۵۴ روستای خوزستان در حریم خطرناک رودخانه‌ها قرار دارد

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: ۵۴ روستا در خوزستان در حریم و بستر رودخانه هستند، این روستاها از سوی بنیاد به شکل کارشناسی بررسی شدند و برخی از این روستاها نیاز به جابه جایی کامل دارند.

۵۴ روستای خوزستان در حریم خطرناک رودخانه‌ها قرار دارد

مسعود انصاریان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف کمک به مستضعفین و ساخت مسکن برای اقشار مستضعف ایجاد شده و صدور اسناد مالکیت برای روستاها همچنین اجرای طرح هادی در روستاها از وظایف این نهاد انقلابی است.

وی افزود: این نهاد انقلابی در هر دوره براساس نیازهای کشور بدون هیچ منتی ورود و در مقاطع مختلف مانند زلزله، سیل و سایر حوادث که نیاز باشد ورود می‌کند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: خوزستان از نظر توسعه یافتگی وضعیت مطلوبی ندارد و بحران‌های زیادی در آن رخ می‌دهد بنابراین وظیفه خود می‌دانیم که در کنار نهادهای دولتی به مردم خدمت رسانی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات این نهاد در چهل سال گذشته اظهار داشت: پس از جنگ این نهاد در زمینه بازسازی خانه ورود کرد و در آن مقطع بیش از 55 هزار واحد مسکونی را در خوزستان بازسازی کرد. در زمینه آب رسانی و برق دار کردن روستاها تلاشهای زیادی شده است و اقدامات صورت گرفته قابل قیاس با قبل انقلاب نیست ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم.

برای توسعه روستاها آماده همه نوع همکاری هستیم

انصاریان با اعلام آمادگی صد درصدی برای حضور بنیاد در اقدامات عمرانی روستاهای خوزستان بیان داشت: بنیاد مسکن به لحاظ فنی آمادگی حضور در حوزه های مختلف را دارد و دولت هر کجا که اعلام نیاز کند ما بسته به توانایی؛ آماده خدمت رسانی هستیم.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: یکی از طرح‌های پایه در زمینه عمران روستاها مسئله طرح هادی است. این طرح؛ طرح پایه و اساسی برای ارائه خدمات دیگر به روستاها است. هر روستایی که طرح هادی در آن اجرا می‌شود سایر خدمات رفاهی و سند مالکیت را نیز دریافت می‌کند.

اجرای طرح هادی در بیش از 2 هزار روستای خوزستان

وی ادامه داد: بنیاد مسکن تا پایان سال 1396 برای بیش از 2 هزار روستا با جمعیت بالای 20 خانوار و برای 107 روستای زیر این جمعیت خانوار، طرح هادی تهیه کرده است. از این تعداد طرح هادی، یک هزار و 243 طرح در روستاها عملیاتی شده است.

انصاریان گفت: طرح هادی در برخی شهرستان‌ها که 8 درصد اعتبار عمرانی در آنها تخصیص داده شده با سرعت مناسبی در حال اجرا است ولی در شهرستان‌های که این 8 درصد تخصیص داده نشده، روند طرح به کندی پیش می‌رود.

وی افزود: در مساله سیل اخیر در خوزستان، تمامی دستگاه‌های بنیاد برای کمک به مردم به مناطق اعزام شد و بسیاری از پرسنل این بنیاد به شکل شبانه روزی هم اکنون در حال فعالیت هستند.

خانواده‌های روستایی دارای 2 فرزند معلول صاحب خانه می‌شوند

مدیر‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: در زمینه ساخت مسکن برای محرومین تفاهم نامه‌هایی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی داشتیم و براساس اسن تفاهم‌نامه‌ها خانواده‌های روستایی که دو فرزند معلول دارند در اولویت ساخت مسکن هستند و علاوه بر تسهیلات، وام بلاعوض نیز دریافت می‌کنند.

7 روستای گردشگری در خوزستان ایجاد می‌شود

وی درباره توسعه گردشگری در خوزستان بیان داشت: با همکاری سازمان میرات فرهنگی و گردشگری 7 روستای خوزستان که دارای ظرفیت گردشگری هستند؛ در اولویت بهسازی و سرمایه‌گذاری هستند. بنیاد در این روستاها با بسترسازی مناسب؛ زمینه توسعه روستا و اشتغال زیایی را فراهم می‌کند.

انصاریان همچنین به قرارداد همکاری بنیاد مسکن با منطقه آزاد اروند اشاره کرد و اظهار داشت: طبق این تفاهم نامه 101 روستای منطقه آزاد اروند در خرمشهر و آبادان از نظر زیرسازی و بهبود مسکن تحت پوشش بنیاد قرار می‌گیرد.

‌این مسئول افزود: در دو روستا برای اولین بار در کشور شبکه جامع جمع آوری فاضلاب و تصفیه فاضلاب راه اندازی شد. دبیرستان شش کلاسه و تعداد 6 زمین چمن مصنوعی از دیگر اقدامات بنیاد در روستاهی خوزستان است.

آسیب دیدن 192 واحد مسکونی در سیل اخیر خوزستان

وی در زمینه امدادرسانی به مناطق سیل زده خوزستان اظهار داشت: کارشناسان بنیاد چند سال پیش هشدارهای لازم را درباره سیل بندها داده بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 192 واحد در شش شهرستان سیل دیده نیاز به بازسازی دارند. اعتبار مورد نیاز را درخواست دادیم که درصورت تامین اعتبار آمادگی لازم برای بهسازی این واحدها را داریم.

54 روستای خوزستان در حریم خطرناک رودخانه ها قرار دارند

مدیر‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: 54 روستا در خوزستان در حریم و بستر رودخانه هستند. این روستاها از سوی بنیاد به شکل کارشناسی بررسی شدند و برخی از این روستاها نیاز به جابه جایی کامل دارند.

وی درباره الگوی ساخت مسکن برای مستضعفین بیان داشت: اینکه مسئولی مدعی می‌شود مسکن را به شکل قوطی کبریت می‌سازیم صحت ندارد بلکه براساس الگوی ساختمانی و به اندازه نیاز محرومین ساخته و از حیث استحکام دارای استاندارد حداکثری هستند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها