورشید این روز با فروکش کردن بخشی از التهاب های روز گذشته سر از مشرق زمین در می آورد.

ترخیص تعداد زیادی از مصدومان سیل شیراز از بیمارستان از آن دست خبرهای خوبی است که می تواند تا حد زیادی در این شرایط بحرانی امید بخش باشد. مدیر کل پزشکی قانونی فارس نیز علت فوت تمام قربانیان سیل روز گذشته شیراز را اعلام می کند، دلایل اولیه ای برای وقوع سیل شیراز اعلام می شود اما همچنان برای مردم راضی کننده نیست.

لینک مهم ترین اخبار پربازدید این روز در ادامه آمده است:

فيلم منتشرشده از سیل امشب در ایذه خوزستان

دست کم گرفتن سیل توسط یک راننده

آخرین جزئیات از سیل گلستان+فیلم

فیلم دیدنی امدادرسانی نفربرهای ارتش به مردم سیل‌زده شمال کشور

حالا به نیمه تعطیلات نوروز رسیده ایم ( 7 فروردین ). دیگر کمتر کسی است که خبری هر چند کوتاه از سیل به گوشش نرسیده باشد. حتی همان هایی هم که در سفر نوروزی بوده و از رسانه ها دور بوده اند نیز خبرهای ضدونقیضی شنیده اند و برنامه سفر خود را به گونه ای چیده اند تا مسیرشان به این سیل ویرانگر برنخورد.

در این میان اما دغدغه مردم سیل زده تنها رهایی از آب وارد شده به خانه شان و بازگشت به روزهای شاد زندگی شان است.

اولین وعده رسمی دولت برای جبران خسارت های ناشی از سیل را دکتر روحانی در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید عنوان می کند و به مرور اخبار حواشی سیل پررنگ تر از متن می شود. « دلایل سیل‌های مخرب شمال کشور »، « سیل فرصتی برای ذخیره آب »، « تازه‌ترین اخبار از چگونگی پرداخت خسارت به خودروهای آسیب‌دیده از سیل »، « کلاهبرداری به بهانه کمک به "سیل‌زدگان" » و اخباری از این دست...

سپاه هم در آق قلا یک جاده را برای برطرف شدن مجدد خطر سیل منفجر می کند. اینجا ببینید

وارد نیمه دوم تعطیلات نوروز می شویم یعنی 8 فروردین ماه . بازار داغی از شایعات درباره سیل هم به راه افتاده است. یکی می گوید بارورسازی ابرها باعث این سیل فجیع است و دیگری نیز معتقد است پروژه هارپ منجر به این اتفاق شد. اینجا بخوانید

مردم شیراز اما فارغ از شایعه پراکنی ها، هوش و حواسشان پی التیام بخشیدن به دل دردمندان و حادثه دیدگان و بازماندگان این حادثه غمبار است. اینجا بخوانید

خبر خوشی هم درباره سیل زدگان آق قلا به سرعت در رسانه ها منتشر می شود

پدر کویرشناسی ایران ناگفته هایی از دلایل سیل گلستان و شیراز را مطرح می کند

آخرین وضعیت استان‌های درگیر سیل در کشور تا 8 فروردین

و در نهایت در ساعات پایانی این روز نیز سازمان هواشناسی طی اطلاعیه ای نسبت به بارش های سیل آسای دیگری در روزهای 11 و 12 فروردین ماه هشدار می دهد. اینجا بخوانید

9 فروردین ماه

خبرهای مربوط به سیل نسبتا کاهش یافته. آن هایی هم که هست بیشتر به خسارت ها، درد دل ها، دلایل سیل و خبرهایی از این دست اختصاص می یابد.

ویدئویی که در این روز در صدر اخبار پربازدید اپلیکیشن خبر فوری قرار می گیرد تیتری با این عنوان دارد « سپاه، عامل سیل شیراز؟! »

در میان دلایلی که هر صاحب نظر و غیرصاحب نظری برای سیل شیراز بیان می کند، استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیا دلیلی منطقی برای این سیل دارد: « سیل شیراز، «سیل انسان ساخت» بود! »

10 فروردین ماه

نامهربانی آسمان تنها گریبان ایران عزیزمان را نمی گیرد بلکه بارش ها در کشور همسایه شرقی مان هم رخ می دهد و جان 32 افغانستانی را می گیرد. اینجا بخوانید

وزیر کشور در نشست ستاد مدیریت بحران از تدابیر لازم برای مقابله با سیل احتمالی خبر می دهد، اما خبرهایی که در روزهای بعد به دفعات تکرار می شود چیز دیگری می گوید. (برای رسیدن به این مهم مطالب را دنبال کنید)

فرمانداری شهرستان آبادان نیز در ساعات پایانی این روز در اطلاعیه ای فوری در خصوص احتمال سیلاب در روستاهای اطراف آبادان هشدار می دهد.

آن شب دل یک ملت در کنار مردمی است که فردا قرار است امانی از باران های شدید نداشته باشند.

11 فروردین

روز واقعه فرا می رسد. مردم بسیاری خود را برای سیل آماده می کنند. « در کدام استان‌ها خطر جاری شدن سیل وجود دارد؟ »

اولین خبر مربوط به سیل این روز با تصویری از « پلمپ دَرِ خانه‌ با ایزوگام برای مقابله با سیل » برای خبر فوری ها آغاز می شود. این یعنی یک ملت خود را آماده حادثه ای عجیب می کند.

حجم آب آنقدر زیاد می شود که امدادرسانی زمینی را دشوار می کند. « امدادرسانی هوایی به روستاهای سیل‌زده کهگیلویه و بویراحمد »

هر چه از ظهر می گذرد خبرها لحظه به لحظه بیشتر و دردناک تر می شود. « زنگ بحران در همدان به صدا درآمد/تخلیه فوری برخی مناطق در صورت وقوع سیل »، « خروش رودخانه‌ها و سیل در استان ایلام »، « وضعیت بحرانی در دلفان/ سیلاب وارد منازل مردم شد »، « سیل جاده خرم آباد - کوهدشت را بست »، « تصاویری از آبگرفتگی و سیلاب معابر همدان »، « وضعیت سیل در نورآباد، مرکز شهرستان دلفان »، « ویدئویی از سیلاب وحشتناک ماهوته آبدانان در استان ایلام » و ده ها خبر دیگر که عمق فاجعه را می رساند.

آنچه نگرانی بیشتری برای مردم به وجود آورده « هشدار هجوم مارهای سمی به مناطق سیل زده » است.

اواخر این روز هولناک هشدارها به پایتخت هم می رسد و تهران ی ها آن شب را با صدا رعد و برق های شدید به صبح می رسانند و فردا را روزی سخت برای خود می دانند.

صبح 12 فروردین است. التهاب خبرها فروکش نکرده که هیچ؛ بیشتر هم شده؛ روز گذشته وزنه سنگین خبرهای سیل مربوط به لرستان بود و امروز این وزنه در کفه خوزستان قرار می گیرد.

« آمادگی اهواز برای عبور سیلابی با دبی 3 هزار مترمکعب »، « شکسته شدن سیل بند روستای بیت غایب شوش پس از ۷۸ روز »، « سیل به تهران رسید/جاری شدن سیلاب در فشم »، « تصاویری از سیلاب در باند فرودگاه خرم آباد »، « ۱۵نفر از اهالی «بابازید» گرفتار در پشت‌بام خانه‌ها »، « ۲ روستا به علت خطر سیل در اسدآباد تخلیه شد »، « ویدئویی از سیل شدید در دره کوروش خرم آباد و تخریب منازل و خودروها »، « ویدئویی از جاری شدن سیل در تهران »، « روستای چم مهر بر اثر سیل زیر آب رفت »، « ۲ روستا به علت خطر سیل در اسدآباد تخلیه شد »، « ویدئویی از آبگرفتگی شدید در اتوبان نیایش تهران در اثر باران » و ...

فاجعه پلدختر اما از عصر این روز به وقوع می پیوندد. « محاصره پلدختر توسط سیل »، « سیلاب شهر پلدختر را از دسترس خارج کرد/هیچ خبری از حال روز مردم نیست »

روز طبیعت است و طبیعت امسال روی دیگری از خود را نشان مردم داده. هر چند هواشناسی هوای صاف و آفتابی را برای بیشتر مناطق کشور در روز سیزده بدر پیش بینی کرده اما هشدارهایی به مردم برای قرار نگرفتن در مسیل رودخانه ها را هم داده است.

تنها چیزی که مردم مناطق سیل زده به فکر آن نبودند، بدر کردن سیزده سال جدیدشان است. خبرهای ناگوار سیل باز هم مکررا از مناطق سیل زده مخابره می شود. « هجوم سیل به خانه های مردم در ساوه »، « ویدئویی از تخریب یک ساختمان دو طبقه براثر قدرت سیل در لرستان »، « روایت تلخ مردمی از غرق‌شدگان در سیلاب نورآباد »، « تصاویر هوایی از مناطق سیل زده خوزستان »، « وضعیت اسفناک شهر ‏معمولان بعد از سیل دیروز »، « سیل تاکنون ۵۷ کشته و ۴۷۸ مصدوم برجای گذاشته است »

دو روز پس از این سیل آب در پلدختر فروکش می کند، اما آنچه برای مردم باقی می گذارد تنها یک چیز است؛ « گِل و لای ».

چهاردهمین روز فروردین فرا می رسد. امدادرسانی ها بیش از پیش قوت می گیرد. درخواست کمک های عمومی از مردم هم شدت می گیرد.

« همدلی نیروهای مردمی مرهمی بر زخم سیلاب/ارتش و سپاه و بسیج پای کار »، « مواد غذایی، آب و دارو نیاز اولیه سیل‌زدگان است »، « وضعیت پزشکی و درمانی مناطق سیل‌زده »، « جدیدترین تصاویر هوایی از مناطق سیل زده پلدختر »، « انتقاد امام جمعه نورآباد لرستان از ستاد بحران »، « آمار جانباختگان سیل در کشور اعلام شد »، « ویدئویی از تلاش مردم شوشتر در برابر امواج سیلاب »، « ارسال محموله کمک های مردمی به مناطق سیل زده » و ....

15 فروردین

روزها از پشت هم می گذرد و سیل در بعضی مناطق فروکش کرده و در بعضی دیگر نیز به مرور این اتفاق می افتد. بسیاری از مناطق سیل زده تخلیه شده اند. آنچه موجب نگرانی مردم شده است، اموالی است که توسط ناجوانمردان به سرقت می رود .

با وجود اینکه سازمان هواشناسی از روزها پیش باران های سیل آسا را پیش بینی کرده و هشدارها را داده، اما رئیس مجلس در حاشیه بازدید از بخش زاویه دزفول از « وقوع سیلاب بزرگ در پیش بینی ها دیده نشده بود » می گوید.

مساله دیگری که مناطق سیل زده را تهدید می کند، « افزایش حجم آب بر اثر ذوب شدن برف » است که باید این موضوع هم پیش بینی می شد و تدابیری برای آن اندیشیده می شد.

16 فروردین

به آخرین روز تعطیلات می رسیم. سردار قاسم سلیمانی در این روز خبری می دهد که بار دیگر نور امید را در دل مردم غم دیده مناطق سیل زده روشن می کند « استقرار موکب های اربعین به مدت یک ماه در مناطق در معرض سیل »

آمریکا هم بار دیگر دشمنی خود را به ملت ایران به اثبات می رساند. « ممانعت آمریکا در امدادرسانی نهادهای بین‌المللی به سیل‌زدگان جنایت علیه بشریت است »

« ۱۱۰ روستای در خطر سیل خوزستان تخلیه شدند »

فردای آن روز اولین روز بازگشایی مدارس پس از 17 روز تعطیلی است. اما مدارس بیشتر مناطق سیل زده تعطیل می شود. « جزئیات تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در استان خوزستان »، « همه مدارس شهری و روستایی خرم‌آباد فردا شنبه تعطیل »؛ تعطیلی که احتمال می رود به پایان سال تحصیلی در این مناطق منجر شود.

در روزهای اخیر ویدئویی در فضای مجازی منتشر می شود که می گوید تصویری از دلفینی است که به علت بالاآمدن سطح آب کارون در این رودخانه دیده شده است که در این روز روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان این خبر را تایید می کند. کلیک کنید . (ویدئوی مربوط به مشاهده دلفین در کارون در ویدئوی زیر ببینید).

17 فروردین

اولین روز رسمی کاری آغاز می شود. خبرها بیشتر جنس تجزیه و تحلیل وقوع سیل را به خود می گیرد. « چرا سیل‌های اخیر ویرانگر بود؟ »، « گزارش حقیقت‌یاب از «اولین سیل بهار۹۸» چه می‌گوید؟ »، « کاسبان سیل چه کسانی هستند؟ »، « اسهال خونی و مارگزیدگی در کمین سیل زده ها » و خبرهایی از این دست...

« فیلمی از سیلاب پلدختر که کمپرسی را جابجا می‌کند! »، « صحبت های جالب یک زن در میان خرابی‌های سیل+ویدئو » و « ماجرای تیراندازی پلیس در پلدختر قبل از سیل » نیز جزء پربازدیدترین خبرهای این روز خبر فوری می شود.

بارش باران شدید به وقت مغرب در مشهد نیز تصاویری دیدنی را در حرم مطهر رضوی به وجود می آورد.

18 فروردین

صبح روز بعد سردار قاسم سلیمانی عازم مناطق سیل زده خوزستان می شود و از نزدیک با مردم گفتگو کرده و شرایط را می سنجد و همین قوت قلبی برای مردم دردکشیده می شود.

ماهواره های هواشناسی مدام تصاویر و مدل های بارشی ایران را مخابره می کنند و پیش بینی های آینده را به گوش ساکنان این کره خاکی می رسانند « هشداری از مدل هواشناسی آمریکا؛ بازهم سیل در راه است؟ »

یازده روز بعد از سیل تخریبگر شیراز، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در نشست ستاد بازسازی و بازتوانی خسارت ناشی از سیل در مرکز این استان، علت اصلی وقوع این رویداد را بیان می کند. اینجا بخوانید

« چرا سیلاب‌های اخیر کشور گل آلود بود؟ » و « راهکار دنیا برای سیل چیست؟ » سوالاتی بود که ذهن بسیاری از مخاطبان خبر فوری را به خود درگیر می کند.

« کلیپی وحشتناک و کمتر دیده شده از لحظه ورود سیل به پلدختر »، « حمله مارهای سمی به روستاهای سیل زده شهرستان حمیدیه+ویدئو » و « تصاویری دیدنی از تلاش ها برای مقابله با سیل در خوزستان » هم از جمله خبرهای پربازدید این روز خبر فوری می شوند.

از کودک سیل بند تا سیل بند انسانی، غوغای فضای مجازی

19 فروردین

هشداری جدید از بارش های جدید و سیل آسا در چند استان منتشر می شود. « آغاز شمارش معکوس نفوذ سیستم اصلی و گسترده بارش‌ها/سیل در چند استان قطعی است »

با این حال مردم خوزستان و لرستان هنوز هم درگیر خرابی های سیل قبلی هستند. « فیلم دیدنی از تلاش فوق‌العاده جوانان در ساخت سیل‌بند در عرض 3 ساعت »، « فیلمی از آخرین وضعیت سیل در پلدختر »

اما آنچه این روزها خبر مهمی برای محصلان می شود، وضعیت تعطیلی مدارس و همچنین زمان برگزاری کنکور سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد است چرا که با وجود این سیل آمادگی شرکت کنندگان این مناطق برای آزمونی سرنوشت ساز به حداقل رسیده است « جزئیات اختصاص سهمیه کنکوری به داوطلبان مناطق سیل زده » که در نهایت نیز « کنکور کارشناسی ارشد به تعویق می افتد »

فیلم « روایت تلخ یک دختربچه از سیل لرستان » نیز جزء فیلم های پربازدید این روز خبر فوری می شود.

اینفوگرافی نیز منتشر می شود که رقم دقیق خسارت سیل تا به این روز را تعیین می کند.

همچنین معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها به 5 عامل خسارت ها در این سیل اشاره می کند که خواندنش خالی از لطف نیست.

20 فروردین

بعد از انتشار خبر «هجوم مارهای سمی به مناطق سیل زده» حالا نوبت به « شیوع بیماری های پوستی در مناطق سیل زده » رسیده تا پرونده مشکلات مردم این مناطق را تکمیل کند.

سیل دیگری در راه است و هشدار آن مدام از رسانه ها منتشر می شود. « هشدار مجدد سیل در ایران توسط وبسایت هواشناسی جهانی ». مناطق سیل زده به خصوص خوزستان نیز نگران است که مبادا این سیل به نصیب خوزستان هم بشود « آیا خطر سیل برای اهواز هم وجود دارد؟ » اما آنچه از همه در چنین شرایطی مهم است، تخلیه بی دردسر مناطق پرخطر است. در حالی که مردم از ترس سرقت اموالشان حاضر به تخلیه نمی شوند که رئیس پلیس آگاهی ناجا خبر از « حراست اموال مردم و کنترل مجرمان سابقه دار در مناطق سیل زده » را می دهد.

21 فروردین خبرهایی منتشر می شود که وقوع فاجعه ای هولناک برای اهواز را اطلاع می دهد. خبرهایی مبنی بر تخریب سد کرخه و سیل ویرانگر ی که برای اهواز رقم می زند.

با این حال سپاه و ارتش و نیروهای مردمی دست از تلاش برای شکست سیل و امیدبخشی به مردم سیل زده برنمی دارند، « روایتی تصویری از مقاومت مردم اهواز در برابر سیل »

بارش های شدید بهاری و سیل آسا روی دیگری هم دارد و بسیاری از تالاب های سراسر کشور را جانی دوباره می بخشد .

شاید باور نکنید اما روی دیگری هم دارد و عتیقه هایی را از دل خاک بیرون می آورد که برای خیلی از ما فراموش شده بودند.

22 فروردین

نگرانی ها برای سیل فاضلاب در اهواز کم کم به حقیقت می پیوندد. « گستره سیلاب اطراف کرخه! + فیلم »، « سیلاب به کوی ملاشیه اهواز رسید »، « طغیان فاضلاب در اهواز؛ خطرناکتر از جاری شدن سیل در شهر است » و رئیس جمهور دستور تشکیل قرارگاه فرماندهی مدیریت سیل را صادر می کند.

چند حادثه هم رخ می دهد. « سقوط یک شهروند سیل زده از هلی کوپتر هلال احمر در شوش! » و « قطع پای یک جوان حین کمک رسانی به سیل زدگان ».

« گفتگو با شهروندی که ۲۲ ساعت روی پشت بام خانه در محاصره سیل بودند » نیز یکی از پربازدیدترین خبرهای این روز خبر فوری می شود.

باز هم پیش بینی های هواشناسی خبر از وقوع سیل در نیمه شرقی کشور از شنبه تا دوشنبه هفته بعد را می دهد.

اما آنچه از ابتدای وقوع سیل تاکنون در بین کاربران فضای مجازی بیشترین وایرال را به خود اختصاص می دهد تصویری زیبا از سیل پلدختر است که غیرت و جوانمردی مردمان سرزمینمان را به رخ جهانیان می کشد.

23 فروردین

شرق و جنوب شرق خود را برای سیل آماده می کنند تا با حداقل میزان خسارت ها مواجه شوند « آماده‌باش دهیاران، بخشداران و فرمانداران سیستان و بلوچستان در پی پیش‌بینی وقوع سیل »

گرمای هوا هم در لرستان مزید بر علت شده تا مشکلی بر مشکلات مردم بیفزاید. « گرمای هوا نگرانی جدید در پلدختر/کولر هم به نیازمندی‌های سیل‌زدگان اضافه شد »

آنچه در این روز مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان از آن خبر می دهد نگرانی ها را درباره سیل خوزستان دو چندان می کند « خطر آلودگی نفتی در سیل خوزستان »

آمریکا هم مطابق 45 سال گذشته اش باز هم دشمنی اش با مردم و ملت ایران را ثابت می کند و به گفته یک نماینده مجلس " مقامات سیاسی آمریکا موجب طولانی شدن فرآیند کمک رسانی های بین المللی به مناطق سیل زده ایران شدند "

خبر عجیبی هم در این روز منتشر می شود که « جوان 30 ساله همدانی قبل از خودکشی به سیل زدگان کمک میلیاردی می کند »

24 فروردین

پیش بینی های هواشناسی برای 24 مین روز فروردین به وقوع می پیوندد. سیل به شرق کشور می رسد.

« 20 هزار نفر درچابهار درمعرض خطرات آبگرفتگی وسیلاب قرار دارند »، « شدت سیل و بردن ماشین سنگین ایسوزو در کلات نادر »، « دستور تخلیه اطراف مسیل اسماعیل آباد مشهد صادر شد » و ...

این روز دو خبر از مناطق سیل زده خوزستان هم منتشر و پربازدید می شود. « کودکان خوزستانی دوشادوش پدران در مقابله با سیل+ویدئو » و « تصویر ماهواره ای از چند برابر شدن عرض کارون در سیل اخیر+ویدئو »

25 فروردین

سیل که از روز گذشته بساط مهمانی اش را در استان های دیگری پهن کرده، گویا قصد رفتن ندارد. از هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کرمان بگیرید تا خراسان رضوی و خراسان جنوبی و سمنان میزبانی این سیل را می کنند.

« دستور تخلیه منازل مناطق در مسیر سیل کلات صادر شده است »، « سیلاب یک مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان را مسدود کرد »، « تعدادی از روستاهای فاریاب به دلیل وقوع سیلاب تخلیه شد »، « بارش‌ها در منطقه کاشمر سیل‌آساست » و ...

ویدئویی از سیل کلات که چند خودرو از جمله یک کامیون را با خود برد

از مهم ترین اخبار ناگوار این روز اعلام جدیدترین آمار قربانیان سیل است که طبق گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور آمار آن را 76 نفر اعلام می کند. اینجا بخوانید

در این روز رئیس سازمان هواشناسی هم به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دعوت می شود تا به پاره ای از سوالات درباره این سیل ویرانگر پاسخ دهد. « ۴۸ ساعت قبل از سیلاب، اخطار لازم صادر شده بود »

حسنوند یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه بررسی سیلاب های اخیر کشور در صحن علنی مجلس متهم ردیف اول خسارات اخیر سیل را وزیر نیرو معرفی می کند.

منبع: خبر فوری

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    اين ها خيلى فقير هستند . بايد آن ها را كمک كنيم

  • محمد
    0

    باسلام وعرض ادب ووقت بخیر.پس بقیه مطالب درباره سیل 98چه شد؟آیابروزرسانی میشه یاخیر؟الان سه ماه گذشته ولی متاسفانه همان مطالب قبلی است؟ممنون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها