صدا و سیما و تئوری بازگشت به قدرت

حذف شیاطین سرخ از لوگو منچستریونایتد توسط صدا و سیما در برنامه زنده

صدا و سیما و تئوری بازگشت به قدرت

پیش از این هم این اتفاق در مورد لوگو باشگاه رم افتاده بود که باعث واکنش باشگاه رم هم شده بود. علاوه بر باشگاه رم در شبکه های اجتماعی این موضوع ترند شد و بر علیه صدا و سیما موج های خبری فراوانی راه افتاده بود که مسلما تکرار این اشتباه برای صدا و سیما بسیار حساسیت برانگیز بود.

همه میدانیم که صدا و سیما زمانی پادشاه رسانه در ایران بود و هیچ رقیبی نداشت و تمام قدرت ها در اختیارش بود و یکه تازی میکرد. صدا و سیما یکه تاز عرصه ورزش، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، کودک و نوجوان، فیلم و سریال و .... بود. و خدا میداند در این ایام، چه تاثیرهایی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر مخاطبان خود گذاشته بود.

فضای مجازی از راه رسید و گوی رقابت را با برندهایی همچون تلوبیون، آیونت در حوزه پخش زنده تلویزیونی، آنتن، جایگاه ویژه ، مدال و... در حوزه ورزش، آپارات ، فیلمیو و... در حوزه فیلم و سریال و.... از صدا و سیما ربود.

صدا و سیما روز به روز ضعیف تر می شد و اقبال عمومی به فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و شبکه های ارتباطی بیشتر می‌شد.

کار به جایی رسیده بود که صدا و سیما با قدرت نمایی در انحصار موضوعات مختلف تلاش برای بقای خود می‌کرد. تحریم سایت های رادیویی به بهانه انحصار نام رادیو و..... که باز هم راه به جایی نبرد و قدرت صدا و سیما روز به روز کاهش می یافت و پادکست های اینترنتی در فضای مجازی جای بسیاری از برنامه های رادیو را می‌گرفت.

ناگهان ورق برگشت
اما این روزها صدا و سیما بسیار پر رنگ تر از گذشته مشغول به فعالیت است و برنامه های صدا و سیماست که حرف اول را میزند. مهم ترین خبرها و پر بازدیدترین خبرها مربوط به برنامه های تولیدی صدا و سیماست.

به نظر شما چه اتفاقی افتاده است ؟

صدا و سیما رویکرد خود را عوض کرده است و نقش پر رنگ فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و شبکه های ارتباطی را پذیرفته است.

گواه این ادعا، حضور اینفلوئنسرها در برنامه های تلویزیونی مانند جوادخواجوی و مستر تیستر و ... است که گاه و بیگاه در برنامه های تلویزیونی حضور به هم میرسانند و حتی در برنامه زنده حالا خورشید هم حضور پیدا میکنند.

صدا و سیما تنها به حضور اینفلوئنسرها بسنده نکرده است و دست به فعالیت هایی زده است که در صدا و سیما بی سابقه است.

ایجاد محتوای ویروسی برای انتشار در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و شبکه های ارتباطی

صدا و سیما خواسته یا ناخواسته رقیب خود را تبدیل به ابزار تبلیغات خود کرده است. ساخت سوژه ها با در نظر گرفتن معیارهای وایرال شدن محتوا توسط صدا و سیما به عمد یا غیر عمد باعث رونق برنامه های صدا و سیما شده است .حذف شیاطین از لوگو منچستر یونایتد در برنامه زنده به عمد یا غیر عمد تاثیر بسزایی در برندینگ یک برنامه تلویزیونی دارد و این فرصت را چندین بار در اختیار صدا و سیما قرار میدهد که بتواند نام خودش را از زبان رقیب به گوش مخاطبانی که دیگر حرفهایش را گوش نمی‌کنند برساند.

این موضوع یک انحصار دیگر به مجموعه انحصارطلبی های صدا و سیما می افزاید. صدا و سیما به صورت گزینشی آغوش خود را به سمت تنها بخشی از فضای مجازی باز کرده است اما از تمام توان فضای مجازی برای بازگشت به قدرت خود استفاده می‌کند.

چیزی که من اسمش را میگذارم "صدا و سیما و تئوری بازگشت به قدرت"

سجاد رئوفی پور

منبع: ویرگول

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها