بومیان خطاب به دادستان رفسنجان: از شکار اتباع خارجی در کرمان شرمساریم!

خواهشمندیم از به گلوله بسته شدن وحوش ارزشمند رفسنجان به دست شکارچیان خارجی ممانعت فرمایید که از به حراج گذاشتن وحوش در برابر بیگانگان توسط سودجویان ناخرسندیم و از اینکه استان کرمان میزبان شکارچیان خارجی است، شرمسار.

بومیان خطاب به دادستان رفسنجان: از شکار اتباع خارجی در کرمان شرمساریم!

در حالی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، شکارفروشی در قرق‌های خصوصی را راهکاری برای بهره‌مندسازی بومیان از طبیعت و جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت معرفی می‌کنند، آنچه تا به امروز در عمل رخ داده حکایت از آن دارد که قرق‌های خصوصی نه تنها منفعتی عاید بومیان نمی‌کنند بلکه آنان را اراضی ملی که حالا که قرق خصوصی شکارفروشان نام گرفته محروم کرده‌ است.

میخ‌پاشی در اطراف قرق‌های خصوصی، نصب ورودی و جلوگیری از ورود بومیان به طبیعت این مناطق تا کنون بارها مورد انتقاد واقع شده با این حال مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با ترتیب دادن سفرهایی برای برخی خبرنگاران به قرق‌های خصوصی و انتشار کلیپ‌های تبلیغاتی به سود این شکارگاه‌ها می‌کوشند، صدور مجوز شکار در این اراضی ملی را موجه جلوه دهند. زمین‌هایی که با وساطت سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرتشان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اشخاصی حقیقی واگذار شده که برای تامین هزینه مدیریتشان بر این اراضی ملی، مجوز‌های چند ده‌هزار یورویی شکار چارپایان را صادر می‌کنند.

قرق اختصاصی منصورآباد رفسنجان هم که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با ترتیب دادن سفرهایی برای خبرنگاران کوشیدند تصویری موجه و دوستدار طبیعت از آن به نمایش بگذارند یکی از 4 قرق اختصاصی فعال در کشور است که طی سال‌های گذشته از محل فروش مجوز شکار به اتباع آمریکایی، روس، مکزیکی و غیره درآمدهای قابل توجهی به دست آورده بی‌آنکه مردم منطقه کوچکترین سهمی از آن داشته باشند. قرقی به مدیریت حامد ابوالقاسمی، کارشناس موسسه حیات وحش میراث پارسیان؛ موسسه‌ای که شکار اتباع خارجی در ایران را به عنوان ابزاری برای ارزآوری و حفاظت از محیط زیست معرفی کرد و از سال 92 با همراهی برخی مسئولان در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای طرح راه‌اندازی قرق‌های خصوصی در کشور را کلید زد. موسسه‌ای که تعدادی از اعضای آن طی یک سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند.

اما شکارفروشی به ویژه به اتباع خارجی که طی ماه‌های گذشته واکنش‌های اعتراض‌آمیز متخصصان حوزه محیط زیست، نمایندگان مجلس و کاربران فضای مجازی را به همراه داشته حالا بومیان منطقه منصورآباد رفسنجان را واداشته تا با امضای نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی وانقلاب شهرستان رفسنجان، انتقادات خود را از عملکرد مسئولان قرق منصورآباد مطرح کنند و خواهان جلوگیری از شکار اتباع خارجی در این عرصه ملی شوند. شکاری که طبق فتاوی مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری حرام است.

متن درخواست بومیان منصورآباد از دادستان رفسنجان را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی

جناب آقای حسین رئیسی‌نژاد
دادستان عمومی وانقلاب شهرستان رفسنجان

با سلام و احترام،
بدین وسیله به استحضار می‌رساند، بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان رفسنجان که اراضی ملی و انفال عمومی محسوب می‌شوند، چند سالی است تحت عنوان قرق خصوصی منصورآباد به انجمنی تحت عنوان دوستداران طبیعت رفسنجان که توسط شکارچیان پایه‌گذاری شده بود سپرده شده است. مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ابتدا هدف از واگذاری این اراضی ارزشمند ملی به شکارچیان را جذب سرمایه بخش خصوصی و همچنین بهره‌مندسازی جوامع محلی از عواید قرق به منظور حفاظت بهینه از منطقه عنوان کردند اما متاسفانه آنچه طی سال‌های گذشته در عمل به نمایش گذاشته شده با آرمان‌هایی که طرح شده بود کاملا مغایر است: چرا که بنا بود بخشی از درآمد حاصل از فروش مجوزهای شکار در قرق برای بهبود وضعیت معیشت بومیان هزینه شود اما در حالی که تا کنون مبلغ قابل توجهی از محل فروش مجوز شکار به ویژه به اتباع خارجی جمع‌آوری شده، ریالی برای بهبود وضعیت معیشت روستاهای اطراف هزینه نشده است.
همچنین قرار بر این بود که قرق منصورآباد با بهره‌مندسازی جوامع محلی، اسباب مشارکت آنان در حفاظت را فراهم آورد در حالی که برعکس، از زمان راه‌اندازی قرق، حتی دیگر اجازه ورود به این اراضی ملی و بهره‌مندی از طبیعت منطقه را هم نداریم. قرقداران، با نصب دربندها و موانع و همچنین پاشیدن میخ در اطراف قرق از ورود و حتی نزدیک شدن جوامع محلی به این اراضی ملی جلوگیری می‌کنند که رویکردی توهین‌آمیز است.
گفتنی است که در حالی که بسیاری از بومیان، طی سال‌های گذشته، به منظور جلوگیری از برهم خوردن امنیت زیستگاه و کاهش جمعیت وحوش، اسلحه‌هایشان را کنار گذاشته و از شکار خودداری کرده‌اند، کشتار وحوش توسط شکارچیان آمریکایی، روس، مکزیکی، اسپانیایی و غیره در منطقه و تقسیم وجوه دریافتی از آنها بین قرقداران و سازمان حفاظت محیط زیست، مصداق بارز تبعیض میان شکارچیان متمول خارجی و بومیان منطقه است. شکارچیانی که حتی خود را ملزم به رعایت قوانین و موازین کشورمان هم نمی‌دانند و تصاویر بی‌حجابی که آنها در کنار قرقداران منتشر شده با شان شهرستان مغایر است.
به علاوه، انجمن مردم‌نهاد «دوستداران طبیعت رفسنجان» که مدیریت قرق منصورآباد را در اختیار دارد، انتخاباتی برای هیئت مدیره برگزار نکرده و برای رای مردم اهمیتی قائل نمی‌شود. مدیریت قرق منصورآباد در عمل در انحصار چند فرد به خصوص است که نه تنها به حقوق بومیان احترام نمی‌گذارند بلکه بر خلاف ضوابط، خود نسبت به شکار اقدام می‌کنند. در حالی که مدیرعامل، هیئت امنا و سرقرق‌بانان مجاز به شکار نیستند با این حال در کمال بی‌عدالتی نسبت به شکار وحوش در قرق اقدام کرده‌اند.
لذا با توجه به اینکه بر خلاف وعده‌های داده شده، قرق منصورآباد نه تنها سودی حاصل جوامع محلی نکرده بلکه به حیاط خلوتی تبدیل شده که قرقداران بابت استقاده از آن، بخشی از درآمد حاصل از شکارفروشی را به سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت می‌کنند و همچنین با توجه به اینکه نسبت به حضور شکارچیان خارجی از بعد امنیتی بارها هشدار داده شده خواهشمندیم از ادامه این روند که به سوء استفاده چند تن خاص از اراضی ملی و حیات وحش منطقه منجر می‌شود ممانعت فرمایید. افرادی که سابقه عضویت در موسسه حیات وحش میراث پارسیان را هم در کارنامه خود دارند. موسسه‌ای که 8 تن از اعضایش به اتهام جاسوسی و افساد فی‌الارض در بازداشت به سر می‌برند و ورود شکارچیان خارجی به قرق رفسنجان تحت مدیریت بازماندگان این موسسه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

در پایان، همچنین خواهشمندیم از به گلوله بسته شدن وحوش این زیستگاه با ارزش به دست شکارچیان خارجی که بناست همچون ماه‌های گذشته در قرق منصورآباد رفسنجان پذیرایی شوند ممانعت فرمایید که نه تنها بومیان این منطقه بلکه مردم شهرستان رفسنجان و استان کرمان هم از به حراج گذاشتن وحوش در برابر بیگانگان توسط سودجویان ناخرسندند و از اینکه استان کرمان میزبان شکارچیان خارجی است، شرمسار.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها