نوروز کجا برویم؟

سفر نوروزی به عروس زاگرس/ ایلام را با آبشار و تنگه بشناسید

ایلام یکی از شهرهای مهجور در حوزه گردشگری است، شهری که باید هفته‌ها برای گشت و گذار در آن وقت صرف کرد.

سفر نوروزی به عروس زاگرس/ ایلام را با آبشار و تنگه بشناسید

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، گشت و گذار نوروزی در ایلام شما را جاذبه‌های فراوانی از این شهر آشنا می‌کند. ایلام در ایام عید خلوت است زیرا کمتر کسی قصد عزیمت به این شهر را خواهد داشت! شهر مهجور ما در عرصه گردشگری اما مقصد نوروزی خبر فوری است.

آبشار گچان، ایلام یا سرابله

برای رسیدن به "آبشار گچان" کافیست از ایلام ۱۵ کیلومتر به سمت سرابله بروید؛ این منطقه به دلیل داشتن درخت‌های بلوط بلند بسیار معروف است و همچنین وجود داشتن تعداد زیادی چشمه در آنجا باعث شده آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی دیده شود که یکی از بزرگترین‌های آن آبشار گچان است.

آسیابان قدیمی

در محدوده‌ استان‌ ایلام‌، بقایای ده ها آسیاب‌ قدیمی مشهود است‌ که‌ تعدادی از آنها در حال‌حاضر نیز مورد بهره‌ برداری قرار می گیرند. اهم‌ این‌ آسیاب‌های قدیمی و تاریخی عبارتند از: آسیاب‌های قبا، کاظم‌ بگه‌ تنوره‌ خان‌، کلای، چگاوزنه‌، یوسف‌، قبادبگ‌، باوی گمار، گریان‌، خندان‌ و آسیاب‌ نادریژ در مناطق‌ ایلام‌ و بانقلان‌، آسیاب‌های موسی، حلاج‌ آباد، چم‌آب‌ در منطقه‌ چم‌ آب‌ و آسیاب‌های دیزله‌، چم‌سارد، رحمان‌، چم‌بور، ملکشاهی، میراختیار، بولی ها، کوله‌، سرنی، میمه‌، گلان‌، شیخ‌ مکان‌ و سراب‌ کلان‌ در مناطق‌ چوار و صالح‌آباد، دره‌ شهر، شیروان‌ و چرداول‌.

سم اسب مقدس

در تنگ‌ گراب‌ (نزدیکی شهر ایلام‌) تلی از قلوه‌ سنگ‌ها به‌ حالت‌ نعل‌ اسبی به‌ صورت‌ چینه‌ایخشک‌ روی هم‌ انباشته‌اند و در کف‌ محوطه‌ داخلی آن‌ تخته‌ای از سنگ‌ روی زمینی قرار گرفته‌ که‌ قسمت‌ بالای آن‌ کاملا نمایان‌ است‌. آثار سم‌ اسبی بر روی سنگ‌ نقش‌ بسته‌ و بومیان‌ محل‌ معتقدند که‌ این‌ اثر، نظرگاه‌ سنگی و جای سم‌ اسب‌ یکی از امامان‌ شیعه‌ است‌ که‌ از محل‌ عبور کرده‌ است‌.

قلعه هزارانی

از آثار تاریخی ایلام می توان از قلعه هزارانی نام برد. در امتداد جاده آبدانان-مورموری در ابتدای روستای هزارانی در بخش شمالی جاده بقایایی قلعه ای بر روی یک تپه طبیعی دیده می شود. ارتفاع این تپه حدود ۱۰ متر است که آثار بجای مانده معماری آن به صورت یک قلعه بوده که با مصالح سنگ و گچ ساخته شده است پلان بنا به شکل دالانهایی مستطیلی شکل و طویلی است که متاسفانه کاملا تخریب و به صورت مدفون و نیمه مدفون مشاهده می شوند و مربوط به دوران ساسانی است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها