مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم همراه با اخبار مهمی در حوزه حقوقی و قضایی بود که از سوی مسئولان قضایی و کارشناسان حقوقی مطرح شد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم همراه با اخبار مهمی در حوزه حقوقی و قضایی بود که از سوی مسئولان قضایی و کارشناسان حقوقی مطرح شد که از مهمترین آنها می‌توان عدم تغییر در وضعیت آیت‌الله مومن، صدور حکم قطعی متهمان پرونده شرکت کلاهبرداری دومان توکان، اجرای حکم ۹۵ نفر در پرونده‌های اقتصادی اخیر، پاسخ‌های سخنگوی قوه قضاییه به سوالات خبرنگاران در خصوص برخی پرونده‌های مهم و... بود.

این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضائی در هفته‌ای که سپری شد:

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

وضعیت آیت‌الله مؤمن تغییری نداشته است

اولین خبری که در نخستین روز هفته گذشته منتشر شد این بود که یکی از نزدیکان آیت‌الله مؤمن، عضو فقیه شورای نگهبان از عدم تغییر وضعیت ایشان نسبت به گذشته خبر داد و پیرو اخبار منتشر شده در رابطه با وخامت حال وی و فوت ایشان ضمن تاکید بر کذب بودن این اخبار، اظهار کرد: وضعیت ایشان نسبت به گذشته تغییر مثبت یا منفی نداشته است.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

حکم قطعی متهمان پرونده شرکت کلاهبرداری دومان توکان صادر شد

خبر مهم دیگر این بود که حکم قطعی متهمان پرونده شرکت کلاهبرداری دومان توکان هم صادر و بر اساس حکم صادره، دومان سهند به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

قوه قضائیه اعلام کرد که حکم قطعی ۴ نفر از متهمان شرکت کلاهبرداری دومان توکان از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات اخلالگران و مفسدین اقتصادی صادر شد.

بر اساس حکم صادره، دومان سهند فرزند اصغر مدیرعامل شرکت دومان توکان به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به تحمل بیست سال حبس، ۳۰ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

همچنین رشید جباری فرزند محمد رئیس هیأت مدیره شرکت دومان توکان به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به تحمل ۱۸ سال حبس، ۲۵ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی، مهدی ذکایی فرزند یحیی معاون حقوقی شرکت دومان توکان به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به تحمل ۱۵ سال حبس، ۲۵ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی، احسان حدیدساز فرزند محمدعلی جانشین مدیرعامل و رئیس واحد جذب شرکت به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به تحمل هشت سال حبس، بیست ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شدند.

بر اساس رأی صادره، دادگاه به استرداد وجوه سرمایه گذاران مال باخته و ضبط کلیه اموالی که متهمان از طریق خلاف قانون به دست آورده‌اند، حکم صادر کرده است.

پرونده در مورد ندا مختار زاده دیگر متهم پرونده مفتوح است.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

اجرای حکم ۹۵ نفر در پرونده‌های اقتصادی اخیر

دادستان تهران هم از اجرای حکم ۹۵ نفر در پرونده‌های اقتصادی اخیر خبر داد و گفت: در چند شعبه ویژه دادسرای تهران، ۱۸۰۰ نفر احضار، ۱۷۶ نفر بازداشت، ۷۳۰ نفر ممنوع الخروج، ۱۳۷ فقره کیفرخواست صادر و ۲۱۷ نفر در این کیفرخواست‌ها تحت تعقیب قرار گرفتند و همچنین احکام محکومیت ۹۵ نفر در حال اجرا است.

دومین روز از هفته‌ای که سپری شد نیز در حوزه حقوقی و قضائی شاهد خبرهای مهمی بودیم.

هیئت منصفه مطبوعات: کریمی قدوسی مجرم نیست

سخنگوی هیأت منصفه مطبوعات گفت که جلسه رسیدگی به پرونده‌های مدیران مسئول خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری پارسینه و وبلاگ امت حزب الله صبح امروز (یکشنبه) ۲۸ بهمن ماه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و پرونده اول مربوط به مدیرمسئول پایگاه خبری پارسینه بود که به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی و با شکایت صدا و سیما تشکیل شده بود که پس از پایان جلسه دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.

همچنین پرونده مدیر مسئول پایگاه خبرگزاری دانشجو و نماینده مجلس کریمی قدوسی (مصاحبه شونده) به اتهامات افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی که با شکایت حسین فریدون برای هر دو متهم تشکیل شده بود، دادگاه هیأت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهمان را مجرم تشخیص نداد و در پرونده مربوط به مدیرمسئول وبلاگ امت حزب الله به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی که با شکایت مدعی العموم بود با نظر اکثریت آرای هیأت منصفه مطبوعات مجرم شناخته نشد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد

در دومین روز هفته‌ای که سپری شد، سخنگوی دستگاه قضا نیز در یکصد و سی و پنجمین نشست خبری خود با خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص این موضوعات حکم بانک سرمایه‌ای‌ها در حال انشا، وضعیت شکایت خاتمی از شریعتمداری، صدور کیفرخواست برای حسین فریدون و برگزاری دادگاه در اسفندماه، واکنش محسنی اژه‌ای به تأمین وثیقه ۱۰ میلیاردی از سوی متهمان بانک سرمایه، رسیدگی به اظهارات حسن عباسی درباره روحانی و لاریجانی در دادسرا، شکایت خاتمی از شریعتمداری به کجا رسید؟، محیط زیستی‌ها با اسناد و مدارک متهم‌اند، برخی از سوءمدیریت‌ها که سبب ضرر و زیان برای کشور و مردم می‌شود، رأی پرونده متهمان بانک سرمایه در حال تدوین است، اعلام اسامی برخی از محکومین پرونده‌های دادگاه‌های ویژه اقتصادی، رسیدگی ۱۳۵ روزه به پرونده «مظلومین» امر مثبتی است، زمین‌خواران بعد از صدور حکم معرفی می‌شوند، باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا دسترسی به وکلا راحت شود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

احتمال رده‌بندی بانک‌ها از نظر امنیت مبادلات بانکی

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی هم با بیان اینکه ما باید به سمت ارتقای امنیت در مبادلات پیش برویم، گفت: در آینده شاید مجبور شویم که بانک‌ها را از نظر توجه به امنیت مبادلات کاربران‌شان رده‌بندی کنیم.

وی با بیان اینکه جدی گرفتن حفاظت اطلاعات در بانک‌ها امر بسیار مهمی است، افزود: ما بعضاً با مواردی مواجه هستیم که افراد به اطلاعات حساب بانکی مشتریان اشراف داشته و از آن باخبرند. این موارد نادر است، اما متأسفانه نشان می‌دهد که در بعضی از موارد نفوذهایی به بانک انجام شده و توانسته‌اند اقدامات مجرمانه‌ای انجام دهند. بانک‌ها باید این خلأها را رفع کرده و به امنیت اطلاعات مشتریان‌شان توجه کنند؛ چرا که اگر خدای نکرده حتی همین یک مورد انگشت شمار نیز افشا شود، ضربه‌های جدی به هویت و اعتبار بانک‌ها خواهد خورد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

تنها راه خروج از وضعیت اقتصادی فعلی کشور، اجرای فرامین رهبری است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم گفت که اگر بخواهیم از این وضع اقتصادی فعلی بیرون بیاییم فقط باید به فرامین مقام معظم رهبری گوش کنیم.

قاضی سراج همچنین گفت: وضعیت اقتصادی کشور مخصوصاً برای خانواده‌های متوسط به پایین، سخت است ولی نباید همه آن را به گردن آمریکا بیندازیم. مشکلات داخلی نیز داریم. به رغم همه این مشکلات، اگر متحد بوده و وحدت کلمه داشته باشیم، از این گردنه سخت نیز عبور خواهیم کرد. ان‌شاءالله آن کسانی هم که به بیت المال دست درازی می‌کنند دستشان توسط قوه قضائیه و نیروهای امنیتی کوتاه خواهد شد.

سومین روز این هفته نیز در حوزه حقوقی و قضائی خبرهای مهمی منتشر شد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

پرونده تخلف ۳ شرکت تولید اسنک در انتظار گزارش بازرسی کل کشور

در سومین روز از هفته سپری شده سخنگوی سازمان تعزیرات از تخلف سه شرکت تولید اسنک خبر داد و گفت که پرونده تخلف این سه شرکت در انتظار گزارش نهایی بازرسی کل کشور است و تخلفات این شرکت‌ها عدم رعایت فرمول ساخت در محصولات تولیدی، خرید برخلاف ضوابط و قاچاق است.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

با حکم وزیر دادگستری دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد منصوب شد

وزیر دادگستری دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد را منصوب کرد و در حکمی، محمود حکمت نیا را به سمت "دبیر مرجع ملی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد" منصوب کرد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران خلاف امنیت ملی و توسعه اقتصادی کشور است

رئیس قوه قضائیه گفت: تمرکز مردم صرفاً بر رفتار دشمنان نیست بلکه اقدامات مسئولان را نیز به خوبی رصد می‌کنند.

تمرکز مردم صرفاً بر رفتار دشمنان نیست بلکه اقدامات مسئولان را نیز به خوبی رصد می‌کنند

آملی لاریجانی با بیان اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی امروز برخلاف امنیت ملی و مؤلفه‌های مربوط به توسعه اقتصادی کشور است که ابعاد عاطفی و انسانی نیز دارد، تاکید کرد: چرخ‌های تولید در کشور نباید کند یا متوقف شود. امیدواریم با محوریت دادگستری‌ها و استانداری‌ها در سراسر کشور، این تعامل با بانک‌ها شکل بگیرد و از رئیس کل محترم بانک مرکزی هم می‌خواهیم که در این زمینه تدبیر لازم را داشته باشند تا از تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی جلوگیری شود. البته تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما باید این اقدامات با قدرت بیشتری ادامه یابد تا ان شاء الله شاهد تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران عزیز نباشیم.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

قرائت کیفرخواست محیط زیستی‌ها پایان یافت

پنجمین جلسه محاکمه چند فعال محیط زیست متهم به جاسوسی از مراکز نظامی کشور به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضائیه، پنجمین جلسه محاکمه متهمان جاسوسی از مراکز نظامی کشور در دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد.

در این جلسه از دادگاه که وکلای تعیینی متهمان نیز در آن حضور داشتند، قرائت کیفرخواست پایان یافت.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

کدخدایی: اصلاح بی‌مورد قانون اساسی می‌تواند آسیب‌زا باشد

سخنگوی شورای نگهبان هم در توییتی در رابطه با اصلاح قانون اساسی، گفت: اصلاح قانون اساسی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

متن توئیت عباسعلی کدخدایی به شرح زیر است:

‏ «همانطور که اصلاح یک قانون اساسی بنا بر اقتضائات زمان از الزامات است، اصلاح بی مورد نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد. صرف گذشت زمان دلیلی تام برای تغییر قانون اساسی نیست. مانایی یک قانون اساسی مبتنی‌بر فرهنگ، باورها و ارزشهای بنیادین از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با قانون عادی است.»

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

هیچ واحد تولیدی نباید بخاطر مشکلات قضائی تعطیل شود / ۶۰ کانتینر گوشت در گمرک باقی مانده است

دادستان کل کشور گفت: در شرایط جنگ اقتصادی امروز، نباید اجازه دهیم هیچ واحد تولیدی به دلیل معوقات بانکی و مشکلات حقوقی و قضائی تعطیل شود.

محمدجعفر منتظری شامگاه دوشنبه (۲۹ بهمن) مصادف با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی و در شانزدهمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی، با بیان این‌که بانک‌ها نیز به دلیل این‌که پول مردم دستشان است باید به سرمایه خود برسند، تاکید کرد که تعطیلی نباید اتفاق بیفتد؛ بلکه باید به نحوی مشکلات حل شود.

دادستان کل کشور در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت قاچاق در کشور، گفت: اگر همه دست‌اندرکاران امر خطیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحنه بودند، امروز شاهد این حجم قاچاق نبودیم.

چهارمین روز هفته‌ای که سپری شد خبرهای مهم حقوقی و قضائی دیگری نیز بر روی خروجی سایت ایسنا قرار گرفت.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

نجات جان «بابک زنجانی» دست خودش است

دادستان تهران گفت: امروز نجات جان بابک زنجانی دست خودش است که اموال دولت را بدهد.

عباس جعفری دولت آبادی در گفت‌وگویی رادیویی در پاسخ به سوالی درباره سایت‌های آگهی دهنده مانند دیوار و نگاه دادستانی به کسب و کارهای نوپا گفت: ما اساساً با فعالیت کسب و کار در فضای مجازی مخالفت نداریم آنچه که دادستانی با آن مخالفت دارد ورود استارت آپ‌ها به فعالیت‌هایی است که می‌تواند مجرمانه تلقی شود مانند اموالی که فروخته می‌شود که این اموال مالکان واقعی ندارد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

در سفر وزیر دادگستری به قزوین چه گذشت؟

در سفر یک روزه وزیر دادگستری به قزوین هم ۹۲ زندانی آزاد، یک کارخانه تولید آسفالت افتتاح و بهره برداری رسید و چند طرح دیگر از جمله دستاوردهای سفر وزیر دادگستری به استان قزوین بود. همچنین در ادامه برنامه‌های سفر علیرضا آوایی وزیر دادگستری به استان قزوین، یک کارخانه تولید آسفالت هم به بهره برداری رسید.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

۳۶۲۰۰ زندانی تا پایان ۲۹ بهمن مشمول عفو شدند / آزادی ۲۲۷۰۰ نفر تا امروز

رئیس سازمان زندان‌ها نیز از عفو بیش از ۳۶۰۰۰ نفر از زندانیان سراسر کشور در ادامه اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان، خبر داد و گفت: تا پایان روز بیست و نهم بهمن تعداد ۳۶۲۰۰ نفر از زندانیان مشمول بخشنامه عفو مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به مناسبت چهلمین بهار انقلاب اسلامی شدند که استان‌های تهران و خراسان رضوی به ترتیب با ۲۰۶۷ و ۲۰۲۵ بیشترین آمار آزادی و استان اصفهان با تعداد ۱۵۰۰ زندانی بیشترین تخفیف مجازات را تا این تاریخ داشته‌اند. همچنین بیشترین تعداد آزادی بر اساس گروه سنی با تعداد ۶۳۱۳ نفر متعلق به گروه سنی ۲۶-۳۲ است و تعداد ۶۰۶ نفر از زندانیان آزاد شده را زنان تشکیل می‌دهند.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

اولین جلسه محاکمه فریدون و مرتبطین برگزار شد

در چهارمین روز از هفته‌ای که سپری شد، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و مرتبطین وی در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضائی کارکنان دولت هم برگزار شد و مرکز رسانه قوه قضائیه در این باره اعلام کرد: در این جلسه که حسین فریدون و چهار نفر از مرتبطین به همراه وکلای خود حضور داشتند، نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را قرائت کرد.

در جلسه اول دادگاه که دو ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید، متهم ردیف دوم و وکیل وی پس از تفهیم اتهام از سوی قاضی عالیشاه به دفاع از اتهامات انتسابی مطرح شده در کیفرخواست پرداختند. جلسه بعدی هفته آینده برگزار می‌شود.

حمله به دولت در این شرایط منصفانه نیست

وزیر دادگستری گفت: حمله به دولت در این شرایط که یک مجموعه نقض عهد و خلاف کردند و همه ضابطه‌های بین‌المللی را به هم ریختند، منصفانه نیست.

علیرضا آوایی وزیر دادگستری در جریان بازدید از سازمان تعزیرات حکومتی استان قزوین، اظهار کرد: در این شرایط به جای اینکه نوک حمله را متوجه آن‌ها کنند به دولت که زیر فشار است و دشمنان همه مبادلات بانکی را با مشکل مواجه کرده‌اند حمله می‌شود.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

پرونده رضا خندان و فرهاد میثمی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد

وکیل مدافع فرهاد میثمی و رضا خندان هم از ارجاع پرونده موکلانش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

محمد مقیمی به ایسنا گفت: پیرو اعتراضم به حکم موکلانم (فرهاد میثمی و رضا خندان)، پرونده آنها به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد. امیدوارم، حکم ۶ سال حبس علیه هر یک از موکلانم در این شعبه نقض شده و زمینه رهایی آنها فراهم شود.

پنجمین روز هفته‌ای که سپری شد هم اخبار متفاوتی را در حوزه حقوقی و قضائی شاهد بودیم.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

سیاست نظارت بر اصناف باید در سطح کلان صورت گیرد

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات همچون گذشته به دنبال افزایش تعامل با سایر دستگاه‌های همکار از جمله اتاق اصناف است و باید استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و توان کشوری اتاق اصناف برای احقاق حقوق مردم داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود در نیروی انسانی و امکانات، ورود به تخلفات اصناف در سطح خرد، منطقی و میسر نیست، بنابراین باید سیاست کنترل و نظارت بر سطح کلان را در پیش داشته باشیم و طبیعی است که می‌توان با کنترل سطح کلان، اصناف خرد را نیز کنترل کرد.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

برای تحکیم نهاد خانواده خلاء قانونی نداریم

دادستان عمومی و انقلاب تهران هم تصریح کرد: در بحث تحکیم نهاد خانواده تأکیدات فراوانی در قوانین و اسناد بالادستی شده است و هیچ مشکلی از نظر قانون نداریم و فقط دستگاه‌های مسئول باید هماهنگ باشند. عباس جعفری دولت آبادی در نشست بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که با محوریت تحکیم نهاد خانواده برگزار شد پس از بیانات شرکت کنندگان در این نشست افزود: مشاوره باید ارزان و قابل دسترس باشد و نقش مشاوره‌ها قبل از ازدواج و در طول زندگی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

۱۸۸ مددجوی زندان‌های چهارمحال و بختیاری مشمول عفو رهبری شدند

مدیرکل زندان‌های چهارمحال و بختیاری گفت که ۱۸۸ نفر از مددجویان زندان‌های استان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که از این تعداد ۱۲۴ نفر مددجو آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشتند و ۶۴ مورد نیز مشمول انواع تخفیفات قرار گرفتند.

محکومیت ۱.۶ میلیاردی برای کارخانه تولید آب معدنی در قم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم هم از محکومیت ۱.۶ میلیارد ریالی برای یک کارخانه تولید آب معدنی به اتهام گرانفروشی خبر داد.

رهایی ۲۱ محکوم از قصاص در رجایی شهر از ابتدای سال جاری

سرپرست زندان رجایی‌شهر هم گفت: طی پیگیری‌های مستمر و تلاش شبانه روزی سرپرست و واحد مددکاری زندان رجایی شهر، از ابتدای سال جاری تا کنون ایجاد فرصت مجدد زندگی با اخذ رضایت اولیا دم برای ۲۱ نفر از مددجویان محکوم به قصاص داده شد.

بر اساس این گزارش، از تعداد ۲۱ نفر محکومین به قصاص نفس، ۱۵ نفر آنان با اخذ رضایت اولیا دم و پایان محکومیت دولتی آزاد شده‌اند.

مروری بر مهمترین‌ خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت

اگر حقوقدان هستید باید دغدغه‌مند حقوق تمام ملت باشید

مصطفی محقق داماد خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر حقوقدان هستید باید دغدغه مند حقوق تمام ملت باشید. دانشجوی حقوق صرفاً نباید به دنبال امرار معاش باشد. فارغ التحصیل حقوق و وکیل نباید فقط دغدغه مند موکل خود باشد. مانند یک طبیب که باید دغدغه سلامت همه مردم را داشته باشد. با بزرگانی که در کسوت حقوقدانی، ملت خود را احیا کردند و ناجی ملت خود بودند همه آشنا هستند؛ مانند ماهاتما گاندی، اقبال پاکستانی، محمدعلی جناح، مارتین لوترکینگ و نلسون ماندلا که به دنبال دغدغه آزادی انسان‌ها بودند.

محقق داماد، خطاب به رئیس جمهور هم گفت که اگر حقوقدان هستید باید دغدغه مند حقوق تمام ملت باشید. ما برای احیای حقوق مردم درس خوانده‌ایم و درس می‌دهیم.

ششمین روز هفته‌ای که سپری شد نیز خبرهای حقوقی و قضائی مهمی بر خروجی سایت خبرگزاری ایسنا قرار گرفت.

دادگاه ۳ پزشک و ۳ پرستار پرونده مرگ «الینا فروتن» را مقصر شناخت

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: قضات شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان پس از اعلام نظر هیأت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور، دو پزشک متخصص، پزشک مسئول فنی شیفت شب بیمارستان و سه پرستار پرونده الینا را مقصر شناختند.

هادی هاشمیان در این باره اظهار کرد که بر اساس رأی دادگاه متخصص بیهوشی به علت پاره کردن سینوس پریفرم ۵۰ درصد مقصر شناخته شد و باید نیمی از دیه را بپردازد و این رأی قطعی است.

دادستان اراک: در خصوص امنیت با کسی مسامحه نداریم

دادستان عمومی و انقلاب اراک با تاکید بر اینکه بحث رسیدگی به تخلفات با قاطعیت و جدیت پیگیری می‌شوند، گفت: افرادی که مشمول عفو رهبری شده‌اند، تحت نظارت هستند و زیر ذره بین سسیتم های قضائی و انتظامی قرار دارند.

وی هدف اصلی رهبری از این عفو را کاهش اثرات سو حبس بر خانواده زندانیان و بازگشت آنان به اجتماع دانست و افزود: در این راستا در استان مرکزی حدود ۱۲۰۰ نفر از این عفو استفاده کرده‌اند که البته از این تعداد پرونده حدود ۶۰۰ نفر منتهی به آزادی شده است و مابقی کاهش محکومیت داشته‌اند. امیدواریم در روزهای آتی این میزان به حدود ۱۷۰۰ نفر برسد.

دستگیری ۸ نفر در ارتباط با حادثه تروریستی محور خاش - زاهدان

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از دستگیری ۸ نفر متهم در ارتباط با حادثه تروریستی محور خاش - زاهدان خبر داد و افزود: با تلاش‌های نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و پشتیبانی دستگاه قضائی استان تا کنون ۸ نفر متهم در این خصوص دستگیر که دو نفر آنها طی روز گذشته و امروز دستگیر شدند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حمیدی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: از شش نفر دستگیر شده در روزهای قبل که جرم آنها محرز گردیده است یک نفر خانم که مالک خودروی انتحاری بوده است در شهرستان خاش دستگیر شده است که در بررسی‌های به عمل آمده از منزل نامبرده قطعاتی از خودروی انتحاری کشف شده و پرونده با قاطعیت در مجتمع جرایم امنیتی در حال پیگیری است و به محض محرز شدن و قطعیت مجرمیت نسبت به صدور حکم اقدام و احکام شرعی صادره با قاطعیت اجرا خواهد شد و به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی همچنین از کشف خانه‌های تیمی در شهرستان‌های خاش و سراوان خبر داد که در بررسی‌های انجام شده ۱۵۰ کیلو مواد منفجره آماده انفجار در شهرستان خاش و ۶۰۰ کیلو مواد منفجره پیش ساخت بمب در شهرستان سراوان کشف گردید.

حمیدی در خصوص ترور مأمور راهنمایی و رانندگی نیز خبر از دستگیری ۳ نفر داد و افزود: در بررسی‌های اولیه سرنخ‌های خوبی به دست آمده است که از بیان جزئیات فعلاً معذوریم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مرادی
    0

    سلام خسته نباشید از عفو زندانیان حرف زیاد زده میشه ولی درعمل چیز ی زیاد مشاهده نمیشه از عفی که امام دادن ۱۲روز میگذرد یه کسانی جرمشان زیاد سنگین نیست هنوز زندانه هی میگم امروز ازاد میشه فردا ازاد میشه نه شاکی داره ۱۰ ماه زندان داشته ۳ماهو۱۷ روز زندان کشیده هنوز زندانه از کارش بیکارشد دوباره باید هزار بدبختی بکشه کارپیدا کنه خانواده هم چشم براه سنم دیگه بااین شرایطی که دارم نمیتونم دنبال کارش بگیرم ماندم چه کنم تشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها