قماربازان آنلاین شناسایی می‌شوند

سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان خراسان رضوی از آغاز دومین مرحله طرح شناسایی قمارخانه‌های آنلاین با حمایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، خبرداد.

قماربازان آنلاین شناسایی می‌شوند

چهارم اسفند ماه گذشته بود که قاضی مهدی حقدادی سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی استان، آغازطرح برخورد با قمارخانه‌های مجازی را رسانه‌ای کرد. اقدامی ضربتی و دقیق که در همان دو روز نخست اجرای آن مجرمان و عاملان ایجاد قمارخانه‌های مجازی در محاصره سایبری قرار گرفتند و ضربه‌ای سنگین متحمل شدند.

گام نخست و فیلترینگ 50 قمار خانه آنلاین

در آن گزارش، این مقام قضایی در تشریح اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: در پی بررسی‌های صورت گرفته موفق شدیم یکی از سایت‌های شرط‌بندی آنلاین را در حالی مسدود کنیم که گردانندگان آن وعده داده بودند سایت یاد شده در ساعت 22 یکم اسفند ماه فعال خواهد شد. حتی عامـلان این اقدام مجرمانه بــرای آنکه جذب مخاطب بیشتری هم داشته باشند تبلیغات کرده بودند که به چند نفر اولی که حساب خود را شارژ و به قمار آنلاین مبادرت کنند، در مجموع 100 میلیون تومان پاداش خواهند داد. وی افزود: بر همین اســاس هماهنگی‌های لازم با دکتر جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صورت گرفت و در نخستین گام سایت «امپراتور پوکر» و دیگر سایت‌های مرتبط با آن که در صورت مسدودی یک آدرس، دیگری را فعال می‌کردند، فیلتر شد.
همچنین در کمتر از 48 ساعت، 50 سایت دیگر هم مسدودسازی شدند.

حلقه محاصره قماربازان آنلاین تنگ‌تر شد

در همین زمینه روز گذشته قاضی حقدادی با اعلام اجرای مرحله دوم طرح برخورد با قمار خانه‌های آنلاین، در تشریح این اقدام هم به خبرنگار ما گفت: پس از ورود به ماجرا و اجرای طرح یاد شده در همان سه، چهار روز اولیه و با توجه به اینکه تیم‌های اطلاعاتی ما به کانال‌ها و سایت‌های قمارآنلاین نفوذ پیدا کرده و اطلاعات بسیار دقیق را منتقل کردند، سبب شد که در مقابل هر حرکت گردانندگان قمارخانه‌های مجازی دستگاه قضایی پاسخ قاطعی را به متخلفان بدهد. همین نکات سبب شد تا نتایج بسیار خوبی حاصل شود. از سوی دیگر این اقدامات هوشمندانه که با استفاده از کارشناسان زبده فعال در این حوزه به مرحله اجرا در آمد نتیجه دیگری هم داشت و آن هم این بود که عاملان این اقدام مجرمانه دیگر نمی‌توانستند از «آی پی»‌های ایران استفاده کنند و عرصه برای فعالیت آن‌ها بشدت تنگ شد. سرپرســت دادســرای ویــژه فضای مجازی مرکز استان تصریح کرد: دلیل این ماجرا هم این بود که گردانندگان قمارخانه‌های مجازی برای شارژ کردن حساب هر کاربر نیاز داشتند که آن‌ها را با استفاده از لینک‌های تعریف شده به درگاه‌های خرید اینترنتی ارجاع بدهند. پس از عملیاتی شدن این ماجرا عملاً دیگر آن‌ها نمی‌توانند از «آی پی» ایرانی برای اتصال به درگاه استفاده کنند. از سوی دیگر هم اگر با فیلتر شکن «وی پی ان» کاربری به درگاه متصل شود به هیچ عنوان خدماتی دریافت نخواهد کرد. پس این اقدام برای ما بسیار مهم و کاربردی بود که به صورت کاملاً حرفه‌ای و هوشمندانه اجرایی شد. از سوی دیگر باز هم تأکید می‌کنم که ماجرا توسط تیم‌های «آنتی قمار» به صورت شبانه روزی رصد شده و این اقدام به هیچ وجه تعطیل و یا کمرنگ نخواهد شد.

مراجعه کنندگان شناسایی می‌شوند

قاضی حقدادی افزود: همچنین در مرحله دوم طرح مذکور، یک تیم حرفه‌ای دیگر هم با هماهنگی دکتر جوادجاویدنیا؛ سرپرست معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور، به کارشناسان حوزه «آنتی قمار» مرکز واکنش ســریع جرایم رایانه‌ای استان اضافه شدند و توسط آن‌ها و در طول یک روز سیستمی طراحی و اجرایی شد که به محض آنکه کاربران فضای مجازی وارد سایت‌های قمار شوند به سرعت شناسایی و به آدرسی که ما می‌خواهیم هدایت خواهند شد.
شناسایی این افراد هم با دقت بسیار بالایی صورت می‌پذیرد و این برنامه مشخص می‌کند که کاربر از چه نوع سیستمی برای ورود به سایت استفاده کرده است (تلفن همراه و یا رایانه خانگی). همچنین نشانی مجازی (آی پی) وی هم مشخص می‌شود. تمامی این اقدامات در لحظه صورت می‌پذیرد و با عنوان اخطار برای کاربر ارسال می‌شود و در ادامه به او اعلام می‌شود که مشخصاتش ثبت و در صورت تکرار، «آی پی» وی مورد تعقیب قرار خواهد گرفت. در این برنامه طراحی شده دیده شده است تا مکان لحظه‌ای فرد هم شناسایی و اعلام گردد.
وی بیان داشت: پس برای افرادی که به این گونه سایت‌های مراجعه کنند در مرحله نخست اخطار صادر خواهد شد و در صورت تکرار، اقدام قضایی متناسب صورت خواهد گرفت؛ چرا که طبق قوانین موجود هم دایر کننده محل قمار و هم قمار باز، هر دو مجرم شناخته می‌شوند.

از سوی دیگر بانک جامعی از این افرد در حال جمع‌آوری است که در راستای شناسایی

قمار باز‌های مجازی کمک بسیار زیادی به دستگاه قضایی خواهد کرد. در مرحله بعد هم که در دست اقدام است به سراغ درگاه‌های خرید اینترنتی خواهیم رفت که با این گونه سایت‌های همکاری می‌کنند، حتی حساب متصل به این درگاه‌ها هم در حال شناسایی بوده که

مسدود سازی آن‌ها هم به سرعت صورت خواهد گرفت. این مقام قضای عنوان کرد: در پی محدود سازی فعالیت این گونه سایت‌ها و ایجاد سد در سر راه واریز وجوه و شارژ حساب کاربری در سایت‌های قمار، عاملان این اقدام، کاربران را به صفحات فیشینگ (جعلی) شده درگاه بانکی هدایت و پس از ذخیره اطلاعات بانکی که بسیار اقدام خطرناکی برای کاربر است، پیامی با عنوان پرداخت موفقیت‌آمیز روی صفحه درج و با استفاد از این اطلاعات در مرحله نخست برای عادی جلوه دادن کار، حساب کاربری فرد متقاضی را شارژ و پس ازآن احتمال خرید و برداشت‌های اینترنتی بسیار بالا خواهدبود. کاربر هم که همه چیز را عادی می‌بیند متوجه نمی‌شود که چه بلایی سرش آمده و نمی‌فهمد که او خریدی نکرده و مجرمان دست به این اقدام زده‌اند، در حالی که عاملان این اقدام بانک اطلاعاتی حساب افراد زیادی را به همین شیوه ذخیره می‌کنند، زمانی که سایت قمار مسدود شود دست به تخلیه حساب کاربران خواهند زد

منبع: قدس آنلاین

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها