سردرگمی رسانه‌ها از تحلیل رفتار ترامپ در خاورمیانه؛

ترامپ در مورد ایران با تیم اطلاعاتی‌اش اختلاف دارد/ رئیس جمهور جنجالی آمریکا در خاورمیانه دنبال چیست؟

بسیاری در مورد تصمیمات اخیر ترامپ در زمینه‌ خاورمیانه شوکه شده اند و دقیقا نمی‌دانند رئیس جمهور جنجالی ترامپ در این منطقه دنبال چیست؟

ترامپ در مورد ایران با تیم اطلاعاتی‌اش اختلاف دارد/ رئیس جمهور جنجالی آمریکا در خاورمیانه دنبال چیست؟

به گزارش خبر فوری ، سیاست خارجی دونالد ترامپ در حوزه‌ خاورمیانه همه را شگفت زده کرده است. در حالیکه رئیس جمهور آمریکا اخیرا دستور به خروج نیروهایش از مرزهای سوریه داده است، از تمرکز قوای نظامی ایالات متحده در مراکز نظامی واقع در عراق گفته است.

ترامپ در گفت‌وگوی اخیرش با شبکه سی‌بی‌اس ایران را یک "مشکل " برای آمریکا خوانده و گفته است قصد دارد پایگاهی را که آمریکا "با صرف هزینه‌ای هنگفت" در عراق به دست آورده حفظ کند.

ترامپ همچنین درپاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا با این کار قصد حمله به ایران را دارد، گفت: "نه، دلیلش این است که می‌خواهم ایران را تحت نظر داشته باشم. همه قصدم این است که بتوانم تحت نظر داشته باشم."

او از حضور طولانی مدت آمریکا در عراق گفته است و تاکید دارد که آمریکا پایگاه نظامی پرهزینه‌ای در عراق ساخته‌ است. ترامپ در این رابطه می‌گوید: "این پایگاه بهترین موقعیت را دارد که به جای عقب کشیدن، بتوانیم تمام بخش‌های مشکل‌دار خاورمیانه را زیر نظر داشته باشیم، و خیلی‌ها این موضوع را نمی‌فهمند."

پس از اظهار نظرهای ترامپ مبنی بر حضور آمریکا در عراق برای کنترل ایران، بسیاری از مقامات عراقی واکنش نشان دادند. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق درباره باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در خاک عراق گفت: "این نیروها حق ندارند مراقب مسائل زیادی از جمله ایران باشند. ما هرگز اجازه این را نخواهیم داد. مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق صرفاً در جهت مبارزه با تروریسم است".

همچنین، «حسن کریم الکعبی»، معاون اول رئیس پارلمان عراق ضمن اینکه اظهارات ترامپ را نقض آشکار حاکمیت و قانون اساسی عراق خواند، تأکید کرد که پارلمان قانونی تصویب خواهد کرد که بر اساس آن، توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا لغو خواهد شد و حضور مستشاران نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید.

بسیاری در مورد تصمیمات اخیر ترامپ در زمینه‌ی خاورمیانه شوکه شده اند و دقیقا نمی‌دانند رئیس جمهور جنجالی آمریکا در این منطقه دنبال چیست؟ بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که چگونه ترامپ اینقدر راحت دستور به خروج نیروهایش از سوریه و افغانستان داده است اما در عراق سیاستی دیگر را دنبال کرده و بر تمرکز نیروهای نظامی تاکید دارد؟

نیویورک تایمز جدیدا طی گزارشی بر این سیاست متناقض تاکید کرده و گفته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد نیروهایش را در عراق نگه دارد تا به گفته خودش ایران را زیر نظر داشته باشد و فشار بر این کشور را ادامه دهد. این در حالی است که وی گفته است می‌خواهد نیروهایش را از سوریه و افغانستان خارج کند.

طبق آمار، حضور ۱۷۳ هزار نیروی خارجی در عراق در سال ۲۰۰۳ همزمان با سقوط رژیم بعثی آغاز شد که از این میان، ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی بودند و در حال حاضر، ۶۰۰۰ نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند.

اختلاف ترامپ و تیم اطلاعاتی‌اش بر سر ایران

به نظر می‌رسد تصمیمات ترامپ ناشی از نوعی بی اعتمادی و درگیری با تیم اطلاعاتی‌اش است. به نقل از اینتلیجنسر آمریکا، ترامپ اخیرا با تیم اطلاعاتی اش ملاقات زیادی داشته است و درباره ایران گفتگوی های بسیاری صورت گرفته است. ترامپ در این جلسات و حتی پس از آن در گفتگویش با سی بی اس تاکید کرده است که تیم اطلاعاتی آمریکا در مورد ایران اشتباهات بسیاری داشته است و ما باید بر مراکز نظامی خود در عراق متمرکز شویم تا تیم اطلاعاتیمان با کمک عراقی‌ها بتوانند قبل از اقدام ایران از کم و کیف تصمیمات آنها باخبر شوند.

او همچنین در مصاحبه‌ی اخیرش با سی بی اس در این مورد گفت: "بوش آدم‌های اطلاعاتی‌ای داشت که می‌گفتند صدام حسین در عراق سلاح هسته‌ای دارد. چه شد؟ آن ماموران اطلاعاتی مطلقا هیچ ایده‌ای نداشتند که چه می‌گویند و ما را درگیر جنگی کردند که هرگز نباید گرفتار آن می‌شدیم. ما هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردیم و تلفات هم دادیم."

طبق گزارشهای رسیده ترامپ در مورد ایران به تیم اطلاعاتی اش اطمینان زیادی ندارد ومعتقد است آنها در مورد اقدامات ایران خیلی خوشبین هستند اما با این رویکرد نمی‌تواند ایران را کاملا تحت کنترل خود گرفت.

عراق مانند سوریه نیست

پیش از این بسیاری از سایت های خبری آمریکایی یا مرتبط به جریان عربی-صهیونیستی ترس و نگرانی خود را نسبت به اقدامات آمریکا اعلام کرده بودند. روزنامه عربستانی عرب نیوز حدودا یک ماه قبل طی گزارشی ضمن انتقاد از ضعف آمریکا در مقابله با ایران تاکید کرد که استراتژی آمریکا از ابتدا در عراق از بین بردن بسیج مردمی این کشور یعنی حشد الشعبی بوده است. اما علی رغم تلاش آمریکا در جذب دولت جدید عراق که تازه هم شکل گرفته، این گروه(یعنی حشد الشعبی) به طور فزاینده ای قدرت خود را افزایش داده است.

عرب نیوز تاکید دارد که پس از قدرت گیری ترامپ در آمریکا، متحدین ایران در سوریه و عراق در حال نزدیکی بیشتر به یکدیگر و خروج متحدین آمریکا و عربستان هستند . بنا به اعلام عرب نیوز، بشار اسد با رهبر گروه حشد الشعبی موافقت کرده است تا همکاری میان گروه‌های سوری و عراقی نزدیک به ایران در شمال سوریه بیشتر شود. اگر این اقدام صورت بگیرد عملا مرز بین عراق و سوریه محو می‌شود و ایران تبدیل به قدرت اصلی و محور اتحاد سوریه، عراق، ایران شود.
علاوه بر عرب نیوز، نیویورک تایمز آمریکا هم در بخشی از گزارش خود با اشاره به اینکه عناصری در پارلمان عراق وجود دارد که به دنبال طرح‌هایی برای محدود کردن فعالیت‌های نظامی آمریکا در عراق است، نوشت: "این مسئله (باقی ماندن آمریکایی‌ها در عراق) احزاب شیعه که آمریکایی‌ها را دوست ندارند را به یکدیگر نزدیک خواهد کرد، ازجمله گروه تحت رهبری مقتدا صدر که بیشترین آرا را در اختیار دارد و از روابطی قوی با ایران برخوردار است".

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها