آخرین وضعیت مردم احمد فداله دزفول؛ ضرورت امدادرسانی به مردم منطقه

در روزهای پایانی سال که همه مردم در تکاپوی خرید عید و وسایل سال نو بودند ناگهان سیلاب مهیبی و باران‌های شدید ۲۵ استان را در کشور از جمله خوزستان را درنوردید و برخی از روستا و مناطق این استان را با خود زمین‌گیر کرد.

آخرین وضعیت مردم احمد فداله دزفول؛ ضرورت امدادرسانی به مردم منطقه

ایران نسبت به متوسط 50 ساله بیش از 30 درصد افزایش بارش داشته و نسبت به سال قبل بیش از 145 درصد افزایش بارندگی داشته‌ است که نتیجه این بارش‌ها، جاری شدن سیلاب‌های متعدد در کشور است.

در این بین خوزستان، با داشتن 10 سد مخزنی با ظرفیت 23.5 میلیارد متر مکعب، که حدود نیمی از مخازن سدهای کشور را شامل می‌شود، نقش اصلی کنترل و مهار سیلاب‌های شمالی استان خوزستان و چندین استان همجوار را ایفا می‌کند.

همچنین این استان به داشتن 5 رود بزرگ همچون کارون و کرخه وظیفه اصلی انتقال حجم بالای سیلاب‌ها رشته‌کوه زاگرس به سمت دریا و تالاب را برعهده دارد.طبق آمارهای منتشر شده از ابتدای مهر سال گذشته تا اوایل فروردین سال جاری 18 میلیارد مترمکعب به ظرفیت آبی سدهای خوزستان اضافه شده است. 9 میلیارد مترمکعب از آن تنها طی یک ماه گذشته بوده است و انتظار می‌رود 3 میلیارد متر مکعب دیگر تا 16 فروردین و پس از پایان موج دوم بارش‌ها وارد خوزستان شود.

با نگاهی کلی به آمارهای فوق به سادگی می‌توان دریافت که ظرفیت تعداد کثیری از سدهای خوزستان تکمیل و یا در شرف تکمیل است. که از بین این سدها، سد کرخه و سد دز در وضعیت حساس‌تری قرار دارند. دو سدی که به روی دو رود بزرگ کارون و کرخه قرار گرفته‌اند و از میان تعداد زیادی از روستاها و شهرستان‌ها چون اندیمشک، دزفول، اهواز، خرمشهر، بستان و... عبور می‌کنند.

طبق اظهارات وزیر نیرو از این 3 میلیارد متر مکعب سیلابی که وارد سدهای خوزستان می‌شوند حدود 1.2 میلیارد متر مکعب آن ذخیره می‌شود و بقیه یعنی یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آن تخلیه خواهد شد، و این تخلیه به آن معناست که در پایین‌دست سدها حجم قابل ملاحظه‌ای آب رها خواهد شد.

روستاها و دهستان‌ها دزفول درگیر با سیل

باشدت بارندگی در این چند روز 8 روستا از شهرستان دزفول تخلیه و دو دهستان احمد فداله و دره کاید دزفول راه‌های ارتباطی آنها مسدود شده است. که در این‌باره برخی از کانال‌های محلی درباره رها شدن مردم دو دهستان احمد فداله و دره کاید دزفول در فضاهای مجازی جولانی از شایعات به راه انداخته و منتشر کردند که هیچ خبری از مردم چند روستا نیست. که در این راستا خبرنگار ما در گفت و گو با مسئولان مربوطه شفاف سازی و حقیقت ماجرا را جویا شده است.

راه‌های دسترسی به احمد فداله بازگشایی خواهد شد

منصور نظریان سیاهپوش رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دزفول اظهار داشت گفت: راه‌های دسترسی به دو دهستان احمد فداله و دره کاید دزفول تا دو روز آینده بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های شدید بارندگی اخیر راه‌های دسترسی به منطقه را مسدود کرده است افزود:شدت بارندگی در این منطقه به نسبت با شهرستان قابل مقایسه نیست هر گونه اقدام برای بازگشایی مسیر خطر پذیر است.

سیاهپوش گفت: تیم راهداری برای بازگشایی مسیر و رفع مشکل به محل اعزام شده است ولی به دلیل شدت بارندگی امکان فعالیت نیست در این باره تلاش می‌شود با کاهش بارندگی تا دو روز آینده مسیر را بازگشایی کنیم.

فرماندار دزفول: اولویت اصلی رسیدگی به سیل بندهای روستاهای زاویه است

محمد حیدری سرپرست فرمانداری شهرستان دزفول در این باره اظهار داشت:با توجه به شرایط جوی آب و هوا و خطر وقوع سیلاب درگیرسیل بندها هستیم و نیز در این باره اولویت اصلی ما در حال حاضر سیل بندها روستاهای زاویه است.

وی با اشاره به شرایط جوی نامناسب آب و هوا گفت: متاسفانه به دلیل شرایط جوی نامناسب امکان پرواز هلیکوپتر نبوده و همچنین جاده‌های ارتباطی مسدود هستند. به محض بهتر شدن شرایط جوی آب و هوا برای پرواز هلیکوپتر و یا بازگشایی جاده‌های ارتباطی، رسیدگی و خدمت رسانی خواهیم کرد.

حیدری با اشاره به رسیدگی به این دو دهستان گفت: در هفته گذشته بیش از 100کیسه آرد و برنج و مایحتاج عمومی برای اهالی دهستان‌های احمد فداله و دره کاید دزفول ارسال شده است این که گفته شود هیچ کمکی نشده ؛ کذب است.

در ادامه رئیس شورای اسلامی بخش شهیون دزفول سید حاجی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: اهالی دهستان‌های احمد فداله و دره کاید دزفول بدلیل وقوع سیلاب و قطع راه ارتباطی در بحران به سربرده و نیازمند کمک هستند.

وی به اشاره به سیلاب‌ها اخیر افزود: سیلاب‌ موجب شکسته شدن چهار پایه برق و قطع شدن برق دهستان‌های احمدفداله و دره کاید دزفول شده که این امر سبب قطع آب این مناطق هم شده است.

وی افزود: جاده این دو دهستان به دلیل ریزش سنگ مسدود شده و خسارت‌های زیادی به این دو دهستان وارد شده است و نیز مردم نیازمند آذوقه هستند.

دهستان‌های احمدفداله و دره کاید مسیری سخت گذر، صعب العبور و فاقد جاده مناسب است.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها