تحریم آمریکا علیه سپاه اثر حقوقی در عرصه بین الملل پیدا نخواهد کرد

استاد روابط بین الملل گفت: این اقدام آمریکا یک عرف غلط در عرصه بین الملل است و تا زمانی که از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته نشود قطعا اثر حقوقی نخواهد داشت و فضای بین الملل علیه سپاه پاسداران متشنج نخواهد شد.

تحریم آمریکا علیه سپاه اثر حقوقی در عرصه بین الملل پیدا نخواهد کرد

حسین روزبه با اشاره به تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تحریم سپاه توسط آمریکا در گفت و گو با خبرنگار خبر فوری اظهار کرد: در خصوص تبعات اجتماعی این مساله باید گفت ایرانیان وقتی با یک تعدی به خطوط قرمز هویتی خود مواجه می شوند اتحاد و یکپارچگی بیشتری می کنند، در خصوص تحریم سپاه نیز همه گروه ها فارغ از جناح بندی های سیاسی و سلایق مختلف، یکدست و متحد از سپاه حمایت کردند.

وی درباره تبعات سیاسی این تحریم ناعادلانه گفت: آمریکایی با طراحی این اقدام خلاف مبانی حقوق بین الملل به دنبال یک فرافکنی و حمایت داخلی و خارجی از رژیم اشغالگر قدس بودند. همزمانی این تصمیم دولت ترامپ با انتخابات رژیم صهیونیست و از طرف دیگر مشکلات داخلی مردم آمریکا با دولت باعث شد تا ترامپ با مطرح کردن این موضوع ذهن ها را از مشکلات داخلی و خارجی خود دور کند.

دکتری روابط بین الملل به تبعات اقتصادی این اقدام آمریکا نیز پرداخت و ادامه داد: دولت آمریکا از تحریم های ناعادلانه ای از سال ها قبل علیه ایران داشته و اعمال کرده است، پس تحریم سپاه تاثیر چندانی در حوزه اقتصاد بر کشور نخواهد داشت.

وی به ابعاد بین المللی اقدام نابخردانه دولت آمریکا در تحریم سپاه و همراهی دیگر کشورها با این تصمیم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از حمله به عراق براساس رویه خلاف عرف بین الملل و دور زدن رویه های غیرقانونی به دنیا ثابت کردند خیلی پایبند به مفاهیم بین المللی نیست. دنیا این منطق را دریافته که اگر از تحریم آمریکا علیه نیروی نظامی یک کشور حمایت کند، فردا ممکن است همین اتفاق بر علیه نهادهای نظامی خودشان نیز رخ دهد. در این خصوص کشورهای حتی همراه آمریکا نظیر ژاپن و اتحادیه اروپا و متحدین سنتی آمریکا نیز این تصمیم را قبول نخواهند کرد و این تصمیم دور از عقل را با اجماع بین المللی علیه آمریکا به عقب خواهند راند.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم سپاه توسط آمریکا و در اقدامی متقابل تحریم نیروهای نظامی آمریکا توسط شورایعالی امنیت ملی آیا به جنگ های موشکی و پارتیزانی منجر خواهد شد یا خیر؟ گفت: نیروهای نظامی آمریکا در کشورهای منطقه براساس منطق اشغال حضور دارند؛ مثلا دولت سوریه نه تنها رضایتی از حضور آمریکایی در کشور خود ندارد، بلکه در تلاش است تا آن ها را از سوریه اخراج کند. امروز نیز در مجلس عراق طرح اخراج نیروهای نظامی آمریکایی در جریان است. در مبانی حقوق بین الملل هم خواست دولت های منطقه اخراج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از منطقه است.

روزبه ادامه داد: در پاسخ به اینکه چقدر این تنش می تواند به درگیری منجر شود، باید گفت آمریکایی ها می دانند که توان درگیری نظامی با نیروهای نظامی ایرانی بخصوص در منطقه را ندارند، بنابراین این احتمال دوری است که بخواهند حرکت های نظامی به این شکل در منطقه داشته باشند.

وی افزود: آمریکایی ها به قدرت منبعث از اراده ملی جمهوری اسلامی و هم پیمانانش و ملت های منطقه، آگاه است، اهداف کلان این کشورها یکپارچه است، نمایندگی این اهداف نمایندگی دفاع از این اهداف با جمهوری اسلامی ایران است. ایران هر کجا در منطقه حضور داشته با دعوت کشور میزبان بوده. جمهوری اسلامی یک کشور نجات بخش و الهام بخش در عرصه دفاعی و امنیتی در سطح جهان است. ایران دعوت شد تا علیه داعشی که توسط آمریکایی ها ساخته و پرداخته شد مبارزه کند. اگر ایران نبود امروز داعش نقشه سیاسی و جغرافیایی منطقه را کاملا تغییر داده بود لذا مبانی حضور این دو تصمیم جداست. تصمیم جمهوری اسلامی برای حضور در کشورهایی نظیر سوریه و عراق یک تصمیم مشروع، کاملا قانونی و حقوقی و مبتنی بر عرف های بنیادین حقوق بین الملل است و حضور آمریکا در این کشورها، حضوری اشغالی، تنش زا و حساسیت زا در منطقه است.

وی به تاثیر این اقدام آمریکا بر سپاهیان و خانواده آن ها اشاره و تصریح کرد: هدف آمریکا از این اقدام استفاده از فضای روانی و عملیات روانی به نفع خود است. سفرهای اشخاص سیاسی و نظامی ما به خارج از کشور کما فی السابق ادامه خواهد داشت. فرزندان سخت کوش ایران با درایت تر و سخت کوش تر از آن هستند که بخواهند تحت تاثیر این هیاهوهای پوچ و توخالی آمریکایی ها قرار بگیرند و فعالیت هایشان دستخوش تغییراتی شود.

دکتری روابط بین الملل با اشاره به اینکه بجز رژیم اشغالگر قدس هیچ کشور دیگری از این تحریم ها حمایت نخواهد کرد، گفت: این اقدام آمریکا یک عرف غلط در عرصه بین الملل است و تا زمانی که از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته نشود قطعا اثر حقوقی هم نخواهد داشت و فضای بین الملل علیه سپاه پاسداران متشنج نخواهد شد.

منبع: خبر فوری

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها