شتاب در روند تحویل واحد‌های مسکن مهر

تامین زیرساختها از مهمترین موانع تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر بوده است و بر این اساس با برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مسکن مهر، روند تحویل واحدهای این پروژه تسریع یافته است.

شتاب در روند تحویل واحد‌های مسکن مهر

به گزارش خبر فوری ، اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال ۹۸ از تاکیدات رئیس جمهوری است و بر این اساس اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه و بسیج دستگاه ها برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر از مهمترین برنامه های دولت برای بسته شدن پرونده این پروژه انبوه سازی است. همچنین با توجه به گرانی قیمت مصالح ساختمانی، افزایش وام مسکن مهر نیز از برنامه هایی است که دولت آن را دنبال می کند.

خبرها حاکی از این است که ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهرتا آخر سال آماده تحویل است. تاکنون حدود ۲ میلیون واحد مسکن مهر در کشور به متقاضیان واگذار شده است که بیش از نیمی از این واحدها در دولت تدبیر و امید تکمیل و واگذار شد. حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در برخی از استان های کشور نیمه تمام باقی مانده که بر اساس اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر حداکثر تا پایان سال ۹۸ تکمیل و واگذار می شود.

بررسی ها روند رشد واحدهای تحویل واحدهای مسکن مهر را نشان می دهد. به طور میانگین در این ۴ ماه ۱۵ هزار واحد تحویل شده است و با این سیر صعودی انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۵۰ هزار واحد آماده تحویل شود. بر این اساس سهم شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر ۸۴ هزار واحد، شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر ۱۶ هزار واحد و شهر‌های جدید هم مطابق سامانه ۵۰ هزار واحد است که در مجموع ۱۵۰ هزار واحد را تشکیل می‌دهد. عملکرد هریک از دستگاه‌ها در این خصوص مشخص شده است. بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، مسکن مهر به رقم ۸۲ هزار واحد تکمیل شده رسیده است که نشان دهنده این است که تقریبا ۹۸ درصد برنامه ها در این زمینه محقق شده است.

بر اساس گزارش ها در استان‌های اردبیل، سمنان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی ، قم، مرکزی، هرمزگان، لرستان و کرمانشاه عملکرد ۱۰۰ درصدی محقق شده است و در مجموع شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر ۱۴ استان عملکردشان بالای صددرصد است.

در حال حاضر مهمترین مشکل مسکن مهر تامین زیرساخت از جمله آب، برق، گاز و فاضلاب است و براساس برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی یک سوم اعتبار مورد نیاز این واحدها از محل اعتبار وزارتخانه و دو سوم مابقی باید از استان ها تامین شود. مجموع هزینه مورد نیاز برای تامین زیرساخت مسکن مهر حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال است که حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبار برای تامین زیرساخت از محل فروش اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی و اسناد خزانه تامین شد و باقی مانده آن که رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است نیز در صورت امکان اختصاص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه صرف تکمیل زیرساخت ها می شود.

افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر نیز یکی دیگر از برنامه های دولت در پروژه مسکن مهر است. معاون وزیر راه و شهرسازی از درخواست افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر خبر داده است. احمد اصغری مهرآبادی با اشاره به گرانی مصالح ساختمانی ، گفت که برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر درخواست افزایش سقف تسهیلات به بانک های عامل داده شده است. در حال حاضر میزان تسهیلات پرداختی برای مسکن مهر حدود ۴۰ میلیون تومان است که پیشنهاد شده این رقم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به ۵۰ میلیون تومان برسد.

مجموع اظهارات مقام های مسئول در وزارت راه و شهرسازی اهتمام آنها به بسته شدن هرچه سریع تر پرونده مسکن مهر را نشان می دهد. مهرآبادی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر گفت: بر اساس تعهداتی که بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده، در تلاشیم تا با تجمیع همه منابع و ظرفیت‌های موجود، زمینه اتمام این طرح‌ها را فراهم کنیم.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها