بررسی خبرفوری از چرای عدم بکارگیری جوانان در وزارت راه ؛

آیا شرکت فرودگاه‌ها هم جوان خواهد شد؟ بیکاری تحصیلکرده‌های صنعت هوایی ادامه دارد

شركت فرودگاه‌هاي كشور يكي از شركت‌هاي دولتي است كه جوان‌گرایی در آن مفعول مانده است، میانگین هرم سني مديران اين شركت از 68 سال سن نيز عبور كرده است

آیا شرکت فرودگاه‌ها هم جوان خواهد شد؟ بیکاری تحصیلکرده‌های صنعت هوایی ادامه دارد

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، علي رغم اينكه هرم سني ايران يكي از جوان ترين كشورهاي جهان را نشان مي دهد اما متاسفانه بكارگيري مديران با رده سنی بالا و حتی بازنشسته و مهمتر از آن بي انگيزه يكي از بزرگترين چالش‌هاي مديريت كشور در سالهاي گذشته است.

اين چالش زماني عميق تر مي شود كه آمار خبر از جستجوی کار جمعيت جوان تحصيلكرده و خلاق كه گاهاً با رتبه ممتاز از دانشگاه‌هاي عالي كشور فارغ التحصيل شده اند می دهد يا اينكه در مشاغل كارشناسي بكار گرفته مي شوند اما افراد مسن و بي انگيزه، اولويت اول براي پست‌هاي مديريتي هستند.

براساس این گزارش شركت فرودگاه‌هاي كشور يكي از شركت‌هاي دولتي است كه جوان‌گرایی در آن مفعول مانده است، میانگین هرم سني مديران اين شركت از 68 سال سن نيز عبور كرده است!
در جداول زير ميانگين سني مديران اين شركت در «هیات مديره»، «گروه مشاورين» و «گروه معاونين» ملاحظه مي‌شود (به تاريخ اوايل اسفند 97).


جداول بالا، ميانگين سني 55 سال براي تركيب اعضاي «هيات مديره»، «گروه مشاورين» و «گروه معاونين» شركت فرودگاه‌ها را نشان مي دهد. اين در حالي است كه صنعت هوانوردي و فرودگاهي كشور سرشار از جوانان تحصيلكرده و مبتکر است كه متأسفانه توسط مديران ارشد صنعت هوانوردي ناديده گرفته مي شوند. هر چند كه شركت فرودگاه ها كشور در سال هاي اخير، با راه اندازي طرحي به نام «طرح تربیت مدیران آینده» تلاش هايي براي تحول در مديريت اين شركت کرده است اما انتصاب مديران مسن در اين شركت نشان مي دهد طرح فوق صرفاٌ نمايشي بوده و در عمل مدیر جوانی انتخاب نشده است.
انتصاب افراد مسن به سمت معاون وزير يا مديران كل، توسط وزير راه و شهرسازي موجب مي شود تا اين مديران، عمدتاً هم دوره‌اي‌های خود را در پست هاي مديريتي بگمارند.
متاسفانه با نگاهي به انتصاب مديران صنعت هوايي در سال هاي گذشته ملاحظه مي شود افراد مسني که متصدی جایگاه‌های مدیریتی هستند کنار نمی‌روند بلكه تنها از پستی به پست دیگر منتقل می‌شوند.
میدان ندادن به جوانان با انگيزه برای اداره صنعت هوانوردي، «خود تحریمی» بزرگی است که ضررش همواره بیشتر از تحریم های هوايي بوده چرا که تحریم های خارجی در بسیاری از بخش هاي صنعت هوانوردي تاثیر نداشته ولی سوءمدیریت ها همه جا اثر گذار بوده است.
امروزه صنعت هوانوردي جهان آميخته با ابتكار، خلاقيت، نوآوري و تحول است و اين مهم جز با بكارگيري مديران متخصص جوان حاصل نمي شود.
مدیران بازنشسته شركت فرودگاه ها و سازمان هواپيمايي در این سالها نشان دادند دیگر توان مدیریت اين صنعت راهبردي را ندارند و ميراث ايشان جز ناكارآمدي و هدر دادن فرصت ها چيز ديگري نيست. نجات اين صنعت و تحول آن با کادر سازی از مدیران متخصص، جوان و محول کردن امور به آنان محقق می شود.
امروز صنعت هوايي كشور به نوعی بیماری رانتی مبتلا شده است و تا اوضاع از این وخیم تر نشده است بايد کار را به جوانان نخبه ای که سالها با زحمت فراوان صاحب نظر شده اند، واگذار کرد.
این پوست‌اندازی در مدیریت خرد و کلان، در تمامي رده هاي «شركت فرودگاه هاي كشور» و «سازمان هواپيمايي كشوري» باید اتفاق بیافتد و این‌یک ضرورتِ جدی است.
هر چند كه هفته گذشته محمد اسلامي «وزير راه و شهرسازي» با بركناري «رحمت اله مه آبادي» و «غلامحسين باقريان» از مديريت شركت فرودگاه‌هاي كشور، تغيير و تحول را در اين شركت آغاز کرده است اما انتصاب حسين اسفندياري با 62 سال سن! به سمت «عضو هيات مديره و قائم مقام مدير عامل در امور فرودگاه ها» توسط «اميرمكري» مديرعامل جديد شركت فرودگاه‌ها، نگراني‌ها درباره بكارگيري مديران بازنشسته و فاقد خلاقيت و همچنين عدم بكارگيري مديران با نشاط و شايسته در شركت فرودگاه ها را افزايش داده است.

اميد است با تجديد نظر در انتصاب مديران مسن و با بكارگيري مديران جوان، كارآمد، توانمند و انقلابي در «تمامي رده هاي مديريت صنعت هوانوردي»، شاهد تحولات در شركت فرودگاه هاي كشور به عنوان يكي از مهم ترين اركان صنعت هوانوردي كشور باشيم.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهرداد
    0

    بیکاری کلا ریشه کن میشد اگر واگر واگر دولتی وزارتی ها بزور شیفته خدمت نبودند وبعد سالیان سال بازنشسته می شدند بچه ها وفامیل ها همه روکه آوردن بس نیست اگر شرف دارید

  • محمد
    0

    سلام. تحلیلتون خیلی ضعیفه. حضور در رده های بالای مدیریتی نیاز به تجربه و سیر پلکانی ترقی سازمانی داره. ضمنا آقای اسفندیاری بدلیل دوستی قبلی با وزیر و مورد اعتماد بودن، به آقای امیرمکری تحمیل شده و مورد نظر ایشان نبوده بلکه خواست وزیر بوده. موفق باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها