نگاهی به موفق ترین آکادمی‌های فوتبال در اروپا/ صنعت ستاره ‌سازی از عاشقان واقعی فوتبال

اروپایی ها فوتبال را نه به چشم یک ورزش نگاه می کنند و نه به چشم یک بنگاه اقتصادی. فوتبال در سبزترین قاره جهان چیزی شبیه به یک کارخانه ستاره سازی است.

نگاهی به موفق ترین آکادمی‌های فوتبال در اروپا/ صنعت ستاره ‌سازی از عاشقان واقعی فوتبال

به گزارش خبر فوری ؛ بهترین باشگاه های فوتبال اروپا رئال مادرید و بارسلونا نیستند. بله این یک حقیقت است، بهترین باشگاه های اروپا همان مجموعه هایی هستند که عمده ترکیب بهترین بازیکنان اروپا را تریبت می کنند. آژاکس، بروسیا دورتموند و المپیک لیون، بیش از هر باشگاهی در چند سال اخیر در سه لیگ معتبر اروپا بازیکن حرفه ای تحویل باشگاه های جهان داده اند. در ادامه مروری می کنیم بر فرایند آموزش و ترتیب هر کدام از این باشگاه های ارزشمند جهان فوتبال.

بروسیا دورتموند
ما ستاره ها را نمی خریم، ما آن ها را می سازیم. این را لارس ریکن می گوید. یکی از اعضای دورتموند طلایی سال 1997 که قهرمان اروپا هم شد. دورتموندی ها در سبک تربیت ستاره هایشان، روش خاص خودشان را دارند. همان سیستمی که معروف به «مانی بال» است و ستاره هایی مثل ماریو گوتزه، کریستین پولیشیچ، مارکو رویس و عثمان دمبله را به فوتبال جهان معرفی کرده است. در چند سال اخیر، زنبورها بیش از 370 میلیون یورو بازیکن فروخته اند. دورتموندی ها در سه گروه کلی به تربیت بازیکنانشان می پردازند. رده سنی 12 تا 15 سال، 16 تا 19 سال و بیش از 19 سال، سه گروهی هستند که مربی های دورتموند به آموزش آنان می پردازند. اما پرورش استعداد تنها بخشی از درآمدزایی دورتموند است. بخش اصلی درآمد دورتموند به تکمیل کردن بازیکنان سایر تیم ها باز می گردد. برای مثال آن ها دمبله را با 15 میلیون یورو از استاد رنس خریدند و با 120 میلیون یورو به بارسلونا واگذار کردند. اگر پیر امریک اوبامیانگ با کمتر از 14 میلیون یورو از سنت اتین به دورتموند آمد، زنبورها برای فروش او 64 میلیون یورو طلب کردند. آن ها هیچ هزینه ای برای کریستین پولیسیچ نکرده بودند اما چلسی برای خرید او 64 میلیون یورو پرداخت کرد.

المپیک لیون
شیرهای لیون بهترین آکادمی فرانسه را ندارند اما تاثیرگذارترین باشگاه در میان جوانان فوتبالیست این کشور هستند. المپیک لیون سال ها است که پذیرفته نمی تواند با پاریسن ژرمن مبارزه کند و همین کافی بوده تا ژان میشل آئولاس تمرکزش را بر روی فروش استعدادهای این تیم قرار دهد. لیون تمام تمرکزش را بر روی پرورش استعدادهای جوان زن و مرد قرار داده است. تیم زنان آن ها در چند سال اخیرعلاوه بر قهرمانی در لیگ قهرمانان زنان اروپا، به قدرتمندترین تیم زنان فوتبال جهان هم تبدیل شده است. لیون در ده سال اخیر 47 آکادمی مختلف در نقاط مختلف جهان تاسیس کرده و به طور میانگین 6 میلیون یورو بودجه در اختیار آنان قرار داده است. لیونی ها بدون که هزینه های برای جذب کریم بنزما، الکساندر لاکازت، کریم بنزما و ساموئل اومتیتی پرداخت کنند، بیش از 200 میلیون یورو از فروش آنان درآمد داشته اند.

آژاکس
آن ها صاحب یکی از قدیمی ترین آکادمی های فوتبال در اروپا هستند. چرا که فوتبال در هلند بیشتر از آن که برای لیگ حرفه ای این کشور باشد، برای نسل نوجوان است. یکی از مهم ترین بازیکنان تاریخ آژاکس که دی یانگ است، بدون هیچ هزینه ای به این تیم آمده بود و حالا با 75 میلیون یورو راهی بارسلونا خواهد شد. مارک اورمارس، اریک تن و ویم جانک و دنیس برکمپ از جمله ستاره های سابق جهان فوتبال هستند که این روزها در آژاکس بازیکنان بزرگی را تربیت می کنند.
آژآکس مجموعه ای فراتر از یک آکادمی فوتبال دارد. چیزی که باعث شده تا ستاره های این تیم بیشتر از هر تیم دیگری در آن بمانند. آن ها امسال به مصاف یوونتوس خواهند رفت و کار سختی در لیگ قهرمانان اروپا دارند.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها