انگیزه ایران خودرو از تغییر مدیران مالی چه بود؟

تنها چند هفته بعد از طرح موضوع ارتباط عجیب گروه صنعتی ایران خودرو با یکی از بزرگترین شرکت های تامین قطعات خودرو در کشور، مشخص شده که در هفته های اخیر تغییرات مدیریتی در بخش های مختلف مالی این خودروسازی رخ داده است. 

انگیزه ایران خودرو از تغییر مدیران مالی چه بود؟

با گذشت حدود یک ماه از افشای اطلاعات مالی و مبادلات مشکوک میان گروه صنعتی ایران خودرو و بدهی شرکت قطعه سازی عظام به این گروه صنعتی که رقمی حدود ۵۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود؛ حالا اخبار تازه تر از تغییرات چند معاون اقتصادی و مالی در گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ساپکو به گوش می رسد.

بنابر اطلاعات موجود انتصاب معاون جدید اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین معاون مالی شرکت ساپکو از جمله این تغییرات بوده است که البته پس از مورد توجه قرار گرفتن آن توسط برخی رسانه ها با واکنش ایران خودرو همراه بود. این تغییرات که بر خلاف سایر انتصاب ها در شرکت های خودروسازی با کمترین میزان اطلاع رسانی و عدم انتشار آن بر روی پایگاه های خبری ایران خودرو و ساپکو صورت گرفت نشان می دهد، «کامیار عطایی معاون اقتصادی ایران خودرو» به دلیل آنچه از سوی ایران خودرو شمول وی در قانون بازنشستگی خوانده شده از این مجموعه کنار گذاشته شده اند.

همچنین معاون مالی شرکت ساپکو که وظیفه طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو را بر عهده دارد به دلایل نامشخص در این شرکت از پست خود جا به جا می شود و هیچ اطلاع رسانی در خصوص فرد جایگزین وی و این تغییر مدیریتی انجام نشده است. با این همه اما پس از خبررسانی یک سایت خبری در این رابطه، ایران خودرو با ارسال توضیحی در این خصوص یادآور شد که تغییر معاون مالی این شرکت اتفاق تازه ای نبوده است. رویکردی که به وضوح با توضیحی اجمالی سعی در القای عدم ارتباط این تغییرات با شائبه های مالی اخیر میان ایران خودرو و شرکت عظام دارد.

حال این سوالات مطرح است که چگونه ممکن است قانون منع بکارگیری بازنشستگان که زمان اجرای آن پس از تاکیدات صریح مقام معظم رهبری و رفع موانع اجرایی آن توسط دولت و مجلس ۲۶ آبان ماه در نظر گرفته شده بود، با چندین ماه تاخیر و درست در بحبوحه مشکلات مالی ایران خودرو (افشای زیان ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی و طلب عجیب ۵۳۰ میلیارد تومانی از عظام) انجام شده است. در ثانی این پرسش مطرح است که تغییر معاون مالی شرکت ساپکو که به زعم روابط عمومی ایران خودرو موضوع تازه ای نبوده، با چه استدلالی صورت گرفته است؟ آیا ایشان هم مشمول قانون بازنشستگی بوده اند؟

آیا واقعا این تغییرات هیچ ارتباطی با وضعیت مالی ساپکو و به نوعی ساماندهی سیکل مالی معیوب این شرکت پس از ریخت و پاش های فراوان که یکی از آنها پیش پرداخت های غیر منطقی به یک قطعه ساز خاص برای تولید چند قطعه که اتفاقا شرکت های مختلفی نیز آن را تولید می کرده اند نبوده است؟

آیا پس از ورود مجلس و نهادهای نظارتی به ارتباط ایران خودرو با یک قطعه ساز بزرگ، تحرکات مدیران ایران خودرو برای ساماندهی وضعیت مالی و نظارت بیشتر بر مدیران شان قوت نگرفته است؟

حال باید دید آیا با انجام این تغییرات صورت های مالی ساپکو تغییر کرده و وضعیت بدهی عجیب یک قطعه ساز به ایران خودرو کم می شود و یا واقعا این تغییرات هیچ ارتباطی با این موضوع نداشته و صورت های مالی تغییر محسوسی نخواهد داشت.

منبع: تابناک

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین قربان صباغ
    0

    خلافکاران.روزنه.شروعپیداوخلافمیکنندواصلاحیون.سپس.انوکشف.وبرخوردمیکنند.خیلی.وقتهازدن.بردن.وباهزارتکانه.اصلاحیون.ازچرت.یاخواب.میپمردکه.ای وای.چه۱مصیبتی.وخواب.الوده.به.هرتخته.پاره.ای.براقرغ.نشدن.میچسبند.اقایون.تاکی.خواب.وبیخبری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها